Понеділок, 29.04.2024, 08:48
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Історія України 9 клас

№2 Тема: Від етносу до нації, від Малоросії та Галицької Русі до України.
[ Викачати з сервера (43.0 Kb) ] 15.12.2016, 23:37

Історія України. 9 клас                   

Урок  ______                                                                 Дата _______________

 

Тема: Від етносу до нації, від Малоросії та Галицької Русі до України.

Мета: ознайомити учнів з станом українського питання в межах Російської і Австрійської імперій; опрацювати поняття етнос, народність, нація; охарактеризувати особливості староукраїнства; виховувати в учнів почуття патріотизму, наполегливості, відданості своїй справі

Обладнання: підручник  «Історія України» О.К. Струкевич, 2009 рік, видавництво «Грамота»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 9 клас»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Поняття: етнос, народність, нація.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

·         розуміти понять «етнос», «народність», «нація»;

·         описувати і порівнювати стан українського питання в межах Російської і Австрійської імперій, різниці суспільно-політичних прав українського населення та сусідніх прийшлих російської та польської націй;

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Опитування:

1. Чи можна стверджувати, що в Україні в кінці XVIII ст. існувало індустріальне суспільство?

2.  Що заважало розвитку ринкових відносин в Україні?

3.  Коли відбувається промисловий переворот у країнах Європи?

4. Які  зміни  привносить  він  у  суспільне  життя  країни  (на  прикладі європейських країн)?

5.  Яка участь України в розвитку європейської економіки?

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

Чому Велику французьку революцію 1789–1794 рр. визначають важливим початком національного етапу в житті європейських народів?

ІV. Вивчення нового матеріалу 

     1. Український етнос, народність, нація

   Протягом усього свого історичного розвитку народи світу і серед них, звичайно, українці пройшли кілька етапів суспільного об’єднання. Першим етапом і одночасно формою суспільного об’єднання був рід. Наступним стало плем’я, що складалося з кількох споріднених родів. Племена об’єднувались у союзи племен, які вже були протодержавами, тобто первинними державами. Найпотужніші з них (наприклад, союз полян) зуміли створити й відстояти від нападників свою державу — Русь.

        Держава об’єднувала в єдине ціле кілька споріднених союзів племен. За її сприяння вони почали перетворюватися на етнос (що в перекладі з давньогрецької мови означає «народ»).

    Учні записують визначення «етнос».

      Етнос — це спільність людей, що сформувалася історично на родоплемінній основі в межах певної території і має спільні, досить сталі особливості мови, культури, психіки, а також усвідомлення своєї єдності та відмінності від інших, зафіксовану в самоназві.

      Справжній переворот у житті європейських народів здійснила Велика французька революція наприкінці ХVІІІ ст. Після неї народи Європи стали швидко набувати ознак нації.

      Нація —  це політична спільність людей, витворена на етнокультурній основі, що має на меті захист своїх національних  інтересів та самобутності.

 

2. Українське питання

Учні опрацьовують п.2 С. 13-14 підручника та дають відповідь на питання:

1. Які дві держави розділили українські землі?

2. Яка була політика цих держав по відношенню до українців?

Відповіді коротко записують в зошит.

 

3. Староукраїнство

Робота з таблицею «Староукраїнство»

Склад

Нащадки козацької старшини

Діяльність

Спочатку: шукали підтвердження свої прав на російське дворянство в історичних документах, щоб зберегти провідне становище в суспільстві.

Згодом: зацікавились історичним минулим свого народу.

Внесок у формування нації

  • поширення інтересу до історії, мови, життя народу (утвердили ідею народності;
  • проведення досліджень у галузі етнографії та фольклору (український етнограф Григорій Калиновський, який народився в м. Кролевці (нині Сумська обл.) у 1777 р. він опублікував у Санкт- Петербурзі книжку про українські народні звичаї «Описание свадебных украинских простонародных обрядов в Малой России… сочиненное Григорьем Калиновским, армейских пехотных полков, состоящим в Украинской дивизии прапорщиком»
  • Яків Маркевич у 1798 р. опублікував «Записки про Малоросію, її жителів та виробництва»

 

 

V.  Закріплення знань учнів.

Запитання:

1. Назвіть етапи і форми етнонаціонального об’єднання, які проходять народи за час свого розвитку.

2. Назвіть наслідки втрати народом етнокультурних рис.

3. Дайте загальну характеристику староукраїнству. У чому вбачали сутність українського питання староукраїнці?

4. Визначте й охарактеризуйте ті чинники, які формують і підтримують єдність етносу.

5. Визначте риси, за допомогою яких можна відрізнити етнос, народність, націю.

6. Чи можна називати народом певну людську спільноту після втрати нею етнокультурних рис?

7. Як виникло українське питання? Визначте його сутність.

8. Якими засобами вирішували староукраїнці українське питання?

VІ. Домашнє завдання

1.  Опрацювати матеріал § 1 стор. 12-16

2. Вивчити поняття «етнос», «народність», «нація»;

 

 

 

 

Категорія: Історія України 9 клас | Додав: Bo$$
Переглядів: 619 | Завантажень: 19 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz