Четвер, 02.05.2024, 06:31
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Історія України 9 клас

№15 Тема: Сільське господарство й аграрні відносини в українських землях у першій половині ХІХ століття.
[ Викачати з сервера (39.0 Kb) ] 16.12.2016, 00:11

Історія України.  9 клас

                  

Урок  ______                                                                 Дата _______________

 

Тема: Сільське господарство й аграрні відносини в українських землях у першій половині ХІХ століття.

Мета: охарактеризувати  стан  сільського  господарства  та  аграрні  відносини  на  українських  землях  у  складі  Російської  імперії  та  на  західноукраїнських  землях  у  складі  Австрійської імперії у пер. пол. ХІХ ст.; розвивати в учнів уміння працювати з  історичними  джерелами,  аналізувати  та  систематизувати  історичний  матеріал,  робити  висновки  та  порівняння,  встановлювати  причинно-наслідкові  зв’язки;  сприяти  патріотичному  вихованню  учнів.

Обладнання: підручник  «Історія України» О.К. Струкевич, 2009 рік, видавництво «Грамота»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 9 клас»

Тип уроку:  комбінований.

Поняття: криза поміщицького господарювання, урочна система, військові поселення

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • визначати хронологічну послідовність подій даного періоду;
  • пояснювати на основі карти економічні та соціальні процеси (наприклад, господарська інфраструктура, спеціалізація регіонів, особливості становища населення у зв'язку з економічним розвитком тощо);
  • на  основі  різних  джерел  інформації:  порівнювати  соціально-економічний розвиток українських земель, становище населення та явища повсякденного життя українців під владою Росії та Австрії; 
  • характеризувати  та  оцінювати  особливості  розвитку сільського господарства;
  • доводити, що кріпосне право гальмувало економічний розвиток України, призводило до посилення національного та соціального гніту.

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями

1.  Пригадайте, до складу яких держав входили українські землі на поч. ХІХ ст. Покажіть їх на карті.

2.  Що таке кріпосне право?

3.  Чи існувало воно в Україні?

4.  Коли і в яких регіонах України було введено кріпосне право?

5.  Що таке натуральне господарство?

6.  За  яких  соціально-економічних  умов  існує  кріпацтво  і  натуральне господарство?

7.  У чому полягає суть ринкових відносин?

8.  З курсу всесвітньої історії пригадайте, в яких країнах уже розпочався процес формування ринкових відносин.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

На  поч.  ХІХ ст.  переважна  частина  українських земель  (Лівобережжя,  Правобережжя,  Слобожанщина,  Південь України) належала Російській імперії, західноукраїнські ж землі  (Галичина,  Буковина  і  Закарпаття)  перебували  у  складі  Австрійської  імперії.  В  даний  період  головною  галуззю  економіки було  сільське  господарство,  а  стан  аграрних  відносин  значною мірою визначав динаміку всього суспільного розвитку. Основним засобом виробництва була земля, яка належала поміщикам, а основною виробничою силою — залежне селянство. Проте у першій половині  ХІХ ст.  починаються  суттєві  зрушення  в  аграрному секторі:  поступово  руйнувалося  натуральне  господарство,  відбувався перехід до ринкових відносин і підприємництва. Як і чому це  трапилося?  Ось  це  питання  ми  з’ясуємо  на  сьогоднішньому уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Загальна характеристика сільського господарства України.

Коментоване читання С. 74

2. Розширення товарно‑грошових відносин.

Опрацювавши відповідний пункт підручника учні складають план (4-5 пунктів).

3. Робота в групах

І – група - Аграрні відносини в українських землях.

ІІ- група - Поступова зміна аграрних відносин.

ІІІ – група - Державні селяни в аграрних відносинах.

4. Працюємо з джерелами

а) Закон про інвентарну реформу на Правобережжі визначав тривалість робочого дня кріпаків: «Від сходу до заходу сонця, а з 15 травня до 15 серпня - від 5-ї години ранку до заходу сонця».

Завдання

Визначте за допомогою календаря тривалість робочого дня кріпака в літню пору.

б) З указів царського уряду про покарання селян

«Для утримання кріпаків у покорі й доброму порядку поміщик має  право  використовувати  домашні  засоби  виправлення  і  покарання на власний розсуд, але без каліцтва…Коли  володар  не  побажає  карати  кріпаків  своїх  сам  або  якщо використані ним засоби покарання і виправлення залишаться безуспішними, то він може звернутися до уряду і просити законного з його боку сприяння. За провини… кріпаки, на його прохання, піддаються поліцейському покаранню. Кріпаки  за  подачу  на  поміщиків  своїх  заборонених  законом скарг піддаються покаранню різками до п’ятдесяти ударів».

Завдання

1.  Охарактеризуйте становище українського селянина першої половини ХІХ ст., використавши документи та ілюстрацію.

2.  Чи можна на підставі цих історичних джерел стверджувати, що становище селянина було схожим на становище раба?

3.  Спробуйте порівняти становище українського селянина першої половини ХІХ ст. порівняно з часами Гетьманщини.

V.  Закріплення знань учнів.

1. Що спонукало українських селян і поміщиків до вирощування технічних культур? Покажіть на мапі райони, де вирощували ті чи інші технічні культури.

2. Чим пояснити швидкий розвиток сільського господарства в південних регіонах України?

3. Дайте загальну характеристику аграрним відносинам протягом першої половини ХІХ ст.

4. Як підвищували українські поміщики прибутковість своїх маєтків?

5. Які форми експлуатації кріпаків застосовували українські поміщики?

6. Чому царський уряд був стурбований розоренням українського селянства?

7. Доведіть, що політика царського уряду протягом першої половини ХІХ ст. була непослідовною і, зрештою, проводилася на користь поміщиків.

8. Поясніть, що спричинило заміну феодально-кріпосницьких відносин договірними товарно-грошовими.

9. Чому державні селяни досягали кращих успіхів у господарюванні порівняно з кріпаками?

10. Доведіть, що поміщики, які обрали екстенсивний шлях господарювання, прирекли себе на розорення й історичну поразку.

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал § 9.
  2. Виписати досягнення у розвитку сільського господарства.

 

 

 

Категорія: Історія України 9 клас | Додав: Bo$$
Переглядів: 682 | Завантажень: 23 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz