Історія України. 9 клас
Урок ______ Дата _______________
Тема: Повсякденне життя українців.
Мета: ознайомити з особливостями розвитком українських міст і торгівлею в ХІХ столітті. Опрацювати поняття гільдія, контракт. Розвивати в учнів уміння працювати з таблицею, аналізувати матеріал, робити висновки, висловлювати свою точку зору. Виховувати в учнів почуття патріотизму, наполегливості, відданості своїй справі.
Обладнання: підручник «Історія України»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 9 клас»
Тип уроку: комбінований.
Поняття: гільдія, контракт
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- розповідати про особливості розвитку міст та торгівля у ХІХ столітті;
- опрацьовувати, систематизувати матеріал у вигляді таблиці;
- використовувати поняття та терміни вивчені на уроці.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Пригадайте, на виробництві якої продукції спеціалізувалися ті чи інші регіони України.
2. Як спеціалізація регіонів може сприяти розвитку торгівлі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розвиток промислів і сільського господарства, розширення торгівлі позначилися на становищі міст. До середини 40-х років XIX ст. майже 3/4 підприємств належали поміщикам і споруджувалися в селах і містечках, ближче до джерел сировини та підневільної робочої сили. Із початком і розгортанням промислової революції розпочався промисловий розвиток міст. Нові підприємці (купці, багаті міщани й селяни) прагнули розміщувати свої підприємства безпосередньо в містах, які були ринками збуту їхньої продукції і одночасно місцями зосередження найманої робочої сили.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Міста в українській економіці
а) Робота з таблицею
Учні мають ознайомитися зі статистичною таблицею й виконати завдання.
Зростання міського населення в Україні
Міста
|
Кількість жителів
|
1825 рік
|
1861 рік
|
Київ
|
24.369
|
70.590
|
Житомир
|
13.403
|
40.564
|
Кам’янець-Подільський
|
6.849
|
22.771
|
Полтава
|
10.557
|
28.501
|
Чернігів
|
6.976
|
14.612
|
Харків
|
17.424
|
50.301
|
Катеринослав
|
8.412
|
18.881
|
Херсон
|
8.073
|
33.957
|
Завдання
1. Як ви вважаєте, чим було зумовлене зростання міського населення в Україні?
2. Які з міст, вказаних у таблиці, зростали найшвидше? Спробуйте пояснити чому.
3. Пригадавши національну політику російського уряду, подумайте, за рахунок яких національностей зростало міське населення в Україні.
б) Коментоване читання С.88-89
2. Повсякденне життя в місті
Учні опрацьовують відповідний матеріал підручника та складають по три запитання до тексту.
3. Розвиток внутрішньої торгівлі
Робота з таблицею.
Учні опрацьовують відповідний текст підручника та заповнюють таблицю:
Розвиток торгівлі
|
Внутрішня торгівля
|
Зовнішня торгівля
|
1. Ярмарки:
- Контрактовий - Київ;
- Введенський - Суми;
- Хрещенський, Успенський;
- Покровський - Харків;
- Петропавлівський - Катеринослав.
2. Чумацький промисел
|
Експорт становить
- 60 % від загальноросійського: зерно, вовна, цукор, мед, віск, риба.
- Торгівля з Німеччиною, Францією, Австрією, Чехією, Угорщиною
|
V. Закріплення знань учнів.
1. Охарактеризуйте етнічний склад українських міст. Чим він зумовлювався?
2. Назвіть причини розвитку внутрішньої торгівлі.
3. Назвіть і охарактеризуйте різні форми тогочасної української торгівлі.
4. Якими історичними обставинами пояснювався швидкий розвиток українських портових міст?
5. Визначте місце України в зовнішній торгівлі Російської імперії, окремо розглянувши імпорт і експорт.
6. Чим був зумовлений промисловий розвиток міст у першій половині XIX ст.?
7. Які нові риси повсякденного життя спостерігалися в містах у першій половині XIX ст.?
8. Яке місце в українському національному ринку посідало чумацтво?
9. Проаналізувавши особливості української торгівлі, доведіть, що Україна знаходилася в колоніальній залежності від Росії.
10. Які вигоди мала Російська імперія від розвитку експорту з України?
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал § 11
|