Субота, 04.05.2024, 13:56
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Історія України 10 клас

Тема: «»Великий терор». Розвиток культурного та духовного життя українців у 30-ті роки ХХ ст.».
[ Викачати з сервера (267.5 Kb) ] 19.12.2016, 18:58

Історія України 10 клас

Урок № _______                                                       Дата ________________

Тема: «»Великий терор». Розвиток культурного та духовного життя українців у 30-ті роки ХХ ст.».

Мета: схарактеризувати події 1928 – 1938 років в Україні; проаналізувати причини запровадження в Україні терору проти власного народу, політичних та національних репресій, причини та наслідки подій 1928 -1938 років, проаналізувати стан розвитку культури у 30-ті роки ХХ ст.; розвивати навички аналізу історичних документів, вміння виділяти головне; сприяти формуванню національної свідомості учнів, їх історичної пам'яті, пов'язаної з державотворчими традиціями в Україні.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

аналізувати зміни в соціальному складі населення: причини і наслідки збільшення кількості працівників у містах, залучення жінки до виробництва;

характеризувати процеси та явища суспільного та повсякденного життя: запровадження паспортів, карткової системи, прийняття Конституції УРСР, виникнення тоталітарного суспільства; застосовувати та пояснювати поняття «репресії», їх значення для розвитку України;

називати дати основних судових процесів («Шахтинська справа», «СВУ»), визначати їх сутність та сутність масових репресій, що відбулися згодом.

визначати хронологічні межі періоду в Україні та співвідносити їх із подіями і процесами в країнах Європи та світу, визначати хронологічну послідовність головних подій цього періоду;

характеризувати культурні процеси та оцінювати підсумки культурної політики більшовиків;

визначати та обґрунтовувати зв'язки між «розстріляним відродженням» та основними тенденціями в культурному житті

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент уроку

II. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

Які зміни відбулись у соціальній структурі суспільства в період непу?

Дайте визначення терміна «терор».

III. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Зміни в соціальному складі населення

У ч и т е л ь . 1932 року радянська влада запровадила паспорти (в Україні з 1.933 р.). Усі громадяни віком від 16 років повинні були мати паспорти з обов'язковою пропискою. З 1937 р. у паспорти вклеювалось фото власника. Паспорти видавалися органами НКВС. Військовослужбовці та селяни не мали паспортів. Права голосу позбавлялися засуджені, непрацюючі, священики, розкуркулені, утікачі з села.

Запитання: З якою метою запроваджувались паспорти?

- Наприкінці 1930 р. було ліквідовано безробіття. З'явилася нова категорія населення — робітники МТС, радгоспів та колгоспники.

Робота з діаграмами

1-ша група

З чим пов'язане різке зростання кількості робітників у зазначені роки?

2-га група

3-тя група

Які наслідки мало активне залучення жінок у виробництво?

Соціальні деформації

Було репресовано сотні тисяч людей. Тільки 1937 року в Україні було заарештовано 160 тис. осіб.

Від голоду померло понад 4 млн осіб.

Залучення жінок у виробничу діяльність.

Ліквідовано дрібні промислові й торговельні підприємства.

Запитання

Як вплинули ці зміни на розвиток країни?

У ч и т е л ь . Термін «репресії» використовується для визначення методу покарання людей, які вважалися антиреволюційними елементами й ворогами народу.

Робота з термінами

Політичні репресії — це примусові заходи, що застосовуються через політичні мотиви, такі як позбавлення життя і волі, примусове лікування в психіатричних установах, виселення, позбавлення громадянства, залучення до примусової праці, позбавлення або обмеження прав і свобод осіб, що були визнані соціально небезпечними або неблагонадійними за класовими, соціальними, національними, релігійними або іншими ознаками.

Робота в групах

Опрацюйте документи і дайте відповіді на запитання.

1-ша група

 

Зі спогадів Т. Солоневич про відвідування делегацією англійських шахтарів шахти в Донбасі

— Oh, camrade Tamara, одне запитання. Чи застосовується на радянських шахтах жіноча праця?

Я переклала запитання директору шахти. У його очах на хвилину промайнула зніяковілість, але він одразу ж відповів:

— Ні, у нас жінки ніколи не допускаються до роботи під землею.

— Oh, well, але там щойно пройшла жінка з конем.

Я подивилася на директора. Як же він тепер викрутиться?

— А це так, випадково... Вона принесла чоловікові сніданок, і він попросив її повести коня на водопій.

— Дивно, дуже дивно. Адже в Англії жінки ніколи не допускаються під землю.

Цього разу пощастило... Пізніше я довідалася, що у цій шахті і на сусідніх, і взагалі в усьому Донбасі жінки працюють під землею нарівні з чоловіками.

• Про що свідчить цей документ?

2-га група

Зі спогадів американського журналіста Карла Кітчена

«Хто ще добре і навіть розкішно живе в СРСР, то це провідні комуністи. Сановники їздять у 8-циліндрових автомобілях, живуть у чудових квартирах, прикрашених картинами, «взятими в борг» з музеїв і приватних квартир колишніх власників, мають вишукані вина і першокласну кухню. Але їх меншість. Більшість комуністів живе скромно, і це можна сказати навіть про лідерів, що намагаються засвідчити приклад скромності своїм підлеглим...»

• Про що свідчить цей документ?

3-тя група

Зі спогадів посла США в СРСР у 1937-1938 pp.

«Сам уряд — бюрократія зі всіма ознаками класу: особливі привілеї, кращі умови життя тощо. Усюди — від гори до низу — бачимо ознаки класів. У промисловості класи розвиваються на основі принципу вищої оплати за продуктивнішу працю. Мабуть, комуністи-теоретики зіткнулися з реальністю й були змушені враховувати особливості людської психології: особистий інтерес і нагорода за працю. «Безкорислива» система виробництва, як з'ясувалося, веде до застою».

• Чи погоджуєтесь ви із думкою Дж. Девіса?

У ч и т е л ь . Протягом 1928—1932 рр. зарплата робітників та службовців зросла на 66 % і становила у 1932 р. — 114,5 крб, а 1937 р. — 238 крб на місяць. Проте матеріальний рівень життя робітників наприкінці 1930-х років був нижчим, ніж 1913 року.

Робота з діаграмою

Чому зростання цін відбувалося швидше за рівень зарплати?

У ч и т е л ь .  Протягом 1928-1935 рр. у країні діяла карткова система. За цими картками лише 25 % населення отримували хліб, 4 % — м'ясо, 2 % — вершкове масло. Але не безкоштовно, а за гроші. Наприклад, хліб коштував 9 коп. за 1 кг. У 1930 р. середня зарплата шахтаря становила в Донбасі 250 крб (це були найбільші зарплати в Україні), середня ж зарплата робітника становила 125 крб, службовця — 70-90 крб.

Зарплата колгоспника залежала від трудоднів, на які видавали по 100-200 грамів зерна і по 3-4 копійки.

Запитання: Чому, на вашу думку, було запроваджено картки?

Норми забезпечення продовольством 1931 року (кг/місяць)

У ч и т е л ь . Місячні норми забезпечення відповідальних працівників наприкінці 1931 року становили: 2 кг м'яса, 3 кг риби, 0,5 кг ікри, 5 банок консервів, 1,5 кг цукру, 3 кг ковбаси, 1 кг жирів, 1 кг сиру, 2 кг оселедців, 10 яєць, 1,5 кг сухофруктів, 1 л молока на день.

Після скасування 1935 року карток РНК СРСР встановив «норми відпускання товарів в одні руки»: покупець не міг купити більше 2 кг м'яса, ковбаси, хліба, макаронів, круп, цукру, 3 кг риби, 5 кг картоплі, 500 г масла та маргарину, 100 г чаю, 200 штук цигарок, 2 бруски господарського мила, півлітра керосину.

Запитання: Чому існувала «норма відпускання товарів в одні руки»?

Масові репресії. «Великий терор»

Робота в групах

Після опрацювання інформаційних матеріалів учні мають відповісти на запитання.

1-ша група

«Шахтинська справа»

Шахтинська справа — процес над «шкідниками» у вугільній промисловості у Шахтинському районі Донбасу. Тривав з 18 травня до 6 липня 1928 р. у Москві.

Підсудні — 53 інженерно-технічних працівники вугільної промисловості (керівники «Донвугілля», Управління нового будівництва Донбасу, 5 директорів шахт та рудоуправлінь, 5 головних інженерів шахт, чотири німецьких спеціалісти) були звинувачені у приналежності до «контрреволюційної організації», що діяла в 1922-1928 у Шахтинському та інших районах Донбасу, у Харкові та Москві.

Під час судового слідства «визнали» свою провину повністю 20 обвинувачених, частково — 11, не визнали — 22. Одинадцять обвинувачених засуджено до розстрілу (шістьом підсудним вищу міру покарання замінили); трьох було засуджено до 10 років позбавлення волі з обмеженням у правах на 5 років та конфіскацією майна.

Яку мету переслідувала влада, організувавши цей процес?

Про що свідчить той факт, що провину не визнали 22 особи?

2-га група

«Спілка визволення України»

Процес у справі Спілки Визволення України (СВУ), яка була «створена за вказівками закордонного центру петлюрівщини...», відбувався у Харкові з 9 березня до 19 квітня 1930 р. До вищої міри покарання було засуджено 15, ув'язнено в концтабори — 192, вислано за межі України — 87, умовно засуджено — 3, звільнено від покарання — 124 особи.

З числа підсудних 15 були співробітниками ВУАН, 1 — директор середньої школи, 10 — учителів, 1 — теолог, 1 — священик УАПЦ, 3 — письменники, 5 — редакторів, 2 — кооператори, 2 — правники, 1 — бібліотекар.

Проаналізуйте соціальний склад звинувачених. Чи можна назвати цей процес початком згортання українізації?

У ч и т е л ь . Масові репресії розгорнулися після вбивства Кірова у грудні 1934 року.

Із лав КП(б)У протягом січня 1934 р. — травня 1937 р. було виключено 92 482 особи, або 23 % членів і кандидатів партії. У троцькізмі і націоналізмі були обвинувачені 7515 ос., у шпигунстві і диверсіях — 883 осіб, у правому опортунізмі — 115 осіб.

Особливої масштабності репресії набули після лютнево-березневого Пленуму ЦК ВКП(б) 1937 р. Головну увагу зосередили на «уроках шкідництва, диверсій і шпигунства японо-німецько-троцькістських агентів».

Зі 102 членів і кандидатів ЦК та 9 членів Ревізійної комісії, обраних на XIII з'їзді КП(б)У (27 травня — 3 червня 1937 р.) були репресовані 100 осіб.

Наймасовіша «чистка» лав комуністів від «ворогів народу» розпочалась 5 серпня 1937 р. Підлягали викриттю і репресіям 269 тис. «ворогів народу», із них 76 тис. належали до першої категорії (розстріл), 193 тис. — до другої: ув'язнення в тюрмі або таборі.

Запитання: Чи збільшився відсоток репресованих порівняно з 1934 роком?

Про що свідчить факт встановлення термінів чистки й запланованої кількості репресованих?

— Органами НКВС на території України в зазначений період було заарештовано 279 тис. осіб (1937 року — 160 тисяч, більшість з яких — українці за національністю (85 тисяч осіб, або 53 % від загальної кількості репресованих), поляки — 18,8 %, німці — 10,2 %, росіяни — 8 %, євреї — 2,5 %).

З-поміж понад 40 тис. репресованих військових в СРСР до Другої світової війни 15 тис. осіб були командирами й політпрацівниками Київського й Харківського військових округів.

Робота з діаграмами

На які верстви населення в Україні найбільше поширювались репресії?

Якою була подальша доля виключених з лав КП(б)У?

Найбільші судові процеси і справи

1928 р.            «Шахтинська справа». Справа Велі Ібрагімова

1930 р.            Процес над меншовиками

1930 р.            Процес над «Спілкою визволення України (СВУ)»

1930 р.            Справа Промпартії

1931р. Справа «Українського національного центру (УНЦ)»

1933 р.            Справа про некомплектне відвантаження комбайнів. Справа про шкідництво на електростанціях. Справа «Польської організації військової»

1933 р.            Справа «Блоку українських націоналістичних партій»

1934 р.            Справа «Української військової організації (УВО)»

1935 р.            Викриття «Всеукраїнського боротьбистського центру»

1936 р.            Справа «троцькістсько-зінов'євського терористичного центру»

1937 р.            Справа «антирадянського троцькістського центру»

1937 р.            «Процес військових»

1938 р.            Справа «антирадянського правотроцькістського блоку»

Розвиток культури 30-х років ХХ ст.

Освітня галузь

У ч и т е л ь . Перепис населення в 1939 р. засвідчив: в Україні кількість письменних віком до 50 років досягла 85,3 %. 1932-33 навчального року навчанням було охоплено 98 % дітей віком до 10 років. У 1934 р. для всього СРСР були встановлені такі типи шкіл: початкова, семирічна, середня. Початкова освіта стала обов'язковою. У 1935 р. були запроваджені єдиний день початку навчального року — 1 вересня, закінчення навчального року наприкінці червня, тривалість уроку (45 хв), п'ятибальна система оцінок знань.

Запитання: Якими процесами в Україні були зумовлені такі зміни в освіті?

Робота з документом

Постанова РНК УРСР і ЦК КП(б)У від 20 квітня 1938 р. «Про обов'язкове вивчення російської мови в неросійських школах України»

«РНК УРСР і ЦК КП(б)У зазначають, що внаслідок підривної роботи контрреволюційних троцькістсько-бухарінських і буржуазно-націоналістичних елементів викладання російської мови в школах України поставлено незадовільно...

Необхідність вивчення російської мови в школах України зумовлена, по-перше, посиленням братерського зв'язку та єднанням між українським народом і російським народом і народами Союзу PCP; по-друге, щоб сприяти вдосконаленню українських кадрів у галузі наукових і технічних знань; по-третє, щоб забезпечити необхідні умови для успішного несення усіма громадянами УРСР військової служби в лавах Робітничо-Селянської Червоної Армії і Військово-Морського Флоту... «

Як могла вплинути ця постанова на стан вивчення української мови?

У ч и т е л ь . У 1933 р. були відновлені університети в Києві, Харкові, Одесі, а у Дніпропетровську був відкритий новий університет.

У 28 містах республіки з'явились виші. У 1934 р. скасовано плату за навчання в усіх вузах і технікумах. Близько 90 % студентів одержували державну стипендію.

У 1938 р. в Україні було майже 130 вишів, де навчалось 124 тис. студентів. Наприкінці 1935 р. було скасовані обмеження, пов'язані із соціальним походженням, але існували певні обмеження щодо дітей «ворогів народу».

Досягнення науки та гальмівні чинники її розвитку

У ч и т е л ь . Президентом ВУАН 1930 р. став О. Богомолець. 1938 року ВУАН було перейменовано на Академію наук УРСР.

Завдання

Під час розповіді учителя випишіть імена вчених-медиків та фізиків.

— 1930 року на базі наукових кафедр були створені науково-дослідні інститути (НДІ). 1929 р. був заснований інститут мікробіології та епідеміології. 1930 p. у Києві став працювати великий науковий центр з вивчення проблем патологічної фізіології. У цей час працювали такі авторитетні вчені, як М. Стражеско (кардіологія, ревматизм, сепсис, клінічна гематологія), Ф. Яновський (туберкульоз, захворювання нирок), В. Філатов (офтальмологічна школа)

1928 p. у Харкові відкрився Український фізико-технічний інститут (УФТІ).

У 1931-1932 pp. у ньому працював І. Курчатов, тут J1. Ландау написав класичну працю з кінетичної теорії плазми. 1932 р. група вчених у складі К. Синельникова, О. Лейпунського, А. Вальтера і Г. Латишева вперше здійснила штучне розщеплення ядра атома Літію швидкими протонами, їхні праці засвідчили, що в Україні з'явився центр теоретичної фізики світового рівня.

Був відкритий метод електрозварювання металів (Є. Иатон і колектив Інституту електрозварювання); тривали дослідження в галузі ракетної техніки, з розробки теорії космічних польотів (Ю. Кондратюк) і теорії нелінійної математики (М. Крилов, М.Боголюбов).

Робота з підручником

На основі тексту підручника з'ясуйте, чи були труднощі в розвитку науки? Чим їх можна пояснити?

Література і мистецтво. «Розстріляне відродження»

У ч и т е л ь . ЦК ВКГІ(б) 1932 р. поставив завдання ліквідувати розпорошені літературно-художні організації й «об'єднати всіх письменників, що підтримують платформу радянської влади і прагнуть брати участь у соціалістичному будівництві, в єдину спілку радянських письменників».

1934 р. відбувся Перший з'їзд письменників, який об'єднав 300 осіб в єдину Спілку радянських письменників України. На з'їзді було теоретично обґрунтовано та ухвалено принцип «соціалістичного реалізму», який «вимагав від митця правдивого, історично конкретного зображення дійсності в її революційному розвитку. При цьому правдивість й історична конкретність художнього зображення дійсності мусять поєднуватись із завданням ідейної переробки і виховання трудящих в дусі соціалізму».

Запитання: З якою метою ЦК ВКП(б) запровадив у літературі принцип «соціалістичного реалізму»?

Робота з таблицею

Спираючись на текст підручника, складіть у зошиті таблицю, до якої занесіть твори українських письменників у 30-ті роки.

У ч и т е л ь . З середини 30-х рр. почалась епоха сталінського пропагандистського кіно. «Багата наречена» (1938 р.) і «Трактористи» (1939 р.), поставлені І. Пир'євим силами «Українфільму» (з 1939 р. «Київська кіностудія») разом з Мосфільмом, стали типовими стандартними кіномелодрамами з неймовірно щасливим кінцем, де особисте щастя було невіддільне від щастя народного.

Коли на початку 1930-х рр. з'явилося звукове кіно, у кіномистецтві розпочався новий етап розвитку. Одним з перших звукових кінофільмів в Україні став документальний фільм «Симфонія Донбасу» Дзиґи Вертова. Загалом упродовж 1930-х рр. в Україні було знято понад 180 фільмів.

На сцені українських театрів свою майстерність демонстрували П. Саксаганський, М. Садовський, Н. Ужвій, А. Бучма та ін. В Україні наприкінці 1930-х рр. нараховувалося понад 80 театрів.

У музиці творили видатні композитори, які спирались у своїй творчості на засади, закладені М. Лисенком. Значний внесок у розвиток музичної культури зробили в ті роки композитори Л. Ревуцький, Б. Лятошинський, В. Вериківський, К. Данькевич та ін. Особливе значення для розвитку музичного мистецтва, підготовку висококваліфікованих мистецьких кадрів мало відкриття у 1930-ті рр. Київської, Харківської та Одеської консерваторій.

Робота з підручником

На основі тексту підручника визначте, що означає поняття «розстріляне відродження».

Політика держави щодо церкви та її наслідки. Ліквідація УАПЦ

У ч и т е л ь . Антирелігійна кампанія, яку радянська влада здійснювала із часу свого встановлення, посилилась уже 1928 року. Наступного року влада закрила більшу частину монастирів. Було прийнято закон, за яким церквам фактично заборонялося займатися будь-якою економічною чи громадською діяльністю. Авторитет церкви влада намагалася підірвати через запровадження нових податків.

Священиків заарештовували під різними приводами і відправляли до в'язниць. Ікони та інші предмети релігійного культу вилучалися і знищувалися. Під приводом збирання коштів для індустріалізації з церков знімали дзвони. Після цього церкву зазвичай закривали. Іноді її руйнували або перетворювали на клуб, кінотеатр, склад або навіть тюрму.

Запитання: Чому влада прагнула знищити церкву?

IV. Узагальнення та систематизація знань

Бесіда

Назвіть дату судових процесів: «Шахтинська справа» та СВУ. У чому їх схожість і відмінність?

Назвіть рік запровадження паспортів в Україні.

Назвіть дату прийняття Конституції.

Назвіть роки масових репресій.

Назвіть термін, що визначає метод покарання людей, які вважаються антиреволюційними елементами і ворогами народу.

Чи можна стверджувати, що в Україні відбулось формування тоталітарної системи?

Укажіть негативні та позитивні зміни у житті населення України?

Що сприяло поширенню масового терору в Україні в 1930-ті рр.?

Чому «чистки» проводили і в лавах КП(б)У?

 

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати конспект.

2. Опрацювати відповідний матеріал підручника

3. Повторити матеріал тем.

4. Закінчити заповнювати таблицю творів українських письменників.

 

Категорія: Історія України 10 клас | Додав: Bo$$
Переглядів: 1570 | Завантажень: 96 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz