КВНЗ «ХАРКІВСЬКА АКАДЕМІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ»
КАФЕДРА МЕТОДИКИ СУСПІЛЬНО-ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН
Підсумкова робота
«Методи активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії»
виконана слухачем курсів
підвищення кваліфікації вчителів історії та правознавства
Мальованим Валентином Федоровичем, вчителем І кваліфікаційної категорії Шийківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Борівської районної ради Харківської області
Зміст.
І. Вступ _______________________________________________________ с. 3
ІІ. Методи активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії ____ с. 6
- Мотивація пізнавальної діяльності учнів ______________________ с. 6
- Шляхи активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії __с. 9
ІІІ. Висновки та пропозиції ________________________________________с. 21
ІV. Список використаних джерел ___________________________________с. 23
І. ВСТУП
Спрямованість української школи на виявлення і розвиток творчого потенціалу всіх учасників навчально-виховного процесу визначено у найважливіших документах, які було створено за роки незалежності. Суттєве реформування системи освіти визначається Державною національною програмою
„ Освіта”(„Україна ХХІ століття”) (1992), законом „Про освіту” (1996), законом „Про загальну середню освіту” (1999), „Національною доктриною розвитку освіти у ХХІ столітті” (2001) та пріоритетними положеннями Болонської декларації.
Розбудова української системи освіти на засадах демократизації, гуманізації, цінності особистісного розвитку людини зумовлює особливу актуальність проблеми методики активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії.
Аналіз науково-методичної літератури та практики викладання історії дав можливість виявити, що історико-педагогічний підхід є підставою для об‘єктивного осмислення тенденцій і суперечностей розвитку методики викладання історії в цілому, розуміння закономірностей її поступу і напрямків подальшого вдосконалення. Зокрема, по-перше, він відображає залежність розвитку пізнавальних інтересів учнів у процесі вивчення історії від: а) застосування вчителями як традиційних, так і інноваційних форм і методів навчання; б) використання та розробку відповідних дидактичних матеріалів і засобів навчання з історії учнів. По-друге - є складовою частиною загально-педагогічної професійної підготовки вчителя. По-третє - має свою специфіку, яка визначається особливостями і закономірностями розвитку методики викладання історії, удосконаленням змісту, форм та методів розвитку пізнавальних інтересів та активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії.
Сьогодні педагогічні дослідження, оперуючи психологічною закономірністю про перехід зовнішніх впливів у внутрішній стан особистості, в її свідомість, переживання, призводять до пошуку таких шляхів навчання і виховання, які б ефективно трансформувались в ці внутрішні процеси.
Пізнавальний інтерес розглядається як джерело самостійного здобуття знань; він підвищує інтенсивність розумової роботи, мобілізує увагу, знімає втому та сприяє підвищенню якості засвоюваних знань, їх розширенню і поглибленню
(Архипов А.І., Бауман Д.Е., Беляєва Н.А., Бондаревський В.Б., Дайрі Н.Г., Морозов М.Ф., Морозова Н.Г. та ін.).
Розвитку пізнавальних інтересів учнів, як психолого-педагогічній проблемі, присвятили свої праці Алексюк А.М., Бабанський Ю.К., Бондаревський В.Б., Данилов М.А., Лернер І.Я., Махмутов М.І., Онищук В.А., Підкасистий П.І., Скаткін М.Н., Трайтак Д.І., Щукіна Г.І., Костюк Г.С., Крутецький В.А., Менчинська Н.А., Морозова Н.Г., Мясищев В.Н., Пономарьов А.Я., Рубінштейн С.Л., Ельконін Д.Б., Якобсон П.М., Голант Е.А., Короткова М.В., Вагін А.А. та інші педагоги та психологи.
Ряд відомих українських вчених-істориків та методистів зверталися у своїх працях до проблем поглибленого вивчення історії, оновлення змісту шкільних курсів, вдосконалення методики викладання історії, а саме: інноваційні системи, технології та моделі навчання історії, педагогічні інновації навчання історії за комбінованою системою Гузика М., лабораторно-практичні роботи з історії України та ін. (Баханов К.О.), оптимальне поєднання класної, групової та індивідуальної роботи учнів на основі врахування їх пізнавальних можливостей (Булда А.А.), інтерактивні методи навчання історії (Пометун О.І.), методичні засади самостійного навчання, формування історичного мислення, диференціація процесу формування знань на основі структурування змісту навчального матеріалу, особливості вивчення історії учнями середнього та старшого шкільного віку, робота з історичними документами (Сотниченко В.М., Ладиченко Т.В., Малій О.В., Панченко П.П., Турченко Ф.Г.) та ін.
Проблема розвитку пізнавальних інтересів учнів у процесі вивчення історії ще не стала предметом спеціального дослідження. Сучасна постановка проблеми зумовлена існуючими суперечностями між: потребами методичної науки в об‘єктивному осмисленні досвіду розвитку проблеми пізнавальних інтересів учнів; досягнутим рівнем дослідження проблеми і необхідністю прогнозування тенденцій національної системи освіти у розвитку методики викладання історії; підготовкою відповідних кадрів у вищих навчальних педагогічних закладах та реальною педагогічною практикою з розвитку пізнавальних інтересів учнів у процесі вивчення історії України.
Дана робота не вичерпує всіх аспектів проблеми, а лише розкриває найбільш ефективну для умов сільської школи частину методів активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії.
Об’єкт дослідження – навчально-виховний процес у середніх загальноосвітніх навчальних закладах України на уроках історії.
Предмет дослідження – методи активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії.
ІІ. МЕТОДИ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
УЧНІВ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ
- Мотивація пізнавальної діяльності учнів
«Усі викладачі потрапляли в такі ситуації, коли доводилося відчувати свою безпорадність. Ось хоча б такий типовий і сьогодні приклад — учні не бажають працювати на уроці. Постає питання: як подолати цю проблему? Вчителі часто говорять, що учні стали прагматичнішими і розуміють, що історія їм буде непотрібна, отже, і вивчати її не бажають. А що ж ми робимо для того, щоб вивчати історію було цікаво? І, якщо бути відвертим, то треба зізнатись, що в цьому напрямі в нас мало здобутків. На жаль, ми дуже мало знаємо про мотивацію навчання і ще менше про те, як теоретичні набутки втілити в реальне життя.
В цьому немає нічого дивного, оскільки радянська система освіти базувалася на авторитаризмі, отже, педагог не повинен був перейматися тим, наскільки учню цікаво, а мав змушувати його вчити. Відповідно методична наука мало дбала про забезпечення вчителів методами створення стійкої мотивації до вивчення історії. Ми частіше карали і примушували, аніж намагалися зацікавити. Сьогодні на передній план виходить уміння вчителя так зацікавити учнів предметом навчання. Мотивація до навчання є найпотужнішим фактором, оскільки зумовлює успішність. Це встановлений факт.» [9, С. 22].
Справжнє джерело мотивування людини міститься в ній самій.
Знання психологічних особливостей учнів, закономірностей розвитку їхньої психіки має важливе значення для правильної організації навчання та підвищення його ефективності. Як зауважують психологи, навчальний процес матиме високу результативність, якщо вчитель зуміє забезпечити мотивацію (спонукання, що викликає активність учнів; тобто процес створення мотивів), врахує особливості уваги, сприймання, запам'ятовування та закономірності розвитку мислення учнів.
Вчителю необхідно будувати процес навчання на засадах співпраці, використовувати позитивну мотивацію на уроці: відмічати найменший успіх, найменшу перемогу у змаганні із самим собою та іншими, своєчасне відзначення за участь у всіх видах діяльності (заохочення, свідоцтва, грамоти, подарунки, премії, нагороди тощо).
Навчально-пізнавальні мотиви потрібно формувати безпосередньо в ході навчальної роботи. Ось чому важливого значення набуває те, як ця робота організовується. Основними чинниками, що впливають на формування сталої позитивної мотивації до навчання, є:
1) зміст навчального матеріалу;
2) організація навчальної роботи;
3) колективні форми навчальної роботи;
4) оцінка навчальної роботи;
5) стиль педагогічної роботи вчителя.
Отже, залежно від того, яким чином учитель побудує зміст, організацію, оцінку і стиль педагогічної роботи, відповідно учні будуть або вмотивовані до навчання, або — ні. Стосовно побудови змісту навчання слід зауважити, що, подаючи навчальний матеріал, слід враховувати потреби школярів певного віку, а саме: потребу у постійній діяльності, у тренуванні різноманітних функцій, у тому числі й психічних — пам'яті, мислення, уяви; потребу в новизні, емоційному насиченні, потребу в рефлексії, самооцінці та ін. Тому навчальний матеріал має подаватись у такій формі, щоб викликати у школярів емоційний відгук, зачіпати їхнє самолюбство, тобто бути достатньо складним, таким, що активізує пізнавальні психічні процеси, гарно ілюстрованим.
Навчальний матеріал має спиратися на вже засвоєні знання, водночас містити інформацію, що давала б можливість не лише довідатися про нове, а й обміркувати минулі знання й досвід, дізнатися про відоме з нового боку.
Таким чином, забезпечення мотивації є необхідною передумовою активізації пізнавальної діяльності учнів, їх ефективного навчання.
Історичний матеріал стає цікавим і важливим, коли учень розуміє, навіщо він потрібний, які завдання він дає можливість розв'язати.
Таким чином, прийоми, які дають можливість активізувати учнів, тобто задіяти їхні внутрішні стимули, полягають у створенні ситуацій, у яких учні повинні:
- відстоювати власну думку;
- брати участь у дискусіях та обговореннях;
- ставити запитання своїм товаришам та вчителям;
- рецензувати відповіді товаришів;
- оцінювати відповіді й письмові роботи товаришів;
- займатися навчанням відстаючих;
- пояснювати слабшим учням незрозумілі місця;
- самостійно обирати посильні завдання;
- знаходити кілька варіантів можливого розв'язання пізнавального завдання (проблеми);
- створювати ситуації самоперевірки, аналізу особистих пізнавальних і практичних дій;
- розв'язувати пізнавальні завдання шляхом комплексного застосування відомих їм способів вирішення.
Підсумовуючи, можна виділити такі способи й шляхи формування сталих пізнавальних інтересів:
- захоплюючий виклад;
- новизна навчального матеріалу;
- історизм;
- зв'язок знань із долями людей, які їх відкрили;
- показ практичного застосування знань у зв'язку із життєвими планами й орієнтаціями школярів;
- використання нових нетрадиційних форм навчання;
- чергування форм і методів навчання;
- проблемне навчання;
- евристичне навчання;
- навчання за допомогою комп'ютера;
- застосування мультимедіа-систем;
- використання інтерактивних комп'ютерних засобів;
- взаємне навчання (у парах, мікро-групах);
- тестування знань, умінь та навичок;
- показ досягнень учнів;
- створення ситуацій успіху;
- змагання (із товаришами по класу, самим собою);
- створення позитивного мікроклімату в класі;
- довіра до учня;
- педагогічний такт і майстерність;
- ставлення педагога до свого предмета й учнів;
- гуманізація шкільних стосунків та ін.
Отже, готуючи навчальне заняття, вчитель має поміркувати над такими запитаннями: які прийоми та способи мотивування я використаю під час роботи з учнями? Які вони мають мотиви до навчання (або не мають)? Як ці мотиви можна використати або змінити? Які альтернативні стратегії можна використати у випадку, якщо план не спрацює?
- Шляхи активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії
Формування нового типу особистості потребує переходу школи від інформаційної до діяльнісної моделі навчання. З огляду на це постає проблема застосування таких технологій навчання, які б забезпечували самостійну пізнавальну діяльність учнів, відповідали базовим потребам.
«Технологія моделювання допомагає створити умови для реалізації індивідуальності кожного учня; дає можливість дитині спробувати себе в різних видах діяльності, набути вмінь, які стануть основою самопізнання, виявлення і розвитку творчого потенціалу, а також розв'язати одну з найважливіших проблем сучасної освіти — формування цілісної свідомості особистості» [ 9, С.31].
Створюючи модель історичної події чи явища, учень виявляє своє прагнення пізнати історичний процес у цілому, дізнатися про результати спеціальних досліджень та спостережень. Виявляти своє ставлення до історичної події, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між об'єктами і явищами вчить робота над вигаданою моделлю.
Працюючи над створенням моделі, вчитель навчає школяра бачити нове в добре відомому, показує об'єкт так, щоб дитина здивувалася тому, що відкрилося для неї по новому.
Нині набули поширення нетрадиційні форми уроків із використанням ігрових технологій. На уроках історії застосовуються ігри різних типів. Гра на уроці активізує учнів, пробуджує пізнавальний інтерес, викликає в них емоційне піднесення, підвищує працездатність, яка переходить у творчість. Нове завжди породжує цікавість і допитливість, завдяки яким учні прагнуть до нових знань.
Досвід свідчить, що ігрові технології допомагають учням стати розкутішими, в них з'являється впевненість.
Урок-гру можна проводити і під час вивчення нового матеріалу, і для підсумкової перевірки знань, узагальнення та повторення. При цьому обов'язково враховуються вікові особливості дітей
З учнями середнього віку можна проводити уроки - КВК, уроки – подорожі, телемости, змагання, аукціони та ін. Для старших класів більше підходять уроки-диспути, ділові ігри, конференції, вибори…
Так, урок на тему "Природа і населення Дворіччя" (Додаток А) в 6 класі готувався всіма учнями класу у формі театралізованої вистави, а тому і результат від його проведення був набагато ефективнішим, бо учні не просто опановували теоретичний матеріал під час підготовки до проведення даного уроку, а й виготовляли одяг, який носили жителі Межиріччя, глиняні таблички для клинопису, працювали з історичними документами, спілкувалися між собою, радилися одне в одним і вчителем, і результат не примусив себе чекати-цей урок запам’ятався і в учнів виникла потреба до творчості. Необхідно відзначити, що під час підготовки даного уроку, а потім і під час його проведення в учнів проявилися вміння, навички і навіть таланти, про які вони й гадки не мали. Бо під керівництвом вчителя вони не тільки опрацювали теоретичний матеріал по темі уроку, а й заримували необхідну для засвоєння інформацію, а також проявили і таланти виконавців у театралізованому виступі.
Відомо, що особистість дитини формується і розвивається лише в тому випадку, якщо під час навчання вона є безпосереднім учасником діяльності, в якій перевіряються на практиці її здобутки, знання, вміння та навички.
Виконанню цих завдань значною мірою сприяють інтерактивні технології, які останнім часом набувають все більшої популярності при вивченні шкільного курсу історії. Адже інтерактивне навчання полягає, насамперед, у тому, що організація навчального процесу передбачає залучення до процесу пізнання практично всіх учнів, їхню постійну активну співпрацю за умов, коли кожен школяр робить індивідуальний внесок, коли йде жвавий обмін думками, ідеями, знаннями, способами діяльності. Основу такого навчання становить активізація пізнавальної діяльності учнів за допомогою активізації спілкування між собою, учнів з учителем, між групами учнів.
Колективна (групова) форма діяльності створює значно кращу мотивацію, ніж індивідуальна. Це відбувається за рахунок підвищення відповідальності (можливої обструкції з боку товаришів), а також за рахунок виникнення установки на змагання, бажання бути не гіршим від інших. Організація змагання є потужним стимулом у навчальному процесі.
Головним засобом упровадження інтерактивних технологій є навчання в малих групах, об'єднаних спільною метою, та робота в парах. Це і дискусійне навчання (дискусія, дискусія в стилі ток-шоу, оцінювальна дискусія, дебати, метод «Прес»), це і кооперативне навчання (робота в парах, ротаційні «трійки», карусель, акваріум), це і ситуативне моделювання навчання (імітаційні ігри, спрощене судове слухання, рольова гра), це і колективно-групове навчання («Мікрофон», «Мозковий штурм», «Ажурна пилка»).
«Інтерактивне навчання в жодному разі не заперечує усталених підходів у педагогіці до уроку як основної форми організації навчального процесу, з притаманним йому поєднанням фронтальної, індивідуальної та групової форм навчання, або їх варіаціями. Навпаки, воно покликане зробити навчальний процес живим, динамічним, цікавим для обох задіяних у ньому сторін — учителя та учнів. Досягненню цієї мети сприяє й застосування групових форм навчання, для яких характерні такі особливості.
- Наявність у всіх учасників спільної мети.
- Поділ праці, функцій та обов'язків.
- Співпраця і товариська взаємодопомога.
Суспільно-корисна діяльність усіх і кожного зокрема.» [ 8, С. 28].
Обсяг виконаної групою роботи завжди більший, ніж окремого учасника чи її частини.
Завдяки об'єднанню зусиль, взаємодопомозі, можливості навчитися вмінню висловлювати власні думки та прислухатися до думки інших, як, власне, і мистецтву творчої співпраці, а також розкриттю індивідуального потенціалу кожного члена мікро-колективу ця форма роботи, безперечно, є надзвичайно перспективною й ефективною.
Головне завдання вчителя не в тому, щоб передавати готові знання, накопичені людством, а в тому, щоб навчити школярів учитися, сформувати позитивну мотивацію учіння, різнобічні пізнавальні інтереси, здатність до свідомого і самостійного засвоєння знань і вмінь в умовах проблемної ситуації. Методика проблемного навчання передбачає, інтенсивну розумову роботу учнів шляхом організації проблемного вивчення змісту шкільної історичної освіти, запровадження системи проблемних запитань, задач і завдань, озброєння їх прийомами пізнавальної, творчої діяльності.
Проблемна ситуація у навчанні може виступати у формі проблеми, проблемної пізнавальної задачі чи проблемного завдання.
Слід зауважити, що проблемні запитання, задачі та завдання повинні відповідати змісту і цілям навчання; бути складними, нести в собі протиріччя; розглядати широке коло дрібних питань; пропонувати різні точки зору та оцінки; створювати труднощі, необхідні для функціонування проблемної ситуації.
Проблемні ситуації виникають коли учні не знають способу вирішення поставленої задачі чи не можуть дати пояснення новому поняттю, при зіткненні учнів з необхідністю використати раніше засвоєні знання в нових практичних умовах, коли виникає протиріччя між практично досягнутим результатом виконання завдання та відсутністю у учнів знань для його теоретичного пояснення.
Так, під час вивчення історії України в 11 класі на уроці з темі "Радянсько-німецькі договори 1939 року і західноукраїнські землі урок розпочав з постановки проблемного питання:
"Аналіз подій 1941 року неможливий без розгляду зовнішньополітичної ситуації, в якій Радянський Союз опинився наприкінці 30-х років і, перш за все, ролі радянсько-німецького пакту. Потрібен був цей пакт ? Чи існувала йому альтернатива ? Які його наслідки ? Позиції сторін діаметрально протилежні. Одні звинувачують СРСР у "зрадництві" демократичного Заходу та розв’язуванні рук Гітлеру, інші стверджують, що підписавши пакт, Сталін поступив мудро, розколов імперіалістичний фронт і виграв час для підготовки країни до відсічі агресії. Хто з них правий ? Це ми і повинні вияснити на уроці."
Проте, необхідно пам’ятати про дотримання правил постановки навчальних проблем:
- Не можна ставити проблему без попередньої актуалізації раніше засвоєних знань, які пов’язані з матеріалом, що підлягає засвоєнню шляхом вирішення проблем.
- Учні повинні бути навчені прийомам відокремлення відомого від невідомого під час аналізу проблемної ситуації та вирішення проблем.
- При постановці проблеми, якщо вона складна, 11 необхідно розкласти на мережу питань для поетапного вирішення.
- Учні повинні знати прийоми та правила переформування питань.
- Навчальна проблема повинна бути посильна та зрозуміла для учнів. Щоб навчити учнів бачити і вирішувати проблему, необхідно постійно готувати їх до сприймання та розуміння проблеми, досягти її повного сприйняття та розуміння кожним учнем.
Проблемне навчання активізує та формує інтерес до навчання, розвиває ініціативу учнів в пізнанні, вчить оцінювати явища і процеси. Але не слід вважати такий підхід до навчання універсальним, єдиним. Необхідно проблемне навчання поєднувати і репродуктивним навчанням, тому що у змісті навіть однієї теми є матеріал, що дає можливість створити проблемну ситуацію і елементи знань чисто інформативної спрямованості.
Якість навчання залежить від вміння учнів самостійно здобувати знання, працювати з підручником, історичними документами, історичними картами.
Навички самостійного мислення потребують, перш за все, самостійної роботи з підручником, статистичною таблицею, малюнком, картиною. Учень повинен вміти відокремити головне від другорядного, скласти план прочитаного, зробити з нього потрібні виписки, визначити і сформулювати своє відношення до прочитаного, зробити висновки, законспектувати главу книги, брошуру, статтю. На підставі вивченого та проробленого матеріалу учень повинен підготувати доповідь, скласти тези, викласти підсумки своєї роботи. В цьому учням допомагають пам’ятки, які я роздаю їм в разі необхідності, або учні, беруть їх самі воли в цьому є потреба.
Наприклад, пам’ятка "Як треба конспектувати":
1.Конспект - це виклад головного змісту тексту з виділенням найбільш значущих і цікавих положень.
- Перед конспектуванням необхідно старанно вивчити твір, що конспектується.
- Перед тим, як конспектувати, необхідно скласти план.
- На початку конспекту необхідно вказати прізвище та ініціали автора, повну назву роботи, місце та рік видання.
- Найменування глав та розділів, параграфів роботи, що конспектується, завжди вказуються точно.
- Виклад тексту дається стисло, але головні думки і аргументи записуються докладно.
- В конспекті можна використовувати цитати.
- При оформленні конспекту використовуйте підкреслювання, умовні позначки, замітки на полях.
Або пам’ятка "Як працювати з параграфом підручника":
- Прочитай весь параграф, складі цілісну уяву про події, явища що в ньому описуються. Уважно розглянь карти, схеми, ілюстрації.
- Зверни особливу увагу на виділені в підручнику факти, висновки, ідеї.
- Склади розгорнутий! план - він підготовку домашнього завдання значно полегшить.
- Пов’яжи з матеріалом параграфа те, що побачив і почув на уроці, що записав у зошиті.
- Згадай, що ти читав по темі, що вивчається, що бачив у музеях, в кінофільмах.
- Іноді необхідно переглянути параграфи, які вивчалися раніше.
- Якщо щось здається незрозумілим, або якесь питання зацікавило тебе, звернись до словника, енциклопедії.
- Перевір, чи знаєш ти матеріал теми, перекажи його, спочатку користуючись планом, а потім і без нього.
- Підготуй відповіді на питання і завдання, які вміщені з кінці параграфа.
Крім вищевказаних пам’яток є ще пам’ятки:
- Як працювати з книгою.
- Як читати газету.
- Як скласти план,
- Як працювати з цитатою.
- Порівняння двох фактів.
- Характеристика суспільного ладу.
- Вивчення відносин між класами.
- Вивчення державного устрою.
- Характеристика революції.
- Характеристика селянських повстань.
- Як рецензувати відповідь.
Всі ці пам’ятки допомагають учням під час уроку та підготовки домашніх завдань, являються алгоритмами дії в тому чи іншому випадку, в тій чи іншій ситуації і сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів.
Уявити викладання історії, особливо в старших класах, без вивчення писемних джерел взагалі неможливо. Нові історичні документи вимагають їх поглибленого опрацювання, аналізу та активного використання в процесі навчання. Історичний документ повинен бути не тільки додатковим матеріалом для виконання різних пізнавальних завдань, а й стати їх основою. Таке залучення документальної бази дає можливість вчителеві урізноманітнити методичні прийоми урочної та позаурочної роботи з учнями, перевірити глибину набутих ними знань, творчо підходити до переносу їх у будь-яку нову ситуацію. Учням такі завдання допомагають в розвитку їхніх інтелектуальних здібностей та у формуванні громадянських рис особистості.
Використовуючи документи, які вміщені в підручниках історії, можна зробити висновок, що завдання до документів спонукають учнів до пошуку відповіді в самому документі. Учень порівнює щонайменше три точки зору на проблему: автора документу, автора підручника і свою власну, і тільки після цього дає відповідь на запитання. Це робить процес навчання цікавим , творчим, емоційним, розвивальним та особистісно зоріентованим.
Належну увагу необхідно приділити роботі учнів з таблицями. За допомогою таблиць значно легше відібрати найбільш важливі та яскраві дані про історичні явища і об’єкти в конкретному матеріалі, порівняти їх з аналогічними явищами і об’єктами; виділити основні етапи розвитку історичного явища, порівняти його з аналогами; окреслити хронологічну послідовність історичних явищ чи їх етапів...
В старших класах в основному використовую прийоми роботи з таблицями для систематизації навчального матеріалу під час самостійної роботи учнів на уроці та для виконання домашнього завдання, коли учні самостійно складають таблицю, а потім роблять відповідні узагальнення, висновки.
Так, учні 10 класу при вивченні теми "Західні демократії" по всесвітній історії складали таблицю "Країни Західної демократії у 1914-1939 рр.":
№ з/п
|
Питання для порівняння
|
США
|
Франція
|
Велика Британія
|
1.
|
Економічна та соціальна сфери
|
|
|
|
2.
|
Політичний розвиток
|
|
|
|
3.
|
Зовнішня політика
|
|
|
|
Учням було поставлене завдання:
«Після того, як буде складена таблиця, дати відповідь на запитання: «Які спільні і відмінні риси були в соціально-економічному, політичному розвитку цих країн та їх зовнішній політиці ?»»
Це завдання не з легких. По-перше , його виконання потребує багато часу, а по-друге, учням необхідно застосувати свої вміння і навички роботи з підручником, самостійно здобувати знання, відокремлювати головне від другорядного і зробити потрібні висновки.
З метою активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії можна використовувати анекдоти. Наскільки важливим джерелом стає анекдот для розуміння культурної атмосфери певного історичного періоду, свідчить факт наявності величезної їх кількості.
Історичний анекдот — унікальне джерело наших знань, що містить такі культурно-психологічні нюанси розвитку суспільства, які не знайшли свого відображення в інших письмових пам'ятках.
Крім власне інструменту психологічної розрядки, анекдот історичного змісту за певних умов може стати повноцінним джерелом історичної інформації, оскільки з моменту свого виникнення анекдоти завжди несли певний прихований історичний смисловий контекст, що не підлягав офіційному публічному розголосу.
Найбільш вдалим місцем історичного анекдоту на уроці видається мотиваційно-організаційний етап навчального заняття. Завдяки своїй емоційно привабливій формі та інтелектуальній парадоксальності анекдот якнайкраще стимулюватиме роботу учнів над навчальним матеріалом. Історичний анекдот може також стати проблемним завданням, оскільки для свого розуміння вимагає знання певних історичних фактів.
Кожен із історичних анекдотів супроводжується запитаннями, що полегшують учням історичний аналіз та інтерпретацію джерела.
До теми «Громадсько-політичне життя в Україні в 30-ті роки»
1. Чужинець запитує радянського громадянина:
- Як поживаєте?
- Як пасажири в автобусі...
- ??
- Одні сидять, а інші трусяться.
Запитання: Які емоції і почуття домінують в свідомості людини, що живе в тоталітарному суспільстві, згідно з поданим історичним джерелом? Як анекдот характеризує психологічну атмосферу 30-х років в Радянському Союзі? Як ви розумієте заключну фразу «Одні сидять, а інші трусяться»?
2. — Чому в СРСР немає повені?
— Тому що все населення набрало води в рот.
Запитання: На порушення якого права людини вказується в цьому історичному джерелі? Які ще права людини порушувалися в тоталітарній державі?
Майже за кожним історичним діячем тягнеться цілий шлейф анекдотів, що відображають реакцію суспільства на його дії. Кількість анекдотів, складених про історичну особу, є мірилом не тільки оригінальності її характеру, а й проявом впливу цього діяча на свою епоху.
До теми «Роки «застою» (1964-1985)»
1. Товаришу Брежнєв, ви стали генсеком. Як вас треба називати? - Можете просто: Ілліч.
Запитання: На яку з характерних ознак тоталітарної держави вказує даний анекдот ? Поясніть свою точку зору.
2. Що таке: чотири ноги, сорок зубів? - Крокодил. - А сорок ніг, чотири зуба? - Брежнєвське політбюро.
Запитання: Чому в анекдоті брежнєвське політбюро ЦК КПРС характеризується саме так, а не інакше ? Чи могла молода людина стати членом політбюро ЦК КПРС ? Поясніть свою точку зору.
Механізм виникнення анекдотів повною мірою не відомий, але ми знаємо одне — щоб анекдот став популярним, в ньому повинна йти мова про речі, які стосуються всього суспільства.
Сучасне життя досить складно уявити без використання комп'ютерної техніки. Наш час — це епоха постійних змін у технологіях, зокрема в освітніх, а використання персонального комп'ютера (ПК) є стрижнем інформаційних технологій навчання. В умовах лавиноподібного збільшення кількості нової інформації традиційні підручники просто не встигають забезпечити виконання таких освітніх завдань, як оновлення змісту освіти, забезпечення особистісно орієнтованого навчання, активізація процесу розвитку творчих здібностей, умінь та навичок учнів, застосування набутих знань для розв'язання нетрадиційних завдань.
«Сучасні комп'ютерні технології дають можливість учителю в процесі підготовки уроку якісно поліпшити процес викладання матеріалу. Для найефективнішого навчання й актуалізації знань учнів з'явилася можливість структурувати навчальний матеріал і системно викладати його. У процесі спільної роботи над навчальним матеріалом з використанням комп'ютерних технологій та Інтернет-ресурсів сучасна школа впритул підходить до реалізації ідеї «педагогіки співпраці». Об'єднання зусиль учнів і вчителів дає можливості якнайкраще розкрити індивідуальні особливості кожної дитини, зацікавити її, позначити глибину досліджуваної проблеми, досягти взаєморозуміння» [7, С. 5].
Зрозуміло, що інформатизація навчального процесу передбачає певний рівень комп'ютерної грамотності учителів та учнів.
На підставі досвіду роботи можна виділити такі форми організації роботи з використанням комп'ютера на уроці історії.
- Вивчення теми уроку учнями самостійно або в парах з допомогою певного програмного забезпечення. Це ж стосується і виконання певного завдання. Роль учителя при цьому — спрямування роботи в певному напрямі, корекція діяльності учнів.
- Використання на уроці мультимедійних можливостей комп'ютера, що слугує наочним посібником. Це найпоширеніша форма організації застосування комп'ютера на уроці історії.
- Використання Інтернету, компакт-дисків для виконання лабораторно-практичної роботи, проекту, написання реферату, виконання будь-якого творчого завдання.
4. Проведення різноманітних опитувань, тестувань, особливо це стосується тематичного оцінювання, в електронному варіанті.
Нажаль, програмного забезпечення (ПЗ), придатного для систематичного використання в процесі навчання, дуже мало.
Та, незважаючи на це, важливо використовувати комп'ютерні технології не тільки як наочний посібник, а й для розвитку, наприклад, уміння складати логічні схеми, розкривати причинно-на-слідкові зв'язки, закономірності подій і явищ громадського життя тощо.
Словом, усі прийоми, які успішно розроблені в нашій дидактиці, не повинні бути відкинуті й забуті, а якісно поліпшені та ефективніше використані з метою підвищення пізнавальної активності учнів на уроках історії, що є однією із цілей учителя на уроці.
ІІІ. ВИСНОВКИ
Методів активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії багато. Проте,
ефективність уроку історії залежить в першу чергу від уміло підібраних і ретельно спланованих видів та прийомів роботи з класом, а не від застосованої на уроці їх кількості . Кожен вчитель прагне до максимальної активізації учнів на будь-якому етапі уроку, використовуючи при цьому фронтальне опитування, переказування змісту /теми/ ланцюжком, роботу з підручником , проблемні завдання , роботу з індивідуальними картками, включаючи запитання, побудовані на диференційованій основі тощо. Проте питання повноцінної активної роботи учнів лишається у більшості випадків невирішеним.
Як зробити так, щоб кожен учень активно працював на уроці, використовуючи свій інтелектуальний потенціал? Як сприяти максимальному обміну думками? Як навчити дитину давати чітку і вичерпну відповідь?
Зміст навчання має обов'язково переломлюватися через особистість учня, який його опановує. Через особистість учня до змісту навчання — ось найважливіша засада ефективного навчального процесу. Причому слід пам'ятати, що вчитель виступає в ролі диригента певної пізнавальної діяльності учня. На уроці важливо все: і активізувати увагу, і правильно організувати сприйняття, обмірковування та запам'ятовування навчального матеріалу. Успіху не досягнеш, якщо піклуватимешся про щось одне, оскільки всі ці процеси пов'язані між собою.
Тому щодо впровадження в навчальний процес методів активізації пізнавальної діяльності учнів через систему уроків історії можна порекомендувати:
1. Підбираючи матеріал для проведення уроків історії, вчителю необхідно враховувати такі його показники : адаптація тексту до вікових особливостей учнів (доступний, зрозумілий, цікавий), послідовність викладу думок; використання історичних документів (уривки з літописів, перекази, легенди, вірші, грамоти, укази, спогади і т. ін.), які повинні: а) відповідати меті і завданням навчання історії; б) відображати основні, найбільш типові події; в) бути в органічній єдності з програмовим матеріалом; г) бути зрозумілим і цікавим учням за змістом та об'ємом; слугувати для аналізу історичної події; зв'язок матеріалу з життям, знаннями і досвідом учнів, з історією; поєднання теоретичного матеріалу з яскравою наочністю, картами, схемами; максимальне поєднання матеріалу з екскурсійною і пошуковою роботою; запитання до учнів повинні відповідати не лише таким рівням розвитку пізнавальних здібностей, як знання та розуміння, але й - використання, аналіз, синтез, оцінка.
2. У процесі вивчення історії з метою розвитку пізнавальних інтересів учнів до історії слід дотримуватись таких методичних умов: створювати на кожному уроці і для кожного учня ситуацію успіху, забезпечуючи позитивну атмосферу уроку, виставляючи оцінку (бал) кожному учню; використовувати ігри та ігрові ситуації, різні види рольових ігор; запроваджувати елементи проблемності на уроці; використовувати різноманітні види самостійних робіт, враховуючи пізнавальні можливості учнів, їх уміння і навички та схильність до гуманітарної чи математичної сфер пізнавальних умінь; проводити заплановані екскурсії; застосовувати різні типи та форми проведення уроків, інтерактивні технології навчання (робота в групах, парах, індивідуальні завдання, взаємонавчання тощо), особистісно-орієнтований підхід.
ІV. СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Гончарова Т.И. Уроки истории-уроки жизни: из опыта роботы учителя истории 536 школы Ленинграда.-М.: Педагогика, 1936.-128 с.
2.Гора П.В. Повышение зффективности обучения истории в средней школе.-М.Просвещение, 1988.-208 с.
3. Дайри Н.Г. Основное усвоить на уроке: Кн. для учителя.- М.: Просвещение, 1987.-192 с.
- Дидактика современной школы: Пособие для учителей /Б.С.Кобзарь, Г.Ф. Кумарина, Ю.А.Кусый и др. Под ред. В.А.Онищука,- К.: Рад. шк., 1987.-351 с.
- Красовицкий М.Ю., Беседа Т.И., Сердюк А.В. От педагогической науки к практике / Под ред. М.Ю.Красовицкого.- К.: Рад. шк.,1991.- 191 с.
- Молодому учителю: Практическое руководство / Сост. Е.С.Березняк.-К.: Рад. шк., 1988.- 304 с.
- Мокрогуз О. ПК як універсальна складова оптимізації роботи вчителя (З практики запровадження комп’ютерних технологій на уроці історії) // Історія в школах України.-2005.-№1.-С. 5-8.
- Приходько А. Інтерактивний урок – шлях до реалізації діяльністного підходу у навчанні історії // Історія в школах України.-2007.-№1.-С. 27-29.
- Терно С. Як підвищити вмотивованість вивчення історії ? // Історія в школах України.-2004.-№8.-С. 22-30.
- Озєрский И.З. Начинающему учителю истории, из опыта роботы.- М.: Просвещение, 1989.- 208 с.
- Основи педагогического мастерства / Под ред. М.А.Зязюна,- К.: Вища школа, 1987.- 208 с.
- Передовий педагогічний досвід: теорія і методика / Під ред. Л.Л.Момот.- К.: Рад. шк., 1990. - 141 с.
- Психологическая наука, учитель и ученик. Под ред. В.И.Войтко. - К.: Рад. шк., 1979.-
182 с.
- Фридман Л.М. Педагогический опыт глазами психолога: Книга для учителя,- М.: Просвещение, 1987. - 224 с.
15. .Яковлев Н.М., Сохор А.М. Методика и техника урока в школе: В помощь начинающему учителю. - 3-є изд., перераб. и доп. - М.: Просвещение, 1985. - 208 с. |