Вівторок, 14.05.2024, 17:00
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Історія України 8 клас

№21 Тема. Передумови, причини і початок Національно-визвольної війни середини ХVІІ ст.
[ Викачати з сервера (123.5 Kb) ] 15.12.2016, 21:03

Історія України. 8 клас                   

Урок  ______                                                                 Дата _______________

Тема. Передумови, причини і початок Національно-визвольної війни середини ХVІІ ст.

Мета: з’ясувати передумови, причини та характер війни; розкрити роль Богдана Хмельницького в підготовці та початку національно-визвольної війни; розвивати вміння учнів аналізувати історичні джерела, працювати над вивченням історичних подій за алгоритмом, працювати самостійно з довідковою літературою; виховувати інтерес до історичного минулого свого народу.

Очікувані  результати

Після  цього  уроку  учні  зможуть:

  • застосовувати та пояснювати на прикладах термін «національно-визвольна війна»;
  • визначати  причини та  передумови  Національно-визвольної  війни;
  • називати  імена соратників  Б.Хмельницького;
  • дати характеристику історичної постаті Богдана Хмельницького та його сподвижників;
  • ознайомитись з періодизацією Національно-визвольної війни;
  • характеризувати події на початку війни;

Основні поняття: «національно-визвольна війна».

Основні дати: 1595-1657 рр. - роки життя Богдана Хмельницького; 1648р. - початок Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.; 1648-1657 рр. - Національно-визвольна війна українського народу під проводом Б. Хмельницького;5-6 травня 1648 р – битва під Жовтими Водами; 16 травня – битва під Корсунем; 11- 13 вересня битва під Пилявцями; 6 серпня 1649 р – битва під Зборовом; 8 серпня 1649 року – укладено Зборівський мир

Обладнання: підручник для 8-го класу загальноосвітніх навчальних закладів/ В.С. Власов.- Київ: Ґенеза, 2016; карта «Визвольна війна  українського народу під  проводом Б.Хмельницького 1648-1657 рр», картки з документами, портрети діячів, відеоролик «Життєві університети Б. Хмельницького, Відеоролик «Запорозький марш» (фрагмент з фільму «Вогнем і мечем» режисера Єжи Гофмана), відеофільми «Перші перемоги» та «Збаразько - Зборівська кампанія» із циклу «Історія українських земель. Козаки «(ІІ частина)

Тип уроку: урок засвоєння  нових  знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

  Учитель. Доброго дня! Сідайте. Подивиться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

Перша половина ХVII століття. То був пам’ятний для європейської історії період. В цей час відбувалися війни, підписувались договори, змінювались володарі країн та кордони держав.

  • Давайте разом згадаємо які події ми пам’ятаємо з світової історії, які відбулися в цей період?

Орієнтовні відповіді

1. Закінчилася Тридцятилітня війна та було укладено Вестфальський мир, який закріпив і посилив політичну роздрібненість Німеччини, зумовив міжнародне визнання незалежності Швейцарії та Нідерландів.

2. В Англії тоді розпочалися революція і друга громадянська війна, яка 1649 р. завершилася стратою короля Карла Стюарта.

3. У Франції виступила Фронда - рух проти абсолютизму.

4. Московська держава налагоджувала внутрішнє становище, збурене подіями Смутних часів та поразкою 1634 р. під Смоленськом, якої вона зазнала від Речі Посполитої.

5. Туреччина залишалася могутньою державою, проте дедалі відчутнішою ставала внутрішня криза, виявом якої, зокрема, були династичні перевороти.

6. Придунайські князівства і Крим за умовами васальної залежності від Туреччини, змушені були на першу її вимогу виставляти свої війська.

7. Потужні повстання й війни прокотилися Іспанією, Італією, Португалією.

ІІІ.    Вивчення нового матеріалу

Почати урок Переглядом фрагменту з фільму «Вогнем і мечем» режисера Єжи Гофмана Відеоролик «Запорозький марш»

Оголошення теми, мети, плану уроку, основних понять і дат (слайди 1-4 презентації)

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Наприкінці ХVІ - на початку ХVІІ ст. в Україні прокотилася хвиля козацько-селянських повстань, що були викликані посиленням польського гніту на українських землях. Кожне подальше повстання козаків відзначалося більш високим рівнем організованості, охоплювало дедалі більшу територію, кількість повстанців також зростала. Український народ усвідомлював, хто виступає його ворогом. І в середині ХVІІ ст. національно-визвольна боротьба, боротьба за звільнення з-під влади Речі Посполитої розгортається з новою силою.

V. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

1. Причини та передумови війни.

Робота з атласом стор 6

  • До складу яких держав належали українські землі?

Очікувана відповідь

Річ Посполита, Московська держава

Бесіда

  • Яким було становище українського населення під владою Речі Посполитої?
  • Назвіть причини козацько – селянських повстань 20-30-х років XVII ст.
  • Яке значення мали козацько – селянські повстань 20-30-х років XVII ст.

- Чи могло, на вашу думку, все це стати причиною початку національно-визвольної боротьби українського народу

Орієнтовна відповідь

Так могли. Тому, що жодна проблема не була вирішена, життя народу стало нестерпне, а козацько - селянські повстання підготували народ до початку активних дій проти Речі Посполитої. Народ прагнув незалежності та національного визволення.

Для опрацювання учитель пропонує ряд історичних джерел. Проаналізувавши їх, учні повинні виконати нижченаведені завдання.

1. Згрупувати історичні джерела як такі, що вказують на:

а) посилення національно-релігійного гніту на українських землях під владою Речі Посполитої;

б) обмеження прав козацтва;

в) погіршення становища селян та міщан.

2. Визначити причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу.

Документ 1. Зі скарги волинської шляхти на сеймі 1645–1646 рр.

«...Таких утисків не терплять і греки в турецькій неволі: забрано у православних церкви, монастирі й кафедри, заборонено вільне провадження відправ, бідні православні вмирають без причастя, не можуть прилюдно відправляти похоронів; у Любліні, Сокалі, Белзі та інших містах через відібрання церков православні мусять потайки ховати своїх померлих у підвалах і домах».

Документ 2. Із записок польського публіциста середини ХVІІ ст.

«Мусимо визнати, що велику ненависть підносять і поширюють великі податки, незвичайні роботи, часті, поволовщини, оренди, рогове, копитове та інші подібні тягарі, що їх над ними вигадують урядники, орендарі, суддівські гачки, економи, котрі хотіли б збільшити прибутки своїх панів... Спитайтесь у самих же козаків, що спонукало їх до такої відваги, сміливості, відчайдушності й шалу, і думаю, що вони всі вони подадуть великий реєстр кривд, неслушних податків, що їх терпіли від панів комісарів та інших вельможних державців».

Документ 3. З листа Б. Хмельницького до польського короля (1647 р.)

«Пани, державці та старости на втіху собі нестерпно кривдять нас і тяжко ображають, позбавляючи нас не тільки вбогого майна, а й свободи, посягаючи на наші хутори, луки, сіножаті, ниви, зорані поля, ставки, млини, бджоляні десятини, хоч усе це й належить до володінь Вашої королівської милості. І що тільки комусь із них у нас, козаків, сподобається, силою відбирають, а нас самих, безневинних, обдирають, б’ють, мордують, до в’язниць кидають, на смерть за наші маєтності вбивають, так що багато кого з нашого товариства поранено й знівечено. А наші пани полковники, добровольні слуги їх милостей панів старост, замість того, щоб нас від такої біди й напасті захищати, допомагають панам урядовцям знущатися з нас».

Проблемне питання

Національно-визвольна війна українського народу середини XVII cт. Була випадковим чи закономірним явищем?

Передумови війни

  • засилля в Україні польських магнатів і шляхти;
  • формування ранньої української нації;
  • перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства.

 

Робота з документами в групах стор 114-115

І група – «Промова українського шляхтича з Волині Лаврентія Деревинського на Варшавському сеймі 1620 р.»

ІІ група – «Лист Богдана Хмельницького до польського короля»

ІІІ група -  «Зі скарги волинської шляхти в настановах послам на сеймі 1645 – 1646 рр.»

Запитання до документів

  • На яких особливостях становища міщан наголошує джерело? З чим це пов’язано?
  • Що обурювало Б Хмельницького в становищі козацтва?
  • Про які особливості становища православних у Речі Посполитій свідчить документ?

 

- Тому давайте разом з вами визначимо причини національно – визвольної війни українського народу.

Причини війни

  • економічне феодальне гноблення селян, збільшення поборів та повинностей;
  • Національне приниження українського народу та наступ польської влади на права та вольності козацтва;
  • Насильне окатоличення українського народу та утиски православної церкви
  • Діти приступають до з’ясування причин Національно-визвольної війни. Це вони роблять за допомогою документів, працювати з якими будуть в парах або в малих групах (залежно від кількості учнів у класі).
  • Опрацювавши дані джерела, учні складають таблицю.

«Причини та передумови Національно-визвольної війни»

Причини

Передумови

1. Загострення національно–релігійних утисків українського населення під владою Польщі

2. Посилення соціально- економічного гніту селян, міщан, козаків.

3. Нехтування польською владою станових інтересів українського козацтва

1. Перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства.

2. Засилля в Україні польських магнатів і шляхти.

3. Початок формування української

нації

 

Подумайте!

- Які верстви суспільства були незадоволені пануванням Речі Посполитої?

- Тому вони і стали основними рушійними силами у війні.

Робота в зошиті. Записати основні рушійні силами

Селяни   - Пом’якшення феодальної залежності , зменшення податків

Козаки    - Відновлення прав і вольностей

Міщани    - Припинення національного гніту

Українська шляхта    - Обмеження сваволі поляків

Духовенство    - Захист православної віри

 

Запитання

- За яких умов було можливе досягти виконання їх вимог?

   Досягнення цих цілей можливе тільки за умови повної ліквідації польського панування на українських землях

- Тому на українських землях склалися всі умови для початку Національно - визвольної війни.

 

Характер війни: національно-визвольна, справедлива війна українського народу за своє національне, соціальне та релігійне визволення, за своє існування та розвиток.

  • А яку війну ми називаємо національно - визвольною?

Національно - визвольна війна - це війна проти іноземного панування за створення своєї незалежної держави

 

2. Богдан Хмельницький та його сподвижники.

Ця загадка допоможе вам з’ясувати хто очолив національно – визвольну війну

Його батьком називали люди українські,

Поважали  і боялись королі чужинські.

Він був генієм  військовим, будівник державний,

Був освічений, знав мови.

Хто діяч цей славний?

( Б. Хмельницький)

Учитель. Україна, натерпівшись польського панування, стримувала свій гнів протягом доби «золотого спокою». Але достатньо було невеликого поштовху, появи  людини, що спромоглася б стати організатором боротьби, щоб український народ піднявся на війну. І така людина на Україні була – Богдан Хмельницький.

На екран спроектовано гравюру  В. Гондіуса «Богдан Хмельницький»

Перегляд відеофільму Богдан Хмельницький

Поміркуйте!

- Чи розумів Владислав ІV, що запитавши у Богдана Хмельницького, який скаржився на свавілля Д.Чаплинського та інших польських магнатів :“У тебе що, шаблі  немає?», він фактично давав козакам  дозвіл на війну з польською шляхтою?

Очікувана відповідь

Козаки та селяни уже не потребували дозволу від короля. Адже козацько - селянські повстання 20-30 років ХVII ст.. підготували грунт для розгортання визвольної війни

Вчитель

 У вас на столах знаходиться пам’ятка, як складати історичний портрет . Вашим домашнім завданням на наступний урок буде – Скласти історичний портрет Б. Хмельницького

Робота з історичними джерелами

Далі діти працюють з джерелами інформації (це можна робити всім класом), які допоможуть їм розкрити риси характеру і військовий талант Богдана Хмельницького на початковому етапі війни. Крім опрацювання документів, організовується також робота з ілюстраціями, на яких зображено Богдана Хмельницького, зокрема використовується гравюра В. Гондіуса «Богдан Хмельницький».

Історична довідка

Богдан Хмельницький

• народився 1595 р. в сім’ї чигиринського сотника Михайла Хмельницького, навчався в Київській братській школі, а потім у єзуїтській колегії у Львові;

• був обдарований природним розумом і дуже освічений, знав сім мов;

• вступив до козацького війська, брав участь у військових походах проти турків та татар, у битві під Цецорою потрапив у полон;

• після полону стає реєстровим козаком, бере участь в походах, спочатку обіймає посаду писаря, а потім сотника;

• не раз їздив з козацькими посольствами до польського короля, де відстоював інтереси українського козацтва;

• у 1647 р. його заарештовано польською владою. Звільнившись, втікає до Запорожжя, де у 1648 р. його обирають гетьманом.

Документ 4. Із записок венеційського дипломата А. Віміна

«На зріст він скоріше високий, ніж середній, широкої кості й міцної будови. Його мова і спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом... У поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них дисципліну суворими стягненнями...»

Документ 5. В. Власов про Б. Хмельницького

«Про характер Богдана Хмельницького джерела подають суперечливі свідчення. Одні відзначають різкість у судженнях і запальність гетьмана, інші вказують на спокійну вдачу, м’якість у стосунках з людьми. Сучасники гетьмана підкреслювали його проникливий розум, ерудицію, передбачливість, переконаність у правоті своєї вправи».

Завдання

1. На основі даних документів та ілюстрацій визначте риси характеру Богдана Хмельницького.

2. На думку дослідників гравюра Гондіуса найбільш правдиво відтворює зовнішність Хмельницького. Чи згодні ви з цією думкою? Чому?

3. Які факти біографії Хмельницького свідчать про те, що на початку Національно-визвольної війни він уже мав великий досвід воєначальника та дипломата? Свою думку обґрунтуйте.

Матеріал для вивчення життєпису Богдана Хмельницького.

Художній уривок.

«Мій Суботів погромлений, а з ним понищена і моя душа. Я почувався на краю отхлані. Мовби вже й не жив. Золоте дзвеніння бджіл, спілі груші, сіно в покосах, деркач снує свою пісню, і пугикає край лугу пугач уночі. А я вмираю. На ніщо здалися всі мої труди, пропали всі намагання, пішли в пісок високі наміри, підрубано мені корінь, відібрано всі надії...

Але я мав жити! Не миритися з жорстокою долею ні лицем, ні поведінкою. Я готовий був покликати всі сили небесні й пекельні, всіх відьом, вовкулаків, упирів, нечистих. Боротись, змагатися!» (Павло Загребельний «Я, Богдан»)

 

Історико - географічна довідка.

Суботів - село у Чигирин­ському районі Черкаської області, на правому березі р. Тясмин (при­тока Дніпра) та на його притоці р. Суботів; 2 тис. мешканців. Вперше згадується 1616 р. як хутір.

Робота з таблицею

Заходи Б. Хмельницького з підготовки до війни

• Організація українського повстанського війська (заклик до українського народу вступати до козацького війська, налагодження виробництва пороху, купівля зброї і боєприпасів, домовленість з реєстровими козаками про їхню підтримку повстанського війська).

• Будівництво укріплень.

• Пошук союзників (укладення угоди з кримським ханом Іслам-Гіреєм ІІІ про військову допомогу у війні проти Польщі)

Завдання

1. Яких заходів ужив Хмельницький, готуючись до війни?

2. З якою метою він уклав угоду з кримським ханом? Чому саме з ним?

Повідомлення учнів

Питання про сподвижників Богдана Хмельницького у війні вивчається шляхом заслуховування повідомлень учнів та обговорення отриманої інформації. Завдання про підготовку повідомлень дається учням на попередньому уроці. Використовуються також ілюстрації з портретами сподвижників Б. Хмельницького.

Завдання

Подумайте, за рахунок яких верств населення формувалася козацька старшина.

Матеріали і запитання для роботи з ілюстрація­ми та свідченнями

Ілюстрація.

На думку дослідників, портрет у ви­конанні голландського майстра Гондіуса найточ­ніше відтворює зовнішність українського гетьма­на. Гравер виготовив його з малюнка А. Вестерфельда , який був придворним малярем литовського геть­мана Януша Радзивілла. А Вестерфельд на власні

очі бачив українського геть­мана під час підписання мир­ної угоди 1651 р. в одному з військових таборів і на основі тих спостережень зробив за­мальовку його зовнішності.

 

Свідчення1. Свідчення венеційського дипломата А. Віміні, який так описував гетьмана: «Зросту він скорі­ше високого, ніж середнього, широкої кості й міцної будови. Його мова й спосіб правління показують, що він наділений зрілим су­дженням і проникливим розумом... У поводженні він м'який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них дис­ципліну суворими стягненнями».

Свідчення 2. Із записів Павла Алеппського: «Щодо гетьмана Хмеля, то він... був одягнений у простий короткий одяг і мав недорогу зброю... Цей Хмель — літня людина, aie щедро наділений дара­ми щастя: нелукавий, спокійний, мовчазний, не цурається людей; всіма справами займається сам особисто...».

Свідчення 3. Зі звіту венеційського посла Альберта Віміні: «Всім, хто входить у його кімнату, він тисне руку і всіх просить сідати, якщо вони коза­ки. У цій кімнаті немає ніякої розкоші, стіни без всяких прикрас, крім місць для сидіння. У кімнаті містяться тільки грубі дерев'яні лави, вкриті шкіря­ними подушками...; в головах його висять лук і шабля — єдина зброя, яку він звичайно носить. Стіл вирізняється не більшою розкішшю, ніж інше сер­вірування й начиння, бо їдять без серветок і не вид­но іншого срібла, крім ложок і бокалів. Гетьман пе­редбачливо прикрасив так своє житло, щоб пам'я­тати про своє становище і не впасти в надмірну гордість. Проте гетьманський стіл не бідний на добрі та смачні страви і на звичні в країні напої — горілку, пиво, мед».

  • Зіставте і порівняйте зображення на гравюрі та словесні портрети Б. Хмельницького. Чи супере­чать вони один одному?Як риси вдачі гетьмана, на яких наголошували очевидці, втілено на гравюрі?
  • Пригадайте із минулорічного курсу історії України літописний опис князя Святослава та його побуту. Котре зі свідчень про Б. Хмельницького найбільші співзвучне з повідомленням Нестора Літо­писця ?
  • Розгляньте ілюстрації підручника, де зображені особисті речі Б. Хмельницького. Знайдіть згадки про ці чи інші речі у свідченнях очевидців. Наскільки зоб­раження збігаються з описами.

Початок війни.

Робота з підручником ст. 115 – 116, підручник Власова В.С.

Прогляньте текст і уявіть, що у вас є можливість взяти інтерв’ю у Богдана Хмельницького. Про що б ви запитали у Богдана Хмельницького?

 Інтерв`ю журналіста з Б. Хмельницьким

Ж. Які  заходи Ви  здійснили готуючись до війни?

Б. Х. Організував українське повстанське військо; будівництво укріплень, налагодив виробництво  пороху,  купівлю зброї та боєприпасів; домовився з реєстровими козаками про їхню підтримку повстанського війська.

Ж. З якою метою Ви уклали угоду з кримським ханом? Чому саме з ним?

Б.Х.  Пошук союзника у війні із Польщею.  У такий спосіб мені вдалось розв’язати проблеми: відсутності власної кінноти; уникнути несподіваного нападу татарських і ногайських орд, що було б особливо небажаним під час воєнних дій проти Польщі.

Ж   Чи маєте ви досвід воєноначальника та дипломата?

Б.Х. Ще будучи писарем війська запорозького неоднарозово бував на сеймі та у польського короля у Варшаві, вів перемовини між козаками та королем, володію різними мовами. Тривалий час ходив в походи разом зі своїм батьком-сотником, був учасником битви під Цецорою, очолював морські походи проти турків

Ж. Чи підтримують ваші погляди у цій боротьбі ваші соратники?

Б. Х. Мої соратники мають відмінні погляди з багатьох питань. Одні з них досить поміркованими, інші — налаштовані радикально. Проте я зміг згуртувати їх навколо ідеї боротьби за визволення України.

 

3. Початок війни

Періодизація Національно-визвольної війни ( додаток)

Робота в зошиті

Національно - визвольна війна українського народу розпочалась в січні 1648 року і тривала до 1657 року.

Звернути увагу! В історичній літературі на сьогодні немає єдиної думки з питання типологічної характеристики та періодизації боротьби, що розпочалася у 1648 році.

Робота кореспондентів

 А зараз ми перенесемось на у далекий 1648 рік.  У цьому нам допоможуть наші спеціальні кореспонденти , які працюють на місці подій.

Репортаж з місця подій

І Кореспондент Як стверджують польські урядовці, уже в березні «не було того села, не було того міста, де не закликали б до бунту і не чинили замахів на здоров’я і майно своїх панів і державців».

Одними з найяскравіших сторінок Національно - визвольної війни стали перші битви козацько селянських військ під Жовтими Водами ,Корсунем та Пилявцями. Битва під Жовтими Водами відбулася 5-6 травня 1648 року, битва під Корсунем 16 травня1648 р., а під Пилявцями 13 вересня 1648 р.(прикріпити на дошку дати)

5-6 травня 1648 р – битва під Жовтими Водами

16 травня – битва під Корсунем

11- 13 вересня битва під Пилявцями

А зараз я пропоную вам переглянути відіофрагмент та відповісти на запитання до нього.

Перегляд відіофрагменту фільму «Історія українських земель. Козаки «(ІІ частина)

Запитання до глядачів

  • Вкажіть, коли почалася національно-визвольна війна українського народу середини ХVII ст. (квітень-травень 1648 року)
  • Хто з ким боровся у цій битві та хто переміг? (Козаки + ординці з поляками. Перемогли перші.)
  • Хто був союзником Богдана Хмельницького в 1648 році. (Кримське ханство)
  • Хто такі перина, латина і дитина? (Полководці армії Речі Посполитої: Заславський, Остроріг, О.Конецпольський.)
  • Після якої битви майже всі українські землі було визволено від польського панування? (Пилявцями)
  •  

Вчитель Знайдіть на контурній карті та підкресліть місця перших битв козацько – селянських військ.: Жовті Води, Корсунь та Пилявці.

Перемоги на Жовтих Водах, під Корсунем та Пилявцями стали сигналом для повстань по всій Україні та визвольного походу української армії на захід.

ІІ кореспондент (прикріпляє на дошку дати)

6 серпня 1649 р – битва під Зборовом

8 серпня 1649 року – укладено Зборівський мир

У лютому 1649 р. Б. Хмельницький і польські комісари уклали в Переяславі перемир’я. За ним лінія територіального розмежування між козацькою Україною і Річчю Посполитою проходила по Прип’яті, Горині, Случі та м. Кам’янцю-Подільському.

Невдовзі у Варшаві було розроблено план наступу на козацьку територію силами польського і литовського військ. Згодом поляки порушили перемир’я і розпочали наступ на Південно-Східну Волинь.

А зараз я пропоную вам переглянути відіофрагмент з місця подій

Перегляд відіофрагменту фільму «Історія українських земель. Козаки «(ІІ частина)

Запитання до глядачів

  • Коли і де був підписаний Зборівський мирний договір?(місто Зборів 8 серпня 1649 р)
  • Який козацький реєстр був встановлений та якою була доля тих, хто не потрапив до реєстру? (40 тис. козаків, інші мали повернутися до своїх панів.)
  • Як ви вважаєте, чи міг Зборівський договір задовольнити українську сторону? (Зборівський мирний договір, укладений під тиском обставин, не відповідав фактичним успіхам Національно-визвольної війни).
  • Чи давав договір можливість будувати Українську державу? ( Так, адже Україна вперше одержала визнання своєї державної самостійності).
  • В межах яких територій могла існувати існувати козацька держава? (Київщина, Брацлавщина, Чернігівщина)

 

Вчитель Знайдіть на контурній карті та підкресліть місто Збараж

Зборівський мирний договір, укладений під тиском обставин, не відповідав фактичним успіхам Національно-визвольної війни. Але козацька Україна вперше одержала визнання своєї державної самостійності .Це дало змогу гетьманському урядові продовжувати боротьбу за незалежність.

VІ. Рефлексія

Дидактичної гри «Одне речення». 

Давайте спробуємо відповісти на наше проблемне питання одним реченням

Проблемне питання

Національно-визвольна війна українського народу середини XVII cт. була випадковим чи закономірним явищем?

Прогнозована відповідь

- Національно-визвольна війна українського народу була зумовлена низкою об`єктивних причин і стала закономірним явищем.

- Український народ потерпав від національного, соціального та релігійного гніту прагнув змінити своє становище та відстоювати власні інтереси

- ЇЇ очолив видатний полководець, дипломат Б.Хмельницький, який зумів згуртувати навколо ідеї боротьби за визволення України найкращих знавців військової справи, загартованих у попередніх повстаннях проти шляхетської Польщі, талановитих військових керівників: Максима Кривоноса, Івана Богуна, Данила Нечая, Станіслава Морозенка та багато інших.

- На відміну від козацьких виступів попередніх років, у 1648 р. боротьба проти польського шляхетського панування в Україні набувала великого розмаху і ставала всенародною.

- Події 1648-1649 pp. мали характер національно - визвольної, антифеодальної революції, що охопила всі соціальні верстви населення. Підсумком боротьби стала можливість почати будівництво Української держави.

VІІ. Підсумок уроку

Кросворд «Оточення Богдана Хмельницького»

Розгадавши кросворд, у виокремленій колонці можна буде прочитати загальноприйняте в народі прізвисько Богдана Хмельницького.

 

М

И

X

А

Й

Л

О

 

 

 

 

М

Р

0

3

О

В

И

Ц

Ь

К

И

Й

 

 

Н

Е

Б

А

Б

А

 

 

 

 

 

 

 

 

З

0

Л

0

Т

А

Р

Е

Н

К

0

 

 

 

 

Г

О

Г

О

Л

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 
  1. Ім'я київського полковника, який брав участь у всіх битвах 1648 -першої половини 1649 рр. З 1643 р. обіймав посаду полковника Чиги­ринського реєстрового полку. На бік повсталих перейшов на Жовтих Во­дах, прийнявши православне віросповідання.
  2. Прізвище сина теребовлянського підстарости, вихованця Краків­ського й Падуанського університетів (загинув під час облоги Збаража). Саме його під іменем Морозенка оспівано у славнозвісній народній пісні.
  3. Прізвище коростишівського міщанина, а згодом чернігівського полковника, якого іноземні дипломати вважали одним із найкращих пол­ковників Б. Хмельницького.
  4. Прізвище брата дружини Б. Хмельницького Ганни, уродженця міста Корсуня, пізніше - корейського й ніжинського полковника, який вів пере­говори з царським урядом у Москві.
  5. Прізвище уродженця Волині, військового діяча доби Хмельниччи­ни, предка відомого українсько-російського письменника, автора творів козацької тематики, зокрема «Тарас Бульба».

Виступ Аналітика. Отже, в середині ХVІІ століття визріли політичні, соціально – економічні, релігійні причини Національно – визвольної війни. Головною рушійною силою якої виступало селянство, а політичною силою і лідером – козацтво.

Учитель. Чи могли такі причини викликати повстання в Англії, Франції у середині ХVІІ століття?

Метод прогнозування

 Учень. Так. У період зародження капіталістичних відносин у країнах Європи в першу чергу найбільшого утиску зазнавали непривілейовані верстви населення, тому, боротьба за свої права була актуальною і для Англії та Франції середини ХVІІ століття?

VІІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати §17.

2. Почати складати хронологічну таблицю  «Основні події Національно-визвольної  війни українського народу середини ХVII cт.»

3. Скласти історичний портрет Богдана Хмельницького

Категорія: Історія України 8 клас | Додав: Bo$$
Переглядів: 1574 | Завантажень: 59 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz