Середа, 01.05.2024, 22:39
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Історія України 11 клас

№20 Тема. Практичне заняття. Нові явища у соціальній сфері та повсякденному житті населення.
[ Викачати з сервера (58.5 Kb) ] 19.12.2016, 23:33

Історія України 11 клас.

Урок № ________                                                    Дата ____________

 

Тема. Практичне заняття. Нові явища у соціальній сфері та повсякденному житті населення.

Мета. ознайомити учнів із наслідками економічних експериментів  радянського керівництва 50 - 60 –х років ХХ ст. для населення, визначити зміни у повсякденному житті та побуті населення радянської України, розвивати логічне та історичне мислення учнів,  вміння порівнювати, аналізувати і критично оцінювати історичні факти, розширити знання про історію власної родини, міста, регіону періоду “відлиги”, вчити аналізувати розповіді очевидців подій, співвідносити їх з політичними та економічними процесами країни, аргументовано відстоювати власні погляди і толерантно ставитися до протилежних думок., виховувати почуття патріотизму, толерантності, поваги до історичного минулого своєї держави.

Типу уроку. Комбінований

Обладнання: комп’ютерна презентація; фотографії 50-60-х років; спогади людей старшого покоління,ілюстративний матеріал, карта (атласи), підручник Пометун О, Гупан Н. Історія України 11 клас. Рівень стандарту. Академічний рівень. – К., «Освіта», 2011

«Історія – це не тільки концепції і дати. Історія – це люди, їх характери, це нескінченні незвичайні подробиці. Це дивовижний ланцюг подій: трагічних, героїчних, анекдотичних. Для того, щоб по-справжньому полюбити історію, її треба вивчати, як живу людину, а не як музейний скелет»

(В. Симонов)

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Епоха Хрущова – це час, коли злетів у космос Ю.Гагарін, час, коли було надруковано 26-томне видання «Історії міст і сіл Української РСР», час, коли мільйони гектарів займала «цариця полів», коли нарешті було скасоване кріпосне право в Радянському Союзі, коли нетривале потепління у зовнішніх відносинах змінюється тривалим похолоданням, це час появи яскравих нових і повернення незаслужено забутих імен в літературі, це час, коли ціни на м’ясо зросли у 5 разів, а люди були щасливі, переселяючись в малогабаритні «хрущовки»…

1. Бесіда за запитаннями.

Хто з керівників України представляв епоху, з якою пов’язані поняття «десталінізація»,  «лібералізація», «відлига»?

Розкрийте зміст цих понять (робота з поняттями, термінами).

У чому, на вашу думку, полягає історичне значення ХХ з’їзду КПРС?

Назвіть позитивні і негативні зміни у суспільно-політичному житті періоду хрущовської «відлиги».

Як вигадаєте, чому реабілітація була проведена вибірково?

Чому широкі верстви населення були невдоволені політикою реформ? Як проявлялося їхнє невдоволення?

2. Виконання тестових завдань за темою (за параграфами підручника).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Якби ви займали посаду керівника держави – як би ви проводили реформування суспільства: радикально і швидко чи поступово й повільно?

Які реформи, на вашу думку, необхідно було здійснити в соціальній та економічній сферах?  (ідеї записуються на дошці)

Оголошення теми та завдань уроку.

Учитель.  

Епіграфом нашого уроку будуть слова В. Симонова: «Історія – це не тільки концепції і дати. Історія – це люди, їх характери, це нескінченні незвичайні подробиці. Це дивовижний ланцюг подій: трагічних, героїчних, анекдотичних. Для того, щоб по-справжньому полюбити історію, її треба вивчати, як живу людину, а не як музейний скелет» .

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Готуючись до уроку, ви мали підібрали спогади батьків, дідусів, бабусь про їхнє  життя у 50-60-ті роки минулого століття. Що нового ви дізналися про цей час?

 

 1. Виступи учнів

«Бабуся розповідала, що за Хрущова важко було купити хліб. Коли в село привозили хліб, то відразу з’являлися довжелезні черги, і давали лише по одному буханцю. Якщо хотіли купити більше, потрібно було знову ставати в кінець черги. Не вистачало грошей, щоб купувати одяг, тому перешивали старі речі, обновки в основному готувалися до Великодня.

Посуд також був не такий, як зараз. Користувалися в основному алюмінієвими мисками, дерев’яними ложками, всю їжу варили в чавунцях». (Крамаренко Інна)

 

«Моя прабабуся (Марія Павлівна, народилася в 1925р., жила в с. Велика дорога) теж розповідала, що хліба не було вдосталь, не так, як тепер. Та й хліб був не пшеничний, а кукурудзяний. У 1962 році дідусь пішов в армію, і там їх теж годували тільки кукурудзяним хлібом. Він був твердим, не дуже смачним, погано засвоювався шлунком. Колгоспники отримували по 100-300 г зерна на трудодень. Всі двори в селі здавали молоко, корову можна було тримати тільки одну, коней взагалі не дозволяли тримати. Кожного року потрібно було здати по кілька сотень яєць - курячих, гусячих, а в кого не було чи хто відмовлявся – не давали зерна за вже вироблені трудодні, не давали трактор виорати город. Також потрібно було здавати молоко. З одягом теж було скрутно – в селі робили його з конопель. Це було дуже довго. Вечорами жінки сиділи за прялкою або вишивали. Вишивали в основному трьох богатирів, «Сестрицю Оленку та братика Іванка». Ці вишивки зберігаються у нас і досі. Прали милом із собачого жиру, за допомогою рубеля».(Волков Олександр)

 

«Моя бабуся  - Копиця Марія Миколаївна - народилася 1932 року, живе в с. Лосинівка, розповідала, що в ті часи були такі великі черги за хлібом, що людей давили. У колгоспах сіяли кукурудзу, і Хрущов любив повторювати: «Кукурудза – молоко, кукурудза - сало». У колгоспі люди повинні були відпрацювати по 400 трудоднів, у той час як у році було всього 365 днів. Трудодень коштував 10 копійок, і іноді ще давали 100 г зерна. Якщо людина відпрацьовувала менше, її могли посадити у в’язницю. Так само за крадіжку 3-х буряків або в’язанки соломи. Були податки на все, найбільше – на фруктові дерева і баштанні культури. Наша сім’я повинна була щомісяця платити 1500 крб. податку». (Копиця Марія)

Учитель. Роздивіться фото епохи «відлиги» (демонстрація фото).

Запитання:

Що про рівень життя населення можуть сказати фотографії? Чи можна вважати їх історичним документом?

  • Чому населення республіки страждало від нестачі товарів народного споживання? Чим це було зумовлено, адже Україна займала І місце в світі по виробництву чавуну на душу населення, ІІ – по видобутку вугілля, ІІІ – сталі?
  • Згадайте уроки громадянської освіти. На одному з них ми вивчали громадські організації споживачів. Чи могли такі організації діяти в епоху Хрущова?

 

  1. Рівень життя населення.
  • запроваджена щомісячна оплата праці колгоспників, при цьому частково грошима, а раніше з ними розраховувалися наприкінці року натуральною продукцією;
  • введене пенсійне забезпечення колгоспників;
  • було збільшено розмір пенсії;
  • з 1964 року колгоспники отримали паспорти – змогли самостійно обирати місце роботи і проживання.
  • відбулася лібералізація трудового законодавства: робітники отримали право змінювати місце роботи; запроваджено 5-денний робочий тиждень; скорочено робочий день на 2 год. в передвихідні дні;
  • збільшена тривалість декретних відпусток;
  • на третину зросла заробітна плата робітників і службовців;
  • з 1958 припинено випуск облігацій державної позики, що зберегло у бюджеті населення мільйони крб.;
  • активізувалося житлове будівництво (2 млн. квартир) – з 1956 по 1963 рр. було збудовано більше житла, ніж за попередні 40 років;
  • грошова реформа 1961 року підвищила вартість карбованця в 10 разів.

 

Контраст зі сталінським періодом був разючим, але життєвий рівень радянського народу ще далеко відставав від західного.

Завдання: спробуйте дати оцінку державній соціальній політиці радянського керівництва.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1) Історичний диктант

  1. ХХ з’їзд КПРС, що викрив «культ особи» Сталіна, відбувся у …
  2. «Відлигою» період правління Хрущова  назвав…
  3. Реформа  управління промисловістю передбачала створення …
  4. Уперше Радянський Союз розпочав масову закупівлю зерна за кордоном у … р.
  5. У 1950-1960-ті роки переважаючим був розвиток галузей промисловості групи
  6. Створення раднаргоспів передбачало перехід від галузевої до  … системи управління.
  7. МТС були ліквідовані, а їхню техніку було продано колгоспам у … р.
  8. Раднаргоспи Раднарго Рбули ліквідовані у  … р., після зміщення з посади Хрущова.
  9. Освоєння цілинних земель розпочалося у …р.
  10. Масове житлове будівництво починається з … р.
  11. Грошова реформа 1964 р. негативно позначилася на життєвому рівні населення.
  12. Чи передбачали реформи Хрущова у промисловості запровадження ринкових механізмів регулювання?

 

2) Робота з історичним джерелом

 «Він старанно вираховував, скільки тон заліза  має радянський Союз, щоб перегнати США. Іронія долі полягала у тому, що США, як і інші розвинуті країни, у той самий час  розвивали нові технології, які не потребували такої кількості металу… Хрущов хотів догнати і перегнати західний капіталізм, але не розумів, що біжить у цілком протилежний бік»   (Я. Грицак)

Запитання до документа:

Чи згодні ви з твердженням історика?  Чому?

Назвіть позитивні та негативні наслідки реформування економіки.

3) Історія в малюнках

Виконання тестових завдань на презентації з підготовки до ЗНО.

VІ. Підсумки уроку

Учитель.  Всі перетворення, які ми з вами згадали, були б неможливі без появи  Микити Хрущова.

Пам’ятник на могилі Хрущова (Москва, Новодівиче кладовище, 1971 р.), створений скульптором Е. Неізвєстним, являє собою чорно-біле мармурове погруддя. Що хотів сказати цим автор? Чи правий він був?

Оголошення оцінок.

 

VІ. Домашнє завдання.

1. Опрацювати  §§14-15 підручника.

2. Підготувати повідомлення «Зміни у повсякденному житті населення»

 

Категорія: Історія України 11 клас | Додав: Bo$$
Переглядів: 4572 | Завантажень: 202 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz