Неділя, 19.05.2024, 22:47
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Проблеми правової освіти та виховання в школі

«Закони  потрібні   не  для  страху,  а  для допомоги громадянам...»

Вольтер

 

Формування людини, як відомо, починається з дитинства. В молоді роки закладається основа не тільки відповідних знань, але й норм пове­дінки, звичок, потреб особи. Виховання молодо­го покоління - це виховання майбутнього кожної держави, і майбутнє залежить не тільки від рів­ня професійної підготовки цього покоління, але й від його моральних якостей, від вірності тра­диціям і ідеалам своєї держави.

У Конституції України, прийнятій 28 червня 1996 року, проголошено:

Україна є суверенна і незалежна, демокра­тична, соціальна і правова держава (ст. 1);

В Україні визнається і діє принцип верховен­ства права; Конституція України має найвищу юридичну силу; закони і інші нормативно-пра­вові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй; норми Консти­туції України є нормами прямої дії і звернення до суду для захисту конституційних прав і сво­бод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції гарантується (ст. 8);

кожному гарантується право знати свої пра­ва і обов'язки (ст. 57);

кожен зобов'язаний неухильно додержува­тися Конституції, не посягати на права і свобо­ди, честь і гідність інших людей. Незнання зако­нів не звільняє від юридичної відповідальності.

Для вирішення завдань правового виховання підростаючого покоління та населення держави в цілому 29 травня 1995 року Кабінетом Мініст­рів України Постановою №366 затверджено Програму правової освіти населення України.

Як підкреслюється в преамбулі Програми, становлення демократичної державності потре­бує суттєвого підвищення правосвідомості гро­мадян, їх правової культури, неухильного до­тримання ними вимог законодавства, кваліфі­кованого його застосування.

Програмою правової освіти передбачені Ос­новні напрями правової освіти та форми її реалізації. Підкреслюється, що правова освіта - це засвоєння знань про основи держави та права, виховання у громадян поваги до закону, до прав людини, небайдужого ставлення до по­рушень законності та правопорядку. Правова освіта - це необхідний елемент культури кожної людини.

Для досягнення поставлених Програмою завдань передбачається, що правова освіта є обов'язковою в усіх дошкільних виховних, середніх навчальних, професійних навчально-ви­ховних, вищих навчальних закладах, навчаль­них закладах підвищення кваліфікації та пере­підготовки кадрів.

Забезпечуватися правова освіта повинна відповідно до п. 5 Програми:

  • активною участю в її організації централь­них органів державної виконавчої влади, місце­вих органів влади та самоврядування, навчаль­них закладів, підприємств і організацій;
  • участю юристів у розповсюдженні правовихзнань;
  • органічним поєднанням правової освіти із загальною середньою та професійною освітою,
    культурою, політичним, економічним, мораль­ним, естетичним та іншими формами виховання;
  • відкритістю та доступністю інформації про державу та право, про процеси у правовій сфері;
  • систематичністю та безпосередністю поширення і одержання знань про державу та право;
  • диференційованим підходом до навчально-виховного правоосвітнього процесу.

Для здійснення правової освіти повинні вико­ристовуватися друковані та аудіовізуальні засо­би масової інформації, мережа спеціалізованих будинків і бібліотек правової освіти (п. 7 Прог­рами).

Починається правова освіта в дошкільних виховних закладах, де дітям прищеплюються початкові знання про норми поведінки, звички щодо їх виконання, виховується повага до бать­ків, вихователів, ровесників, людей похилого ві­ку та інших осіб.

Правова освіта в дошкільних закладах по­винна мати переважно форму гри та здійсню­ватися відповідно до програм і методичних вка­зівок Міністерства освіти та Міністерства юстиції України (п. 8 Програми).

Правовиховна робота повинна здійснюва­тися у формі позакласної та позаурочної роботи з участю вчених-юристів, працівників правоохо­ронних органів та інших фахівців.

Програми правового навчання затверджу­ються Міністерством освіти України за погод­женням з Міністерством юстиції України (п.9 Програми).

Цілеспрямована правова освіта повинна здійснюватися через державні заклади культури - центри культури та дозвілля, будинки куль­тури, кінотеатри, бібліотеки тощо. Вони створюються на громадських або госпрозрахункових засадах (університети правових знань, лекторії, кінолекторії, виставки юридичної літератури, чи­тацькі конференції, тематичні концерти та інші заходи).

    При Міністерстві юстиції України Постановою Кабінету Міністрів від 29 травня 1995 року №566 створено постійно діючий дорадчий ор­ган, який працює на громадських засадах, Всеукраїнська міжвідомча координаційно-ме­тодична рада з правової освіти населення, за­тверджено Положення про раду. Згідно з Поло­женням до ради входять заступники міністрів міністерств внутрішніх справ, культури, освіти, соціального захисту населення, праці, у справах інформації, Державного комітету у справах за­хисту прав споживачів, Митного комітету, Комі­тету у справах телебачення та радіомовлення, Антимонопольного комітету, а також перший заступник Українського національного інформа­ційного агентства "Укрінформ", редактор газети "Урядовий кур'єр", головний редактор журналу "Право України", голова правління товариства "Знання", начальник управління правової освіти населення Міністерства юстиції. Очолює раду міністр юстиції, а його заступниками затверд­жені заступник директора Інституту держави і права Національної академії наук України та заступник начальника Управління правової ос­віти населення Міністерства освіти.

Як видно із складу Всеукраїнської міжвідом­чої координаційно-методичної ради, до неї вхо­дять представники всіх міністерств і відомств, інших державних та громадських органів, які повинні розробляти пропозиції з питань юри­дичної підготовки працівників цих органів.

У кожній школі повинні діяти координаційно-методичні ради, які проводять семінари, на­вчально-методичні заходи з метою підвищення кваліфікації тощо, заслуховують звіти про вико­нану роботу.

Правова освіта та виховання, профілактика правопорушень серед підлітків постійно в центрі уваги педагогічного колективу школи.

Проблемою проблем залишається проблема правопорушень підлітків. Типова сучасна картина — підліток один на один з вулицею. А вулиця штовхає підлітка до наркоманії, алкоголю та розпусти.

Важливо вдало спланувати та організувати індивідуальну виховну роботу з важковиховуваними підлітками.

Члени Штабу з профілактики правопорушень серед підлітків разом з Центром дисципліни та порядку систематично проводять операції «Урок», «Дзвінок», «Фільтр»; організовують рейди в мікрорайоні школи «Увага — підліток!»; заслуховують підлітків, які порушують Статут школи, Правила поведінки учнів.

Була організована виставка малюнків, плакатів на антиалкогольну, антинікотинову тематику «Як позбутися шкідливих звичок». Проведено анке­тування на правову тематику.

Загально-профілактичне значення правової роботи полягає у розумінні неповнолітніми того, що за скоєння правопорушення настає індивідуальна відповідальність. Велику роль відіграє шкільна бібліотека, надаючи допомогу вчителям, учням у підготовці та проведенні диспутів, конференцій, в обговоренні статей та книг, організації вікторин та виставок, підборі літератури з правових питань тощо. У шкільній бібліотеці є добірка літератури (книг, журналів, статей) на правову тематику для викладачів та учнів.

Шкільна бібліотека стала центром пропаганди правовиховної роботи та відповідної літератури для учнів, батьків та вчителів.

Важливу роль відіграє функціонування тематичних виставок правової літератури на базі бібліотеки. У ній обладнано куточок «Все про закон». У школі оформлено інформаційні стенди: «Закон і ми», «Загальна декларація прав людини», «Світовий кодекс   прав   дитини»,   функціонують   тематичні виставки: «Конституція України - традиційне і нове», «Державні символи України», «Україна - шлях до правової держави».

Статистика злочинів серед підлітків свідчить: кожний третій учасник групового злочину -неповнолітній; із загальної кількості злочинних угрупувань - 85% становлять угруповання з участю неповнолітніх.

Зростання дитячої і підліткової злочинності зумовлене соціальними процесами у суспільстві. Адже поруч із демократизацією суспільного життя, становленням нової різноманітності діяльності людей, виникають серйозні соціальні проблеми, збільшується кількість сімей, не здатних забезпечити нормальний розвиток своїх дітей як у матеріальному, так і в моральному плані.

У сучасних умовах розходження між сім'єю і школою посилюється. У сім'ї йде переорієнтація на інші цінності, діти включаються у ринкові відносини, і нові ідеологічні установки часто призводять до конфліктів у стосунках батьків і дітей.

Школа ж продовжує захищати ідеали добра і безкорисливості, чесності, порядності і милосердя. її мета і зміст завжди будувалися на вічних духовних істинах, якими живе людство. Ця обставина ще більше підкреслює необхідність перегляду існуючих стосунків батьків і школи. Тому роботі з батьками педагогічний колектив школи приділяє особливу увагу.

Практикується проведення днів відкритих дверей для батьків та зустрічей за круглим столом. До участі в таких заходах запрошуються лікарі, працівники адмінорганів.

Ефективною формою роботи є консультації для батьків - консультації юриста, працівників міліції, психолога; консультації для молодих батьків, батьків єдиних дітей.

Сім'я завжди була й залишається одним із головних чинників у становленні особистості. Отже, неможливість для дитини засвоєння адекватної соціальної ролі та стилю поведінки, яке йде із сім'ї, може стати причиною появи комплексів, що впливають на психічний розвиток особистості, а згодом - стають причиною її асоціальної чи анти­соціальної поведінки.

Чітко планується і проводиться копітка виховна робота з батьками (додаток 3). Вирішується питання про залучення важковиховуваних підлітків до участі в роботі гуртків, шкільних спортивних секцій.

Правове виховання та профілактика право­порушень серед підлітків постійно в центрі уваги педагогічного колективу школи.

Педагогічна практика стверджує, що серед учнів дедалі більше стає важковиховуваних. Проблема «важких» дітей стає особливо болісною зараз.

Спостереження свідчать, що однією з головних причин появи важковиховуваних у школі є відсутність наступності в діяльності дитячого садка чи батьків, які виховують дитину вдома, і початкової ланки школи. Відсутність ранньої психолого-педагогічної діагностики відхилень у поведінці, несвоєчасне виявлення в дитини як позитивних, так і негативних якостей і здібностей, відсутність захисту і допомоги дитині у процесі її розвитку.

Великою проблемою залишається питання правопорушень підлітків. Типова сучасна картина - підліток один на один з вулицею. А вулиця штовхає підлітка до наркоманії, алкоголю та розпусти.

За статистикою, до 15% учнів шкіл втягують дорослі або однолітки у протиправні дії, насамперед цьому піддаються важковиховувані. Тому з цією категорією дітей у школі проводиться копітка вихована робота. Створений шкільний Штаб з профілактики правопорушень серед підлітків, Центр дисципліни і порядку. Систематично проводяться операції-рейди «Урок», «Дзвінок», «Фільтр», «Увага — підліток!», заслуховуються підлітки, які порушують Статут школи, Правила поведінки учнів на засіданнях Координаційної ради «Веселкової країни», на засіданнях батьківського комітету школи. Класні керівники намагаються вирішити питання про залучення важковиховуваних підлітків до участі в роботі гуртків, шкільних спортивних секцій.

Педагогічний колектив школи працює над реалізацією проблеми: виховання гуманіста, патріота, громадянина України в умовах особистісно орієнтованого навчально-виховного процесу; впро­вадження і розробка особистісно зорієнтованої технології виховання на основі цільових творчих програм класних керівників.

Виходячи з проблемного питання, вимог правової освіти та виховання, які спрямовані на те, щоб підвищити виховну профілактичну роль у попередженні аморальних антисуспільних проявів учнів у шкільному учнівському колективі, у школі склалася певна система, яка передбачає цілеспрямовану, планову, взаємопов'язану, керовану діяльність її частин - від директора до бібліотекаря і медперсоналу.

Дієвість складових частин системи правової освіти та виховання зумовлюється глибокими знаннями індивідуально-психологічних особливостей важковиховуваних учнів, умов їх сімейного виховання, мікросоціального оточення. Значне місце в організації індивідуальної роботи з важкими підлітками займає шкільний психолог. Разом з заступником директора практичний психолог надає цільову допомогу класним керівникам з виявлення відхилень у поведінці учнів та передбачає напрями вивчення причин відхилень, шляхів впливу сім'ї в процесі перевиховання та форми індивідуальної роботи (додаток І).

Робота практичного психолога проводиться відповідно до запитів класних керівників за такими напрямами:

1.   Діагностика за методиками:

  • акцентуація характеру в підлітків за С.У. Підмазіним — розпізнавання типів і виявлення причин акцентуації характеру;
  • психотипи за Айзенком;
  • самооцінка психічних станів за Айзенком;
  • методика Люшера-Еткінда: визначення області конфліктних відносин;
  • малюнок сім'ї: вивчення стосунків у сім'ї учнів молодшого дошкільного віку;

-   малюнок неіснуючої тварини: виявлення
особистісних особливостей.

2.      Бесіда з учителями і батьками. Спираючись на отримані результати діагностики, даються певні рекомендації у відношенні до певного підлітка батькам, класним керівникам, вчителям.

  1. Проведення корекційної роботи під час індивідуальних консультацій із важкими підлітками.
  2. Профілактика девіантної поведінки (зло­вживання алкоголем, тютюнопалінням, наркотичними речовинами) — в курсі уроків ОБЖ за новими методиками (в курсі превентивної освіти).

Щороку в школі проводиться педагогічний консиліум у 5 класах на тему «Індивідуально-психологічні та вікові особливості особистості».

Головною ланкою, яка забезпечує теоретичне та методичне керівництво роботою класних керівників, учнівського самоврядування є адміністрація школи. Адміністрація школи контролює результати роботи класних керівників, вихователів груп продовженого дня, органів учнівського самоврядування, керівників, гуртків, батьківського активу, шкільної бібліотеки, медичного персоналу.

З цією метою видано накази по школі:

  • «Про заборону тютюнопаління»;
  • «Про відвідування учнями школи»;
  • «Про стан і заходи щодо поліпшення роботи з попередження правопорушень»;

-  «Про прояви жорстокості серед учнівської
молоді»;

- «Про стан відвідування учнями школи»;

-  «Про стан профілактики злочинності, право­
порушень і бездоглядності серед учнів»;

- «Про підсумки проведення операцій «Дзвінок»;

-  «Про роботу з профілактики правопорушень
серед учнів школи»;

  • «Про стан правовиховної роботи в школі»;
  • «Про призначення відповідального щодо обліку дітей»;
  • «Про створення Штабу з профілактики право­порушень серед неповнолітніх»;
  • «Про покладання обов'язків громадського інс­пектора з охорони дитинства»;
  • «Про проведення громадянського огляду умов утримання, виховання і навчання неповнолітніх, які залишилися без батьківського піклування».

Працюють методичні об'єднання класних керівників з обміну досвідом із питання «Про завдання, підходи та форми і методи діяльності класного керівника в організації правового виховання учнів».

Форми і методи просвітницької та профілактичної роботи починаються від найпростіших: бесіда, гра, екскурсія у молодших класах та ускладнюються з урахуванням знань і вікових особливостей. Особливого значення набувають нові сучасні технології виховання, які мають особисте цільове спрямування на розвиток «Я» кожного учня. Другий рік класні керівники працюють над впровадженням цільових творчих програм. Цільові творчі програми спрямовані на виховання в учнів знань певних законів, норм поведінки, своїх обов'язків, усвідомлення школярами понять відповідальності і покарання за порушення закону.

Основною формою профілактики правопорушень і оволодіння певними знаннями є година спілкування. Класні керівники, працюючи за цільовими творчими програмами, постійно урізноманітнюють форми і методи проведення годин спілкування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відділ освіти Борівської райдержадміністрації

РМО вчителів історії

 

 

 

 

 

 

 

Проблеми правової освіти та виховання

в школі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель історії

Шийківської ЗОШ І-ІІІ ст.

Борівської районної ради

Харківської області

Мальований В.Ф.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2011 рік

Категорія: Мої статті | Додав: Bo$$ (06.02.2017)
Переглядів: 442 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz