Четвер, 02.05.2024, 03:12
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Історія України 8 клас

№15 Тема: Практичне заняття. Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва.
[ Викачати з сервера (162.5 Kb) ] 15.12.2016, 20:47

Кросворд до уроку 15

Історія України. 8 клас                   

Урок  ______                                                                             Дата _______________

 

Тема: Практичне заняття. Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва.

 

Мета: визначити особливості військового мистецтва українського козацького війська; з’ясувати характерні риси козацьких традицій і побуту; розвивати вміння аналізувати історичні джерела й формулювати свою думку, спираючись на їх зміст. Учні мають навчитися:

- складати розповідь, наводячи приклади із писемних джерел, про традиції, звичаї та побут козаків;

- характеризувати військово-політичну організацію козацтва на основі історико-культурних пам’яток доби;

-  порівнювати життя козаків та життя інших верств українського суспільства;

- висловлювати міркування про переваги запорізького козацтва перед іншими вояками  того часу;

- поянювати та застосовувати на прикладах поняття: козацький табір.

Тип уроку. Практичне заняття, застосування набутих знань, урок формування та вдосконалення предметних умінь.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Підготовчий етап(10 хв.)

  1. Перевірка готовності класу до уроку.
  2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

Звертаємо увагу дітей, що на уроці «Доба героїчних походів козацтва. Хотинська війна» учні ознайомились з подіями перших двох десятиріч XVII ст. Під керівництвом П.Сагайдачного козаки знищували турецький флот, нападали на міста і фортеці Отаманської Порти, здобували військові трофеї.

Варіантом організації цього етапу уроку може бути розгадування учнями кросворду за матеріалами попереднього уроку. Запропонований кросворд, за неможливості тиражування, легко трансформувати в історичний диктант, бліц-вікторину тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Керівник антифеодального селянсько-козацького  повстання кінця XVI століття на Україні. 2.Залізні (срібні) котли з натягнутою на них шкірою і дерев’яними паличками для ударів по шкірі. 3. Центральний орган управління в Запорізькій Січі. 4. Гетьман українського козацтва, очолював відважні морські походи козаків на Стамбул, Трапезунд, Синоп. 5. Спеціальний список, який визначав козацький статус і надавав привілеї. 6. Бойовий прапор у військових підрозділах українського козацтва. 7. Відзнаки та атрибути влади української козацької старшини XVI-XVIII ст. 8. Вищий законодавчий, адміністративний, судовий орган Запорізької Січі. 9. Гетьман українського реєстрового козацтва, керівник селянсько-козацького повстання проти гніту польської та української шляхти.10. Бойовий довбаний човен запорізьких козаків з вітрилами та веслами.11. Легендарний острів на Дніпрі, серце Запорізької Січі. 12. Війна Султанської Туреччини 1620-1621 рр. проти Польщі, що привела до поразки Туреччини. Ключове слово: Прізвище черкаського і канівського старости, князя, який у 1550-1563 рр. був козацьким гетьманом, засновником Хортицької Січі.

(1. Наливайко. 2. Литаври. 3. Кіш. 4. Сагайдачний. 5. Реєстр. 6. Корогва. 7. Клейноди. 8. Козацька рада. 9. Косинський. 10. Чайка. 11. Хортиця. 12. Хотинська. Ключове слово: Вишневецький.).

 

Український козак як вільний лицар-трудівник став уособленням типового характеру, притаманного нашому народові в головних рисах  і донині. 

  Анекдот. Зустрілися гетьман і капітан мушкетерів і вирішили позмагатися у військовому мистецтві. Мушкетер поставив крейдою точку на жупані козака і повідомив, що саме в цьому місці матиме честь проколоти суперника шпагою. Тоді козак кликнув джуру і велів насипати на пишно прикрашений капелюх мушкетера товчену крейду, а потім узяв в руки довбню (дубину).

 

ІI. Основний етап. Проведення практичного заняття (25-30 хв.)

  1. Оголошення теми, визначення навчальних цілей (очікуваних результатів) уроку; мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Учитель пропонує учням ознайомитись з фрагментом  повісті М. Гоголя

«Тарас Бульба».  «Нічого святішого й  нема від товариства! Батько любить свою дитину, мати любить свою дитину, діти люблять батька й матір, та це не те… Але поріднитися душею, а не по крові, може тільки людина. Бували й по інших землях товариства, а такого, як на нашій землі, не було ніде.».

Про яку традицію серед козаків  йдеться в уривку? Які якості воїна виховувала ця традиція?

Орієнтовна відповідь: Війни й суворі умови життя виховували в українських козаках почуття товариства, братерства, мужність і стійкість - всі якості, які повинні бути в теперішнього воїна, готового в будь-яку хвилину на самопожертву.

  1. Сьогодні ми не випадково згадали про козаків, адже тема уроку «Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва». Далі учитель

акцентує увагу учнів на передбачуваних результатах уроку («На цьому уроці ви навчитеся...»).

  1. Опрацювання нового навчального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь.

1.  Військове мистецтво козаків.

Розповідь  вчителя. (Учні отримують завдання -- заповнити  таблицю під час розповіді вчителя, роботи з документами, перегляду відео.)

Козацтво збільшувалося кількісно, розширювало територію свого впливу, домагалося визнання з боку польської влади. Зазнало воно й внутрішнього розшарування – з’явилася козацька верхівка, заможний прошарок, козацтво перетворювалося на провідну верству українського населення. Підвищувався військовий досвід козаків,  удосконалювалася їхня організаційна структура.

Час зберіг для нас чимало свідчень військової майстерності козаків. З покоління в покоління передавали на Січі здобуті в боях знання і досвід, які й донині вважають справжнім мистецтвом.

Козацька зброя. Запорожці були великими майстрами артилерійської справи. Вони віддавали перевагу легким гарматам, які давали можливість вільно маневрувати під час бою. Гармата була незамінною за навального козацького наступу. Для штурму використовували різноманітні укриття, зокрема гуляй-городи – спеціальні пристрої з дерев’яних щитів на колесах або полозах з отворами для рушниць і гармат.

 Поміж зброї особливою шаною в козаків   користувалися рушниця, спис і шабля. Венеціанський посол Альберто Віміна, який побував в Україні 1650 році писав: «Мені доводилося бачити, як козаки кулею гасили свічку, відсікаючи нагар так, наче це зроблено за допомогою щипців».

Козацька піхота. Основний рід козацького війська – козацька піхота . на відміну від європейських армій, де піхота діяла для підтримки кінноти, у козацькому війську піхотинці діяли самостійно. Під час бою козаки шикувалися у три шеренги. Стріляла тільки перша лава, друга подавала, а третя заряджала рушниці.

Найоригінальнішим і найпопулярнішим серед козаків був бойовий порядок, що його називали табором. Табір застосовувався козацьким військом на марші, в обороні і наступі. Він будувався з возів , скріплених ланцюгом у кілька рядів. Наперед, з боків і позаду  виводилися гармати. Військо перебувало в середині укріплення. Наступаючи на ворога, піхота виходила назовні, але в разі небезпеки поверталася в захисне кільце. Сучасники називали табір рухомою фортецею, бо козаки під прикриттям возів могли долати сотні кілометрів голим степом.

Козацька розвідка. У запорозькому війську були сторожова служба й дозір. Козацькі розвідувально-сторожові підрозділи розташовувалися в земляних або дерев’яних укріпленнях на кордонах українських земель. Для спостереження за місцевістю козаки також використовували давні кургани або насипали свої. Винаходом козацтва була система димової сигналізації, що сповіщала населення про наближення нападників.

Козацький флот. Військова майстерність козаків повною мірою виявилась і в морських походах. На січі взагалі вважалося, що справжній козак лише той, хто випробував себе в морському бою. Козацький флот складався з легких . надзвичайно маневрених човнів – чайок. Чайки рухалися за допомогою весел, або вітрил, що давало змогу якнайкраще використовувати погодні умови. Перевагою чайок було й те, що вони могли пришвартуватися до будь-якого берега, на відміну від громіздких і неповоротких турецьких галер.

2. Що довідуємося з історичних джерел  про побут і традиції українських козаків?

Пропонуємо учням проаналізувати фрагменти історичного джерела французького інженера Г.Л. де Боплана про побут і традиції українських козаків за методикою покрокового аналізу історичного документу. Перший крок - визначте, ким був автор документа; з’ясуйте, коли відбулися описані події; узагальніть, про що йдеться у фрагментах історичного джерела.

Читаючи текст, застосовуємо прийом визначення опорних словосполучень (означень). Пропонуємо учням виписати у таблицю характерні риси козаків та їхні заняття.

Орієнтований зразок таблиці:

Характерні риси козаків

Ремесла та заняття

Кмітливі й проникливі;

дотепні, надзвичайно щедрі;

люблять свободу;

бунтують та повстають;

загартовані, невтомні, відважні, одчайдушні; спритні та доблесні;

відзначаються міцним здоров’ям.

Ремесла:теслярство, стельмахування, ковальство, зброярство, кожум’яцтво, лимарство , шевство, бондарство.

Заняття: виготовляють селітру, гарматний порох, займаються землеробством, готують різні страви.

 

 

Продовжуючи роботу з опанування методики опрацювання історичних документів, учитель наголошує на другому та третьому  кроках – визначте, як автор розповіді ставиться до подій або історичних діячів, про які йдеться? Поясніть, у чому для себе вбачаєте цінність джерела? Стисло висловте своє ставлення до описаних подій або діячів.

Орієнтовна відповідь: Учитель звертає увагу учнів на те, що Боплан приділяє значну увагу козакам, характеризуючи їх з різних боків – світогляд, віра, риси характеру, ремесла, заняття, бойові дії (тактика та стратегія) на морі та суші. Тяжкі умови життя і повсякденна воєнна небезпека виховали у козаків високі моральні і фізичні якості: волелюбність, мужність, самовідданість, стійкість, витривалість, працьовитість.

Далі пропонуємо учням опрацювати фрагмент джерела №3, роздивитися ілюстрації (с.89), попрацювати в парах та відповісти на запитання. Що довідуємося зі свідчень Боплана про козацький табір як бойовий порядок козаків? Чому сучасники іноді називали табір «рухомою фортецею»? Пригадайте з курсу Всесвітньої історії, де і ким використовувалась подібна тактика бою?

Орієнтовна відповідь: Зі свідчень Боплана дізнаємося, що козацький табір – найважливіший елемент козацької тактики в умовах рівнинної степової місцевості. Козаки будували табір з возів, перекидали вози і міцно зв'язували їх або сковували ланцюгами, висунувши голоблі в бік ворога - на зразок рогатин. Такий табір був неприступним, тому сучасники називали його «рухомою фортецею ». Під час Гуситських війн (1419-1439 рр.), у загонах Яна Жижки брали участь українці. Таборити познайомили українське козацтво з практикою  застосовувати в битві укріплення з возів.

Після виконання завдань, спрямованих на осмислення та засвоєння учнями змісту джерела, учні переходять до опрацювання рубрики «Працюємо самостійно». Завдання 1. Схарактеризуйте українських козаків 5–6 реченнями, спираючись на свідчення французького інженера. Виконайте завдання письмово та презентуйте результати своєї самостійної роботи класові. За повідомленням Г.Л. де Боплана, українські козаки…

Орієнтовна відповідь:

Козаки належать до грецької (руської віри). Вони кмітливі, проникливі, дотепні, щедрі, люблять свободу. Запорожці добре загартовані, невтомні в битвах, відважні, сміливі спритні. Високі на зріст, вправні, енергійні, відзначаються міцним здоров’ям. Знаються на багатьох ремеслах: теслярстві, ковальстві, землеробстві. Вони добре вміють випікати хліб, виготовляти селітру, шити тощо.

  1. Про які деталі морських походів козаків довідуємося з тогочасних джерел?

Учитель організовує роботу над історичним джерелом у тій послі­довності, яку запропоновано в підручнику. Учні опрацьовують свідчення Боплана, використову­ючи прийом «Читання із зупинками» - читання перериваємо виконанням завдань, спрямованих на сприйняття й осмислення змісту.

1) Як козаки готувалися до морського походу?  2) Яким було спорядження запорожців, які брали участь у поході?  3) До яких військових хитрощів вдавалися козаки під час морських експедицій?

Після виконання завдань, спрямованих на осмислення та засвоєння учнями змісту джерела, учні переходять до опрацювання рубрики «Працюємо самостійно». Завдання 2. Попрацюйте в парах .Узагальнивши свідчення Г.Л. де Боплана, сформулюйте  та запишіть 2-3 твердження про те, у чому виявлялася військова майстерність козаків?

Орієнтовна відповідь: Особливу увагу Боплана як військового інженера привернуло військове мистецтво козаків. Морський флот запорожців був один з найсильніших у чорноморському басейні. Козацькі чайки приводились одночасно в рух веслами й вітрилами, були дуже маневреними, могли пришвартуватись до будь-якого берега, оснащені гарматами. У морські походи запорожці відпливали вночі, на новий місяць. Козаки, причаївшись в очереті, очікували, і тоді, коли турки припиняли обстріл, у стрімкому ривку проходили лінію гирла Дніпра. Сагайдачним була розроблена козацька тактика морського бою – помітивши великі турецькі галери, козаки ставали так, щоб під вечір сонце було у них з тилу. Опівночі зненацька брали на абордаж вороже судно.

 

3. Що вражало чужинців у житті козаків?

Пропонуємо учням переглянути текст джерела, використовуючи прийом читання мовчки з елементами маркування тексту (учні самостійно читають пункт 3 с. 90 та роблять позначки:«+» - знайома інформація, «-» - нова для учнів інформація, «?» - інформація, що викликала інтерес і зацікавила. Після читання учні у парах обмінюються інформацією під час фронтальної бесіди. При цьому варто акцентувати на тому, що для учнів виявилося новим.

Проводимо бесіду, використовуючи запитання із завдань 1-3 (с.90). Чому, за свідченням Лясоти, українські селяни мусили виходити в поле зі зброєю? У чому Е. Лясота вбачав переваги запорізького козацтва над іншими вояками?  Про що свідчить факт офіційних відносин Австрії з запорізькими козаками без погодження з польським урядом?

Орієнтовна відповідь: Складні умови життя, постійна небезпека військових нападів заставляла козаків бути постійно напоготові для оборони. Лясота відмічає переваги козацтва над іншими вояками в тому, що козацьке військо утримувати легше, бо не треба витрачати додаткових коштів. Козаки мали всі типи бойової зброї, що були свого часу на озброєнні у поляків, турків, татар та володіли  спеціальністю гармашів.

Після виконання завдань, спрямованих на осмислення та засвоєння учнями змісту джерела, учні переходять до опрацювання рубрики «Працюємо самостійно». Завдання 3. На основі джерел дайте відповідь на питання: чому іноземні володарі виявляли інтерес до українських козаків?

Орієнтовна відповідь: Козацьке військо відзначалося стійкістю в боях, винятковою здатністю переносити важкі переходи в найнесприятливіших умовах, а також твердою і суворою дисципліною. Таке становище робило козаків вельми досвідченими у військовій справі і поширило про них славу між володарями держав Західної Європи. Факт прямого звернення імператора по допомогу до козацтва свідчив про визнання його самостійною і досить потужною військово-політичною силою в міжнародних відносинах. Крім того, звернення означало визнання незалежності козацтва від державної влади Речі Посполитої.

 

Із праці О. Апанович «Військове мистецтво українського козацького війська»

Козацьке військо виступало в похід на заклик гетьманського універсалу.

У близькі походи йшли без обозу, із самими саквами та юквами (спорядженням), а в далекі - зі значною кількістю возів, їх могло бути до 10 тисяч. Як свідчать сучасники, козацькі похідні вози були досить легкі, невеликі. На десять козаків звичайно брали один віз. Крім обозу, на возах перевозили ще й гармати. У похід військо виступало по два-три полки в ряду, попереду кожного полку йшла музика, а за нею несли полковий прапор. Звичайно на чолі полку йшов полковник, у середині - хорунжий, а позаду - курінні отамани.

На ворожій території попереду їхав верхи або йшов пішки охоронний загін, який виконував і функцію розвідки, організовував сторожі або гати (дорогу через болото).

Військо рушало в путь зі своїми священиками, нерідко возило із собою і похідну церкву. З військом йшли також лікарі, цирульники, знахарі. Під час бою вони перебували поруч, надаючи медичну допомогу пораненим…

Під час походу, особливо морського, дотримувалася найсуворіша дисципліна… до порушників військовий суд застосовував різноманітні покарання.

В основі козацької тактики лежала універсальна бойова підготовка, маневреність, мобільність і динамічність. Раптові напади, засідки, нічні рейди були головними рисами запорозької тактики.

Вдень козаки відволікали увагу ворога малими боями, щоб уночі атакувати його, зненацька заскочивши в пітьмі. Особливо часто вони робили засідки в лісі…

У польових боях козаки завжди намагалися оточити ворога, вдаючись до складного тактичного маневру - охоплення противника з флангів і вихід у його тил. У фронтальні атаки кидалися з холодною ручною зброєю після рушничного обстрілу або артилерійської підготовки…

У сутичках з окремими татарськими загонами запорожці після попередньої нетривалої стрілянини переходили до рукопашного бою… Свої раптові концентровані удари по ворогові козаки завдавали, використовуючи особливості місцевості: стрімкі береги річок, яри тощо…

Козацька стратегія мала яскраво виражений активний, наступальний характер. Стратегічно Військо Запорозьке перевершувало феодальні армії Європи, які дотримувалися стратегії позиційної, оборонної, пасивної війни. Стратегія концентрованого удару була головною рисою козацького військового мистецтва. Козаки добивалися перемоги переважно в польових битвах…

Західноєвропейські армії, на відміну від козацької, використовували оборону та облогу фортець і ухилялися від битви, оскільки польові битви завдавали втрат найманим військам, які дорого оплачувалися…

Запорозьке військо часто застосовувало резерв, яким козаки морально пригнічували ворога й добивалися перелому в битві на свою користь…

У стратегічних планах козацького війська періоду визвольних війн кінця XVI - першої половини XVII ст. враховувалася активна участь у боротьбі селян і міщан. Високі моральні якості козаків були зумовлені ще й справедливим характером їхньої боротьби…

Запитання до документа

1.   Як організовували воєнний похід козаки?

2.   Що ви дізналися про козацькі бойові порядки за матеріалом § 4?

3.   Яку тактику застосовували козаки на полі бою?

4.   Чим козацька стратегія відрізнялася від західноєвропейської?

Із праці О. Апанович «Побратимство у запорозьких козаків»

Серед січовиків був поширений звичай «побратимства», корені якого сягають у первіснообщинний період історії людства.

Два одиноких запорожця укладали між собою «вічний союз» про взаємне піклування. Вони зобов’язувалися вчасно поспішати на допомогу один одному, відводити несподівану небезпеку, визволяти і навіть жертвувати життям один заради одного, якщо це буде необхідно.

Присягу на взаємну вірність і відданість до скону вони скріплювали своєрідним ритуалом: тримаючи чашу побратимства обіруч, пили з неї…

Щоб дружба мала силу закону, побратими йшли до церкви й тут у присутності священика давали «заповітне слово»…

Потім побратими ставили власноручні підписи, слухали молитву або відповідне місце з Євангелія, дарували один одному хрести й ікони, тричі цілувалися і виходили з церкви наче рідними братами до кінця життя…

Запитання до документа

1.   У чому, на вашу думку, полягав головний сенс цього обряду?

2.   Що ви дізналися з § 3 про інші звичаї козацтва?

3.   Якими були особливості козацького побуту?

III. Завершальний етап (10 хв.)

  1. Систематизація, узагальнення вивченого на уроці.
  2. Контроль навчальних досягнень.

Для систематизації та узагальнення вивченого на уроці пропонуємо такі завдання:

  • Проілюструйте твердження прикладом із  опрацьованих джерел:

«Козаки добре загартовані, легко витримують спеку й холод, невтомні в битвах»;

Сучасники  називали козацький табір «рухомою фортецею»;

Морський флот запорожців був один з найсильніших у чорноморському басейні;

Козацьке «військо утримати легше, ніж військо іншої нації».

  • Виконайте вправу «Коло ідей». Учні, узагальнюючи вивчене, дають відповідь на запитання. Які факти з опрацьованих джерел свідчать про те, що життя козаків істотно відрізнялося від життя інших верств українського суспільства?

Орієнтовна відповідь:

Життя запорожців відрізнялося від життя інших верств українського суспільства тим, що:

  • козаки любили свободу, без якої не уявляли свого життя;
  • піднімали повстання проти панів;
  • невтомні в битвах, відважні й сміливі, змолоду вправлялися у військовому мистецтві;
  • дотримуватись традицій товариства та клятви вірності йому; 
  • готуючись до морського походу, будували човни, мали власну зброю, боєприпаси;
  • зналися на багатьох ремеслах.

3. Тестові завдання

1.   Яка назва використовувалася щодо козаків-запорожців, які селилися в нижній течії Дніпра?

А   українські козаки

Б    низові козаки

В   городові козаки

Г    реєстрові козаки

2.   Де мешкали козаки-уходники в Дикому Полі?

А   хати-мазанки

Б    саморобні курені

В   дерев’яні будинки

Г    кам’яні будинки

 

3.   Який із наведених переліків містить найпоширеніші страви серед козаків?

А   шашлик, картопля, зрази

Б    бігос, мамалига, бринза

В   саламаха, тетеря, щерба

Г    плов, долма, шаурма

4.   Який із наведених переліків містить найпоширеніші музичні інструменти козаків?

А   гітара, ліра

Б    балалайка, бандура

В   гармонь, кобза

Г    кобза, бандура

5.   Із якого матеріалу був одяг простих козаків?

А   сукно, полотно

Б    вовна, оксамит

В   батист, парча

Г    шовк, сукно

6.   Яку назву мав козацький звичай, коли двоє одиноких запорожців укладали між собою «вічний союз» про взаємне піклування?

А   кровництво

Б    хресництво

В   братерство

Г    побратимство

7.   Основою війська запорозьких козаків були загони

А   кавалерії

Б    піхоти

В   найманців

Г    артилерії

8.   Як називалася козацька тактика наступу із розгорнутою напівколом лінією кавалерії?

А   галас

Б    табір

В   лава

Г    герць

9.   Найважливіший елемент козацької тактики в умовах рівнинної степової місцевості на марші в наступі та обороні - це

А   самообкопування

Б    табір

В   галас

Г    лава

10. Козацька тактика, за якої запорожці йшли до бою в довільному порядку, змішувалися з ворогом й билися кожен окремо, мала назву

А   табір

Б    лава

В   герць

Г    галас

11. Козацький флот складався з

А   лодій

Б    галер

В   чайок

Г    шхун

12. Яким був основний засіб індивідуального захисту від ворожого обстрілу в козаків-запорожців?

А   кольчуга

Б    самообкопування

В   панцир

Г    лава

VI. Підсумки уроку

Учитель пропонує учням по черзі висловити свою думку щодо того, чим був корисний для них урок.

VII. Домашнє завдання

1. Повторити матеріал про церковне життя у XVI ст., укладення та наслідки Берестейської церковної унії.

 

Категорія: Історія України 8 клас | Додав: Bo$$
Переглядів: 6842 | Завантажень: 153 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz