Історія України. 8 клас
Урок ______ Дата _______________
Тема. Виникнення Запорозької Січі.
Мета: сформувати уявлення про козацьку республіку - Запорозьку Січ; охарактеризувати особливості військово-політичної організації козацтва; пояснити причини виникнення українського козацтва; продовжувати розвивати вміння працювати з історичною картою, вчити показувати на карті місця Запорозьких Січей - фортець та володінь Запорозької Січі; давати характеристику особливостям військово-політичної організації козацтва; пояснювати причини виникнення українського козацтва; визначати хронологічну послідовність основних подій; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «Запорозька Січ», «козацька республіка»; показувати на карті місця Запорозьких Січей – фортець та володінь Запорозької Січі.
Основні поняття: «козак», «Запорозька Січ», «козацька республіка», «гетьман», «кошовий отаман», «козацька рада», «кіш», «курінь», «клейноди».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
ІІ. Актуалізація знань учнів
Бесіда
1. Охарактеризуйте становище православної церкви в XVI ст.
2. Дайте визначення поняттю «полемічна література».
3. Коли була укладена Берестейська унія та якими були її наслідки?
ІІI. Мотивація навчальної діяльності
Учитель визначає роль козацтва в минулому та сьогоденні українського народу.
IV. Вивчення нового матеріалу
Виникнення Запорозької Січі. Дмитро Вишневецький
Учні пригадують та називають визначення терміна «козак».
На рубежі 70—80-х рр. XVI ст. в Україні виникла ситуація, що спонукала козаків до створення своєї єдиної військово-політичної організації. У середині XVI ст. на Дніпровському пониззі вже сформувалася ціла мережа козацьких городків і січей. Козацькі ватаги жили в них як тимчасово, так і постійно. У разі необхідності дати відсіч нападникам або рушати в похід за здобиччю окремі козацькі ватаги виступали разом, очолювані виборними отаманами. Це сприяло усвідомленню козаками необхідності створення власної військової організації.
Об’єднанню розрізнених козацьких городків і невеликих січей сприяло також кількісне зростання козаків у 70-х рр. XVI ст. Якщо доти, за повідомленнями сучасників, у пониззі Дніпра цілорічно перебувало кілька сотень козаків, то тепер уже тисячі. Зростанню козацтва сприяло значне погіршення становища селянства на українських землях після Люблінської унії. Саме на цей час припадають згадки про масові втечі (півсела, ціле село, кілька сіл) на Запорожжя. Козаками ставали також бояри, які не змогли документально підтвердити свої права на землю і шляхетство. Боярство не лише внесло в козацтво досвід професійних воїнів, а й спонукало його до розгортання боротьби за визнання владою Речі Посполитої своїх станових інтересів.
Прискорила об’єднання козацьких січей на Запорожжі політика короля Речі Посполитої Стефана Баторія, який намагався підпорядкувати собі козаків на тлі їхньої постійної боротьби з турецько-татарськими нападниками.
Наприкінці 70 — на початку 80-х рр. XVI ст. нижче порогів Дніпра, на великому й неприступному острові Томаківка, оплутаному зусібіч річками й озерами, серед широких плавнів виникла перша Січ Великого Лугу - Томаківська. Її називали Запорозькою Січчю, а козаків — січовиками, або запорожцями. Це була самовладна військова організація, створена козаками воїнами або, як їх називали сучасники, «рицарями-людьми». За підрахунками дослідників, у Томаківській Січі перебувало близько 5 тис. козаків. Усього ж українське козацтво за часів першої Січі ймовірно становило не менше 10 тис. козаків.
Робота з термінами та поняттями
Запорозька Січ — організація українського козацтва, яка виникла й розвинулася за Дніпровськими порогами в першій половині XVI ст. Центром Січі було місто-фортеця, яке через різні обставини змінювало своє розташування, але завжди було за порогами.
Додаткова інформація
Запорозька Січ у ХVІ—ХVІІІ ст.
Назва
|
Роки існування
|
Місце розташування
|
Хортицька
|
1553(6) —1555(7) рр.
|
Острів Хортиця
|
Тамаківська
|
70-ті рр. ХVІ ст. — 1593 р.
|
Острів Томаківка
|
Базавлуцька
|
1593—1638 рр.
|
Острів Базавлук
|
Микитинська
|
1639—1652 рр.
|
Острів Микитин Ріг
|
Чортомлицька
|
1652—1709 рр.
|
Поблизу гирла р. Чортомлик
|
47 Назва
|
Роки існування
|
Місце розташування
|
Кам’янська
|
1709—1711, 1730—1734 рр.
|
Мис, утворений річною протокою Козацьке Річіще та гирлом р. Кам’янка
|
Олешківська
|
1711—1728 рр.
|
Урочище Олешки на південь від впадіння р. Інгул в Дніпро
|
Нова
|
1734—1775 рр.
|
Р. Підпільна
|
Завдання
Визначте за картою назви й роки існування Запорозьких Січей у XVI— XVIІІ ст.
Робота з документом
Із хроніки М. Бєльського
Ці посполиті люди звичайно займаються на Низу Дніпра тим, що ловлять рибу, яку там же, без солі, сушать на сонці і тим харчуються протягом літа, а на зиму розходяться в найближчі міста, а саме: в Київ, Черкаси та інші, заховавши попередньо на якому-небудь дніпровському острові, в потаємному місці, свої човни і залишивши там кількасот чоловік на курені або, як вони кажуть, на стрільбі. Вони мають і свої гармати, частково захоплені ними в турецьких замках, частково відбиті в татар. Спочатку козаків не було так багато, але тепер їх набралося до кількох тисяч чоловік, особливо багато їх стало останнім часом. Вони дуже часто завдають великої шкоди татарам і туркам і вже кілька разів руйнували Очаків, Тягинку, Білгород та інші замки, а в полях немало брали здобичі, так що тепер і турки, й татари остерігаються далеко виганяти овець і рогату худобу на пасовища, як вони пасли раніше, так само не пасуть вони худоби й по той (лівий) бік Дніпра на відстані десяти миль від берега. … Є ще третій острів, що називається Томаківкою, на якому найбільше проживають низові козаки, бо він служить їм найміцнішим замком. …Із Білгорода пролягає широка дорога, на якій козаки часто турецьких купців розбивають.
Запитання до документа
1) Про який період часу йде мова в уривку?
2) Що на основі документа можна сказати про кількість та заняття козаків?
3) Як діяльність козаків позначилася на татарському кочовому господарстві?
Робота з текстом підручника
Прочитайте текст у підручнику, визначте головні причини виникнення
козацтва та занесіть їх до зошита.
Робота над поняттями
У ч и т е л ь. Основним центром життя козаків було Запорожжя, або Низ, звідси назва «запорожці», або «низові козаки». Так утворилася Запорозька Січ - центральне укріплення козаків, де знаходилося також військове і адміністративне керівництво контрольованих козаками територій. З кінця 70-х - на початку 80-х років ця сама назва стала вживатися для визначення всієї території, де проживали козаки, яка дістала назву «Запорозькі Вольності».
Клейноди — військові відзнаки козаків.
Гетьман — головний, старший серед козаків.
Курінь — житло козаків.
Кіш — козацький табір.
Військові старшини — адміністрація на Січі, яка також обиралась на
козацькій раді.
Булава — металева паля з кулею, символ влади гетьмана та кошового
отамана.
Бунчук — паля з кулею, оздоблена пасмами кінського волосся.
Корогви — козацькі прапорці.
Повідомлення учнів
Повідомлення учнів про Дмитра Вишневецького.
Вислухавши повідомлення учня, опрацювавши відповідний матеріал у підручнику, учні мають висловити власну оцінку діяльності Д. Вишневецького.
Життя та побут козаків
Робота з текстом підручника
• 1-а група. На основі тексту підручника визначте, яким був одяг та зачіска козаків.
• 2-а група. На основі тексту підручника визначте, якою була їжа козаків.
Творче завдання
• З числа наведених рис, оберіть притаманні українським козакам.
Військова доблесть; мужність; хоробрість; марнославство; спритність; прагнення слави; байдужість до смерті; винахідливість; чесність; щирість; схильність до лінощів і гультяйства, зневажливе ставлення до релігії, щедрість, повага до старших, неписьменність; безпечність; легковажність; почуття патріотизму; прагнення збагачення; почуття гумору, любов до музики і пісні.
Робота в групах
• 1-а група. Користуючись ілюстрацію та тестом підручника, опишіть вигляд Запорозької Січі.
• 2-а група. Використовуючи текст підручника, ілюстрацію та роздавальні матеріали, підготувати інсценування «Козацька рада».
• 3-я група. Використовуючи текст підручника та роздавальний матеріал, скласти схему «Устрій Запорозької Січі».
V. Узагальнення та систематизація знань
Метод «Мікрофон»
Яка зі згаданих нами теорій про походження козацтва, на ваш погляд, є найбільш вірогідною і чому?
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 5 підручника /пп. 1-8/ та виконайте завдання в кінці параграфа.
2. Складіть письмово речення з новими поняттями.
3. Підготувати повідомлення:
• «Іван Підкова»;
• «Криштоф Косинський»;
• «Северин Наливайко».
|