Історія України 10 клас
Урок № _______ Дата ________________
Тема. Початок Української революції.
Мета: означити причини і передумови революції; охарактеризувати Центральну Раду як представницький орган влади; змалювати політичні портрети діячів; аналізувати причини і наслідки історичних подій і явищ; удосконалювати вміння самостійно висловлювати свої думки; виховувати повагу і розуміння до історичного минулого, уміння використовувати уроки тих подій для сьогодення.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Основні терміни І поняття: Українська революція. Центральна Рада, автономія, українізація армії.
Обладнання: підручник, хрестоматія, атлас, таблиця «Українська народна республіка» (вид. «Ранок»), портрети діячів.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Початок 1917 р. у Росії був надзвичайно неспокійний. Особливо це стосувалося Петрограда, де головним каталізатором революційних подій стала нестача продуктів харчування. Події розвивалися лавиноподібно, захоплюючи дедалі більше народу, та поширювалися по всій території імперії, не виключаючи й українських земель. Зречення Миколи II престолу та падіння монархії стали приводом до революційних подій і в Україні.
Проблемне запитання
Які підстави мала демократична революція, щоб перетворитися в Україні на національно-демократичну?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота зі схемою «Причини і передумови Української революції»
Схему або малюють на дошці по ходу розповіді вчителя, або виводять на екран як елементи слайду під час фронтального опитування, починаючи із запитань і закінчуючи причинами початку Української революції.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Після початку революції склалася парадоксальна ситуація — усі прагнули влади. Якщо в Росії склалося двовладдя — Тимчасовий уряд і Ради, яке ми будемо вивчати на уроках всесвітньої історії, то в Україні до них додалась ще й третя сила — Центральна Рада.
Учні дають відповідь на питання, хто і чому розпочав революційні події.
Учитель. Щоб відповісти на проблемне запитання, ми повинні знати, які політичні сили були гравцями на українській політичній сцені 1917 року.
Робота з таблицею
Див. таблицю «Українські політичні партії в Наддніпрянській Україні» [2, с 41].
Назвіть, які партії бачили Україну незалежною державою. Чого прагнули інші?
Учитель. З огляду на революційні події українці першими зуміли організуватися на оборону своїх національних прав.
Робота з підручником
Складання таблиці «Основні події початку революції» [3, с 33].
Хто ж став основними політичними гравцями у новоствореному органі української влади?
Робота зі схемою
Див. схему «Трансформація УЦР» [3, с. 37]. Схему малюють на дошці під час розповіді вчителя.
Учитель. УЦР не одразу сформулювала свою платформу, проте основну роль у розробці стратегічної мети відіграв М. Грушевський, що визначив її як домагання націопально-територіальної автономії для України і перебудови Російської держави на федеративних, демократичних засадах.
Національно-територіальна автономія за М. Грушевським
Територіальне об'єднання всіх етнічних українських земель організоване на основах широкого демократичного громадського самоврядування.
Об'єднання самостійно вирішуватиме всі свої справи: економічні, культурні, політичні, утримуватиме військо, розпоряджатиметься своїми доходами, землями, природними багатствами, матиме власне законодавство, адміністрації і суд. Тобто автономна Україна повинна мати всі атрибути держави.
Робота в групах
Визначте за текстом підручника характеристику Грушевського.
Наприклад: працював в університеті під керівництвом Антоновича, автор близько 2 тис. праць тощо.
Учитель. Одним із перших документів УЦР була відозва «До українського народу...»
Робота з документом
Визначте, які вимоги висувала у своїй відозві ЦР.
Учитель. Революційні події захопили й багатомільйонну російську армію. Солдати вимагали організації частин за національною ознакою. Провідна роль у цьому процесі належала самостійникам під проводом Міхновського. Цей процес дістав назву «українізація армії». Із весни 1917 р. почалося створення українських військових частин.
Складання хронологічної таблиці
Див. таблицю «Українізація частин російської армії» [3, с. 44].
Чи потрібна була ЦР військова підтримка?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Вправа «Мікрофон»
Назвіть факти, які свідчили про національний характер Української революції.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель. Основні події 1917 р. в Україні дають підстави стверджувати, що вони мали характер національно-демократичної революції, про що свідчить масовість національно-визвольного руху та участь у ньому різних соціальних верств населення, а також відновлення державотворчого процесу, який очолила УЦР. Провідну роль у виробленні політичного курсу УЦР відіграв М. Грушевський.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати § 13 підручника.
2. Підготувати індивідуальні роботи «Лідери Української революції».
|