Інтерактивні методи навчання
МЕТОД «МІКРОФОН»
Метод «Мікрофон» надає можливість кожному і кожній сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Правила проведення такі:
· говорити має тільки той чи та, у кого «символічний» мікрофон;
· відповіді не коментуються і не оцінюються;
· коли хтось висловлюється, інші не можуть говорити або викрикувати з місця.
МЕТОД «ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ»
Цей метод допомагає проводити дискусію по спірній, суперечливій темі. Надає можливість висловитися кожному і кожній, продемонструвати різні думки по темі, обґрунтувати свою позицію або перейти на іншу позицію в будь-який час, якщо вас переконали, та назвати більш переконливі аргументи.
Порядок проведення:
· учитель називає тему та пропонує вам висловити свою думку по досліджуваній темі;
· вам потрібно стати біля того плакату, який збігається з вашою точкою зору;
· підготуйтеся до обґрунтування своєї позиції, чому саме її ви обрали;
· якщо після обговорення дискусійного питання ви змінили точку зору, то можете перейти до іншого плакату і пояснити причину свого переходу, а також назвати найбільш переконливу ідею або аргумент протилежної сторони.
МЕТОД «НАВ ЧАЮЧИ - В ЧУСЯ»
Цей метод надає вам можливість взяти участь у навчанні та передачі своїх знань іншим, у даному випадку своїм однокласникам та однокласницям під час уроку. Ваша робота організовуватиметься так:
· після того як учитель назвав тему та мету уроку, роздав вам картки із завданням, вам потрібно ознайомитися з інформацією, що міститься на вашій картці;
· якщо вам щось незрозуміло, запитайте про це та перевірте в учителя, чи правильно ви розумієте інформацію;
· підготуйтеся до передання цієї інформації іншим у доступній формі;
· вам необхідно ознайомити зі своєю інформацією інших однокласників та однокласниць. Ви маєте право говорити тільки з однією особою. Ваше завдання полягає в тому, щоб поділитися своєю інформацією з іншими учнями і самому дізнатися про певну інформацію від них;
· тоді, коли всі поділилися та отримали інформацію, розкажіть у класі, про що ви дізналися від інших.
РОБОТА В ПАРАХ
Робота в парах є різновидом роботи в малих групах. Ця форма роботи дозволить вам набути навичок співробітництва, оволодіти уміннями висловлюватись та активно слухати.
Організуйте свою роботу так:
1. Прочитайте надане завдання та інформацію до його виконання.
2. Визначте, хто буде говорити першим.
3. Висловте свої думки, погляди на проблему по черзі.
4. Дійдіть спільної думки.
5. Визначте, хто буде очолювати результати роботи класу та підготуйтеся до нього.
Для ефективного спілкування в парах вам необхідно враховувати кілька моментів:
1. Зверніть увагу на:
· мову тіла: сідайте обличчям до того чи тієї, з ким говорите, нахиляйтеся вперед, встановіть контакт очима;
· допомагайте партнерові чи партнерці говорити, використовуючи звуки та жести заохочення: кивок головою, доброзичливу посмішку, слова «так-так»;
· якщо необхідно, ставте уточнюючі запитання (запитання, які допомагають прояснити ситуацію, уточнити дещо з того, що вже відомо. Наприклад, «Ти дійсно маєш на увазі, що ...?», «Чи правильно я зрозуміла, що...?»;
· під час висловлювання говоріть чітко, по суті справи, наводячи приклади і пояснюючи свої думки.
2. Запам'ятайте, чого не слід робити під час активного слухання:
· давати поради;
· змінювати тему розмови;
· давати оцінки особі, яка говорить;
· перебивати;
· розповідати про власний досвід.
РОЗІГРУВАННЯ ПРАВОВОЇ СИТУАЦІЇ ПО РОЛЯХ
Мета розігрування правової ситуації по ролях - визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду шляхом гри.
Рольова гра імітує реальність призначення ролей, які вам дісталися, та надає можливість діяти «як насправді». Ви можете розігрувати свої власні ситуації, в яких ви вже побували.
Якщо ви берете участь у рольовій ситуації, ви повинні:
· чітко дотримуватися своєї ролі;
· намагатись слухати партнерів по грі та вчителя;
· не коментувати дії інших, знаходячись у ролі;
· намагатись поставитися до своєї ролі як до реальної життєвої ситуації, в яку ви потрапили;
· вийти з ролі по закінченні сценки;
· взяти участь в обговоренні розіграної ситуації та поділитися своїми відчуттями під час перебування в ролі.
«ТОК-ШОУ»
Метою такої форми роботи є отримання навичок публічного виступу та дискутування.
Учитель на цьому уроці є ведучим на ток-шоу. Робота організовується так:
2. Оголошується тема дискусії.
3. Запрошуються висловитися із запропонованої теми «запрошені гості».
4. Слово надається глядачам, які можуть виступити із своєю думкою протягом 1 хв або поставити запитання «запрошеним».
5. «Запрошені» мають відповідати лаконічно та конкретно.
6. Ведучий також має право поставити своє запитання або перервати виступаючого за лімітом часу.
Ця форма роботи допоможе вам навчитися брати участь у загальних дискусіях, висловлювати та захищати власну позицію.
МЕТОД «АЖУРНА ПИЛКА»
Метод дозволяє вам працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує вас допомагати один одному вчитися навчаючи.
Під час роботи за допомогою методу «Ажурна пилка» ви повинні бути готовими працювати в різних групах.
· Спочатку ви будете працювати в «домашній» групі.
· Потім в іншій групі ви будете виступати в ролі «експертів» з питання, над яким ви працювали в домашній групі та отримуєте інформацію від представників інших груп.
· Ви знову повернетесь у свою «домашню» групу для того, щоб поділитися тією новою інформацією, яку вам надали учасники інших груп.
«ДОМАШНІ» ГРУПИ:
· Кожна група отримує завдання, вивчає його та обговорює свій матеріал.
· Вам бажано обрати в групі головуючого, тайм-кіпера (той, хто стежить за часом) та особу, яка ставить запитання, щоб переконатися, що кожний (кожна) розуміють зміст матеріалу.
«ЕКСПЕРТНІ» ГРУПИ:
· Після того як учитель об'єднав вас у нові групи, ви стаєте експертами з тієї теми, що вивчалася у вашій «домашній» групі;
· По черзі намагайтеся за визначений учителем час якісно і в повному обсязі донести інформацію членам нових груп та сприйняти нову інформацію від них.
«ДОМАШНІ» ГРУПИ:
· Ви повертаєтесь «додому», де маєте поділитися інформацією з членами своєї «домашньої» групи про нову інформацію, яку ви отримали в експертній групі.
Отже, за допомогою методу «Ажурна пилка» за короткий проміжок часу можна отримати великий обсяг інформації.
МЕТОД «КОЛО ІДЕЙ»
Цей метод є ефективним з вирішення гострих суперечливих питань та корисним для створення списку загальних ідей.
Метою методу є залучення всіх учасників у дискусію. Він дозволяє уникнути ситуації, коли перша група, що виступає, подає всю інформацію з проблеми.
Порядок проведення:
· учитель висуває дискусійне питання та пропонує його обговорити в кожній групі;
· після того, як вичерпався час на обговорення, кожна група висуває лише один аспект того, що вони обговорювали;
· групи висловлюються по черзі, поки не будуть вичерпані всі ідеї;
· під час обговорення теми складається список зазначених ідей і записується на дошці.
МЕТОД «СУД ВІД СВОГО ІМЕНІ»
Цей метод дозволить вам отримати уявлення про спрощену процедуру прийняття судового рішення та провести рольову гру - судовий процес з участю 3-х осіб: судці, який буде слухати обидві сторони і приймати рішення, позивача і відповідача.
Після того як учитель вас поділив на три однакові групи: судці, позивачі, відповідачі, він надає кожній групі завдання:
а. суддям - підготовка запитань;
б. позивачам - підготовка вступної промови та викладу аргументів;
в. відповідачам - підготовка промови-відповіді та захисту.
Для ефективнішої роботи необхідно до кожного судді приєднати одного позивача та одного відповідача. Тепер можна починати суд у кожній групі за таким порядком або сценарієм:
1. Вступні заяви учасників судового процесу.
2. Позивач викладає аргументацію, суддя ставить йому запитання.
3. Відповідач викладає суть захисту, суддя ставить йому запитання.
4. Суддя виносить рішення.
Після того як весь клас знову об'єднується, судді оголошують свої рішення.
МЕТОД «АКВАРІУМ»
Ефективним методом розвитку вмінь ведення дискусії є «Акваріум».
Після того як учитель розподілив вас на дві-чотири групи і запропонував вам завдання для виконання та необхідну інформацію, одна з груп сідає в центр класу (або на початку середнього ряду в класі, де стоять парти), утворивши внутрішнє коло.
Учасники та учасниці цієї групи починають обговорювати запропоновану вчителем проблему. Всі інші учні мовчки спостерігають за обговоренням. Групі, що працює, для виконання завдання необхідно:
Прочитати вголос ситуацію.
Обговорити її в групі, використовуючи метод дискусії.
Дійти спільного рішення.
а цю роботу групі дається 3-5 хв. Усі інші учні класу мають тільки слухати, не втручаючись у хід обговорення, спостерігають, чи відбувається дискусія за визначеними правилами дискусії. Після закінчення часу група займає свої місця, а вчитель ставить до класу запитання:
· Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?
· Чи була ця думка достатньо аргументована, доведена?
· Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим?
Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група і обговорює наступну ситуацію (проблему).
Всі групи по черзі мають побувати в «Акваріумі», і результати роботи кожної з них мають бути обговорені у класі.
АНАЛІЗ ПРАВОВОЇ СИТУАЦІЇ
Однією з форм роботи на уроках із «Практичного права» є аналіз правової ситуації. Для аналізу певної справи вам необхідно звертати увагу на такі основні моменти:
А. Факти: Що відбулося? Хто є учасниками справи? Що ми про них знаємо? Які факти є важливими? Які є другорядними?
Б. Проблеми: Якими нормами закону регулюється ситуація? В чому полягає конфлікт? Яке питання ми повинні вирішити для розв'язання ситуації?
В. Аргументи: Якими є ваші аргументи (зокрема, із законодавчої бази) на захист кожної із сторін ситуації?
Г. Рішення: Яким буде ваше рішення? Якими є причини вашого рішення? Якими можуть бути його наслідки?
ПРАВИЛА ДИСКУСІЇ (КУЛЬТУРА ВЕДЕННЯ ДИСКУСІЇ)
Дискусія дає прекрасну нагоду виявити різні позиції з певної проблеми або з суперечливого питання. Для того щоб дискусія була відвертою, необхідно створити в класі атмосферу довіри та взаємоповаги. Тому бажано знати правила культури ведення дискусії.
Пропонуємо вам такі правила:
1. Говоріть по черзі, а не всі одночасно.
2. Не перебивайте того або тої, хто говорить.
3. Критикуйте ідеї, а не особу, що її висловила.
4. Поважайте всі висловлені думки (точки зору).
5. Не смійтеся, коли хтось говорить, за винятком, якщо хтось жартує.
6. Не змінюйте тему дискусії.
7. Намагайтеся заохочувати до участі в дискусії інших.
У своєму класі ви можете доповнити ці правила, прийняти їх після обговорення та дотримуватися під час проведення дискусій.
МЕТОД «ПРЕС»
Метод «Прес» використовується у випадках, коли виникають суперечливі думки з певної проблеми і вам потрібно зайняти та аргументувати чітко визначену позицію із суспільної проблеми, що обговорюється. Метод надасть вам можливість навчитися формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного питання аргументовано в чіткій та стислій формі.
Метод «Прес» має таку структуру та етапи:
1. ПОЗИЦІЯ
(висловіть свою думку, проясніть, в чому полягає ваша точка зору)
Я вважаю, що ...
2. ОБҐРУНТУВАННЯ
(наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції)
...тому, що...
3. ПРИКЛАД
(наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію)
... наприклад...
4. ВИСНОВКИ
(узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію).
Отже (тому), я вважаю...
При захисті своєї позиції намагайтеся дотримуватися структури методу «Прес
«МОЗКОВИЙ ШТУРМ»
Це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників проявляти свою уяву та творчість, який досягається шляхом вільного вираження думок усіх учасників та учасниць і допомагає знаходити кілька рішень по конкретній темі.
Учитель на уроці називає тему дискусії та запрошує вас взяти участь у її обговоренні шляхом штурму, який організовується за такими етапами:
1. Всі учасники «штурму» пропонують ідеї щодо розв'язання висунутої проблеми (ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними).
2. Учень або учениця записує на дошці всі ідеї, що пропонуються.
3. Коли група вважає кількість поданих ідей достатньою, їх подання припиняється.
4. Після того як майже всі ідеї зібрані, вони групуються, аналізуються, розвиваються групою.
5. Вибираються ті, що, на вашу думку, допоможуть вирішити поставлену проблему.
Правила поведінки під час «мозкового штурму»:
· намагатися зібрати якомога більше ідей щодо вирішення завдання або проблеми;
· примусити працювати свою уяву: не відкидати ніяку ідею тільки тому, що вона суперечить загальноприйнятій думці;
· ви можете подавати скільки завгодно ідей або розвивати ідеї інших учасників;
· не можна обговорювати і критикувати висловлювання інших та намагатися давати оцінку запропонованим ідеям.
ПРАВИЛА РОБОТИ В МАЛИХ ГРУПАХ
Робота в малих групах дозволяє вам набути навичок, які необхідні людині для спілкування та співпраці (співробітництва).
Після того як учитель об'єднав вас у малі групи і ви отримали завдання, ваша група за короткий час (3-5 хв) повинна виконати це завдання та оголосити результати роботи своєї групи.
Пропонуємо правила роботи в малих групах, які допоможуть вам організувати свою роботу:
1. Швидко розподіліть ролі в групі:
Спікер (керівник групи):
· зачитує завдання групи;
· організовує порядок виконання;
· пропонує учасникам групи висловитись по черзі;
· заохочує групу до роботи;
· підводить підсумки роботи;
· за згодою групи визначає доповідача.
Секретар:
· веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи;
· як член групи має бути готовим висловити думку групи при підведенні підсумків або допомогти доповідачеві.
Спостерігач (тайм-кіпер):
· слідкує за часом;
· заохочує групу до роботи.
Доповідач:
· чітко висловлює думку групи;
· доповідає про результати роботи групи.
2. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.
3. Дотримуйтесь одного з правил активного слухання, головне не перебивайте один одного.
4. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
5. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
6. Намагайтеся в групі дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування. |