Четвер, 02.05.2024, 11:59
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Історія України 8 клас

№13 Тема: Кримське ханство в ХVІ ст. - 1-й половині ХVІІ ст.
[ Викачати з сервера (790.0 Kb) ] 13.12.2016, 23:46

Історія України. 8 клас                   

Урок  ______                                                                 Дата _______________

 

Тема: Кримське ханство в ХVІ ст. - 1-й половині ХVІІ ст.

Мета: з’ясувати вплив Кримського ханства на українські землі, охарактеризувати специфіку стосунків між козаками і татарами; розвинути критичне мислення та навички дослідницької роботи, використовуючи різні джерела; удосконалювати уміння висловлювати власну думку, формувати навички самостійної роботи на уроці історії; виховувати толерантне ставлення до представників національних меншин, повагу до історії України та малої батьківщини, почуття патріотизму.

Тип уроку: вивчення нових знань та вмінь

Обладнання: підручник Власов В.С. «Історія України» 8 клас; роздатковий матеріал (фішки – монета Кримського ханства), презентація (28 слайдів), тест «Кримське ханство» (12 слайдів), аудіозапис «Зажурилась Україна», карта «Українські землі в 17 ст. », краєзнавчий матеріал.

Поняття: «хан», «калга», «нуреддин», «бейлик», «диван»

 

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Актуалізація знань

(Слайд 1)

Робота в групах

Учитель. Доброго дня! Сьогодні ми з вами вивчаємо нову тему, але яку саме вам доведеться відгадати. Давайте об’єднаємось в дві групи. Кожна група отримує невеликий кросворд по вивчених раніше темах, де має скласти ключове слово.

(Слайд 2)

Вже традиційно ваша активність на уроці буде оцінюватись за допомогою «фішок», тож команда, яка виконає завдання найшвидше отримує свої перші нагороди.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГОРИЗОНТАЛЬ:

  1. Вільна людина – це
  2.  Внаслідок підписання Люблінської унії виникла держава…
  3. У 1591 році відбулося козацьке повстання під проводом …
  4. Адміністративний  орган управління містом, яке мало магдебурзьке право.
  5. Як називались козаки, що були включені до реєстру
  6. Багатогалузеве господарство
  7. Козацьке господарство називалось…
  8. Як звали козацького ватажка, що очолив постання, головна битва, якого була в урочищі Солониця

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГОРИЗОНТАЛЬ:

  1. Острів на якому була створена перша Січ
  2. Книга, видана І.Федоров в 1574 р.
  3. Довга прямокутна будівля, покрита очеретом, в якій проживали козаки на Січі
  4. Єзуїт, доктор філософії, виступав за унію (прізвище)
  5. Очолював козаків
  6. Як називали людину, що керувала лавою
  7. Місце битви у повстанні С.Наливайка.

 

Учитель: Перевіримо як ви виконали завдання.

 (Слайд 3кожне слово з’являється за натисканням мишки)

Ключові слова: 1 група – КРИМСЬКЕ, 2 група – ХАНСТВО

Отже, тема нашого уроку «Кримське ханство». Запишіть, будь-ласка, дату та нашу тему.

 

Після цього уроку ви зможете:

  • пояснювати специфіку стосунків Кримського ханства та українського козацтва;
  • характеризувати вплив Кримського ханства на українські землі;
  • працювати з історичними документами та монографіями, спогадами очевидців, краєзнавчим матеріалом, критично їх оцінювати;
  • порівнювати різні думки, що існують в історичній науці щодо питання стосунків татар та українців.

ІІІ Вивчення нового матеріалу

1.  Мотивація навчальної діяльності

Учитель. В наш час інформаційний простір просто переповнений різноманітними матеріалами: науковими статтями, відео- і аудіоматеріалами, журналістськими статтями, документами, спогадами, чутками та фотографіями. Цікавлячись, будь-яким питанням, ви наштовхуєтесь на безліч, часто суперечливої інформації. Особливо це стосується історії, як давнього минулого, так і нашого сучасного. Скільки є людей, стільки є і думок. Наше з вами завдання на основі різних матеріалів, сформувати певну думку щодо стосунків кримського ханства і українців.

(Слайд 4)

 

В кінці цього уроку, ми з вами маємо відповісти на проблемне питання: «Чому в умовах майже постійного воєнного протистояння джерела фіксують приклади союзницьких відносин між Кримським ханством та українськими козаками?»

Першим нашим завданням буде з’ясувати яким був державний устрій Кримського ханства та що впливало на його зовнішню політику.

 

2. Робота з термінологією та схемою

 

(Учитель розповідає новий матеріал за схемою,що з’являється крок за кроком на презентації. Учні записують її в зошити.)

Сх. № 1. Державний устрій

Стрелка вправо: очолювалиСтрелка вправо: очолювали 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд 5 – 4 поступових натискання мишки)

 

3. Робота з картою

 

Учитель. 1478 р. – васальна залежність від Османської імперії. Саме залежність Кримського ханства стимулювала походи на Україну.

Відкрийте сторінку 83, розгляньте карту та назвіть сучасні українські області на яких знаходилось Кримське ханство.

(Слайд 64 поступові натиски мишки)

 

4. Робота з аудіоматеріалом та краєзнавчим матеріалом

(Слайд 7)

Обставини тих подій відображені і в народних піснях. Звернемося до аудіозапису пісні «Зажурилась Україна» та до краєзнавчого матеріалу, що ми знаходимо в книзі Руденка Олександра Климовича.

(Слайд 81 натиск для тексту, 1 натиск на позначці динамік)

 

Питання: Який характер носять ці пісні? Чи можемо ми дізнатись з них якусь важливу інформацію для історії?

Прослуховування аудіозапису – «Зажурилась Україна».

(Учні зачитують місцеву пісню)

Медведівська народна пісня (за свідченнями Бурячок Якилини Макарівни)

 

Славний город Медведівка

Всіма сторонами.

Тільки стало важко, браття,

Поміж ворогами.

Медведівський Піщаленко

Дрібні листи пише

Та старого діда просить

Зустріть орду з хлібом

«Ми не вийдем просить орду

Й не будем коритись.

Є в нас тільки ясна зброя

Будем боронитись»

 

 (Учитель нагадує питання та слухає відповіді учнів, нагороджує фішками)

Учитель. Давайте поглянемо, які ще відомості про татарські напади нам може розповісти краєзнавчий матеріал, а саме спогади Бурячок Якилини Макарівни, прабабусю якої забрали в полон.

(Слайд 9)

Та з допомогою свідчень спробуємо визначити, що було основною тактикою татарських пограбувань?

За свідченнями Бурячок Якилини Макарівни

Як чорні круки, турки і татари налітали на наше село на своїх бистрих конях з диких полів, що лежали далі на південь до Чорного моря. Налетять бувало і що цінніше та людей, які не встигли сховатись, заберуть, а що не могли забрати знищували і спалювали. Пограбувавши, вони як і прибували несподівано, швидко зникали. В 1735 році в полон взяли мою прабабушку разом з трьома жінками. Взяли її молодою, а повернулась старенькою бабусею.

 

(Учитель повторює питання. Учні відповідають, отримують фішки)

 

Учитель. Як на вашу думку українці захищались від нападів татар?

(Думка учнів)

Учитель. Давайте звернемось до спогадів залишених старожилом села Медведівки Антіном Швачкою, що були записані Олександром Климовичем, щоб перевірити ваші версії.

(Слайд 10)

 

Старожил Медведівки  Антін Швачка розповідає:

Було щось роблять люди на полі, а самі прислухаються чи не стугонить земля від кінських копит ворогів і поглядають чи не горять сповісники-смолоскипи. А тільки побачать вогонь, беруть дітей і щосили тікають до болота.

Найчастіше, ховаючись від смерті та полону, люди перебували в Дубині. Це острів вкритий дубовим лісом, він був свідком багатьох лих і кривд, яких зазнавали наші предки від ворогів.

Ховалися в наших місцях і селяни сусідніх сіл.

 

 (Учитель нагадує питання або запитує учнів чи виправдались озвучені версії).

 

Учитель. Давайте підсумуємо нашу роботу з краєзнавчим матеріалом. Як ви вважаєте, у чому цінність краєзнавчих матеріалів та усної історії зокрема?

 

Відповідь учнів.

 

Учитель. Дякую за вашу активність. Перейдемо до наступного питання нашого уроку.

 

5. Робота в зошиті (за підручником та схемою)

 

Учитель. Не дивлячись на постійні набіги та військові походи, розвивалося в Кримському ханстві і господарське життя. Від кочового скотарства з часом татари перейшли до землеробства, а наявність рабів тільки цьому і сприяла.

(Слайд 11учні опрацьовують матеріал. При перевірці 1 натиск – верхня стрілочка, другий натиск – нижня стрілочка )

Учитель. Використовуючи пункт 3 сторінка 78, заповніть схему. Нагадую, що найактивніші, отримають винагороду.

(Учні виконують завдання)

Татарські луки, хліб, риба, мед, невільники

 

 
 

 

 

 

 

 

                                                      Торгівля

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

Тканина, ремісничі вироби, тютюн, кава

 

Учитель. Перевіримо як ви виконали завдання. (Учитель пропонує одному учневі зачитати 1стрілочку, а потім іншому учневі). Чи є в когось якісь доповнення до цієї схеми?

Ось ми і розібралися з вами яким було Кримське ханство на даному етапі історії. Відкритим залишається останнє питання нашого уроку – стосунки Кримського ханства і козаків.

(Слайд 12)

Учитель. Знаходячись в умовах Дикого Поля – буферної зони між українцями-землеробами і татарами-кочовиками – уходники переймали вже вироблені татарами побутові риси: зброю – шабля, одяг – шаровари. Своїх молодих слуг вони стали називати вже не отроками, a джурами, свої гурти не дружинами, a ватагами; до військової атрибутики увійшли тюркські поняття осавул, булава, бунчук, барабан, сурма, табір, майдан тощо. За словами Наталі Яковенко, відомого українського історика,турки іменували запорожців буткалами, себто змішаним народом.

6. Робота з уривком із історичної монографії

Учитель: Щоб прояснити питання взаємодії татар і козаків звернемось до її книги -  «Нарис історії України з найдавніших часів до кінця ХVІІІ ст.»

(Слайд 13)

 

У цьому контексті навряд чи правомірно вважати українську козаччину породженням споконвічного протистояння осілого хліборобського побуту з кочовою цивілізацією. Навпаки, поява українського козацтва – це свого роду компроміс із Полем, де саме життя витворило буферну смугу, на якій поєдналися навички виживання в Полі з орієнтацією на цінності осілого світу. Козаки й татари увійшли до історії нероздільно спаяними переліком взаємних відплат, немов дві сторони однієї медалі. Тим-то їхні війни так часто переходили у військове співробітництво, a обмін полоненими й торгові контакти тривали взагалі безперервно…

 

Яковенко Наталя « Нарис історії України з найдавніших часів до кінця XVIII ст. » Сторінка 37. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rulit.me/books/naris-istorii-ukraini-z-najdavnishih-chasiv-do-kincya-xviii-st-read-241663-37.html

 

 

Учитель: Яку ж причину вбачає український історик в частому співробітництві татар і козаків?

(Відповідь учня)

7. Робота з підручником

Учитель.  Історичні джерела ще не раз нам наводять приклади співробітництва цих «заклятих друзів». Ваш підручник наводить подібний приклад. Відкрийте сторінку 80-81 та знайдіть текст документів виділених курсивом.

Намагаючись звільнитись від підданства Порті, кримський хан звертається по допомогу до козаків.

(Учитель пропонує учневі прочитати його вслух)

Учитель. У цій війні козаки зазнали тяжких втрат, загинув в цій війні і гетьман Дорошенко. Проте облогу столиці Кримського ханства – Бахчисарая вдалось зняти. Що ж сталося потім?

(Учитель пропонує зачитати документ із сторінки 81)

Учитель. Сьогодні на уроці, ми з вами почули багато думок щодо стосунків між татарами та козаками: це був і краєзнавчий матеріал, і історичні документи, і слова провідного українського історика. Підсумуємо вивчений матеріал вашою власною думкою.

(Слайд 14)

 Пригадаємо проблемне питання нашого уроку: «Чому в умовах майже постійного воєнного протистояння джерела фіксують приклади союзницьких відносин між Кримським ханством та українськими козаками?»

(Відповіді учнів)

ІV Закріплення вивченого матеріалу

 (Слайд 15 – 26. Тест наповнений гіперпосиланнями. Щоб повернутись на слайд 15 в разі правильної відповіді потрібно натиснути стрілочку, якщо відповідь не правильна – червоний значок)

Учитель вибірково пропонує учням розв’язати тести, які відображені в презентації.

ТЕСТИ

1. Васальна залежність Кримського від Османської імперії була встановлена в :

А) 1478 +

Б) 1441

В) 1572

Г) 1385

2. Дорадчий орган при ханові називався:

А) калга

Б) Диван +

В) уряд

Г) муфтій

3. Як називались заступники хана:

А) калга і муфтій

Б) муфтій і бей

В) нуреддин і бей

Г) Калга і нуреддин +

4. Голова мусульманського духовенства називався:

А) Бей

Б) муфтій +

В) муедзин

Г) патріарх

5. Територіально країна була поділялось на:

А) ханства

Б) повіти

В) бейлики +

Г) воєводства

За правильні відповіді учитель нагороджує учнів фішками. Урок завершується редагуванням рейтингової таблиці, підрахуванням фішок. Та виставленням оцінок.

(Слайд 27)

V Домашнє завдання

 (Слайд 28)

  1. Опрацювати § 11.
  2. Написати ессе «Козаки і татари: спільні та відмінні риси» або «Чому союзи татар та українців були можливими?»

 

Категорія: Історія України 8 клас | Додав: Bo$$
Переглядів: 1633 | Завантажень: 62 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz