Понеділок, 06.05.2024, 13:31
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Історія України 10 клас

№24 Тема. Утворення радянської УНР. ІV Універсал.
[ Викачати з сервера (60.0 Kb) ] 17.12.2016, 22:19

Історія України 10 клас

Урок № _______                                                       Дата ________________

     Тема. Утворення радянської УНР. ІV Універсал.

Мета: після цього уроку учні зможуть:

· визначати хронологічну послідовність подій періоду визвольних змагань;

· показувати на карті місця основних подій періоду визвольних змагань та військові дії періоду громадянської війни.

На основі аналізу різних джерел інформації:

· визначати причинно-наслідкові зв’язки між подіями, явищами та процесами періоду визвольних змагань;

· описувати соціально-економічне становище, повсякденне життя, настрої населення та психологічний клімат у суспільстві за часів визвольних змагань;

· складати політичні портрети видатних діячів Української революції.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент уроку

II. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

1. Назвіть основні події початку Української революції.

2. Охарактеризуйте передумови, зміст та наслідки ІII Універсалу ЦР.

3. Поміркуйте і назвіть наслідки для УНР Проголошення ІІІ Універсалу.

III. Мотивація навчальної діяльності

IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

1. Боротьба більшовиків із УЦР

Учитель. Зрозуміло, що радянське керівництво було невдоволене самостійницькою політикою УЦР та рішучим несприйняттям спроб установити більшовицьку владу в Україні. Конфлікт ЦР і Раднаркому РСФРР досяг апогею. 4 грудня 1917 р. В. Леніним і Л. Троцьким був підписаний «Маніфест до українського народу», якій містив ультимативні вимоги до ЦР.

Робота з таблицею

Положення «Маніфесту до українського народу»

Вимоги до УЦР

  • Визнання УНР та її права на самовизначення аж до відокремлення від Росії.
  • Звинувачення УЦР у проведенні «двозначної буржуазної політики».
  • Невизнання УЦР повноважним представником українського народу
  • Відмовитися від спроб дезорганізувати загальний фронт.
  • Припинити роззброєння більшовицьких частин.
  • Не пропускати на Дон та Урал, де розгорнулося антибільшовицьке повстання, військові частини. Сприяти радянським військам у боротьбі з «контрреволюційними» повстаннями

· Поміркуйте, яку мету переслідували більшовики, публікуючи цей Маніфест.

Учитель. 4 грудня у Києві розпочав роботу Всеукраїнський з’їзд рад, на якому більшовики планували здійснити внутрішній переворот і захопити владу. Серед 2,5 тис. делегатів вони становили лише незначний відсоток і тому не могли здобути переваги. За цих умов Всеукраїнський з’їзд рад ухвалив резолюцію про підтримку Центральної Ради та кваліфікував ультиматум РИК як замах проти УНР. Більшовики залишили Всеукраїнський з’їзд рад і перебралися до Харкова, який того часу був осередком більшовизму в Україні. У день закінчення з’їзду радянська Росія оголосила війну ЦР.

Завдання

1. Чому війна з більшовицькою Росією була невідворотною?

2. На основі тексту підручника складіть хронологічну таблицю «Війна Радянської Росії проти УНР».

IV Універсал

Учитель. 6 січня 1918 р. У напрямку Лозової і Бахмача почався наступ на Київ. На справжню трагедію обернулось захоплення Полтави, де за особистим наказом М. Муравйова було знищено близько 10 тисяч жителів. На Південно-Східному напрямку українським військам не вдалося стримати наступ військ Берзіна та Знаменського,  і 10 січня 1918 р. вони об’єдналися під Бахмачем.

Напередодні вирішальних боїв за Київ 9 січня 1918 р. ЦР ухвалила свій IV Універсал.

Завдання

· На основі тексту підручника визначте основні положення IV Універсалу.

Орієнтовний варіант відповіді

Основні положення IV універсалу

  • Проголошення УНР самостійною, незалежною, вільною, суверенною державою.
  •  Бажання жити з усіма сусідніми державами в «згоді та приязні», без взаємного втручання у внутрішні справи.
  • Влада в УНР належить народу (до Установчих зборів її вищим органом залишалася УЦР та уряд — Рада народних міністрів).
  • Початок самостійних мирних переговорів.
  • Заклик до відчайдушної боротьби з більшовиками.
  • Проголошення програми соціально-економічних перетворень: розпуск постійної армії та створення народної міліції; обрання народних рад — органів місцевого самоврядування; підтвердження передачі землі трудовому народу без викупу на основі скасування приватної власності на землю (ліси, води, надра є також надбанням усього народу); переведення промисловості на виробництво товарів народного вжитку; боротьба з безробіттям; допомога інвалідам війни; державний контроль над банками; установлення державної монополії на зовнішню торгівлю; підтвердження демократичних свобод, проголошених III Універсалом.

Бесіда

1. Яким було ставлення до більшовиків з боку ЦР? Чи змінилося воно, порівняно з жовтнем-листопадом 1917 р.? Чому?

2. Чому ЦР довго не наважувалася проголошувати незалежність України і зробила це саме в даний період?

3. У чому полягало історичне значення Четвертого Універсалу?

Захоплення Києва більшовиками

Учитель. Більшовицькі війська під Києвом мали 20-кратну перевагу в живій силі й 40-кратну — в озброєнні.

Спільний наступ під загальним командуванням М. Муравйова розпочався у напрямку Ніжина. Водночас у Києві на заводі «Арсенал» розпочалось повстання більшовиків. Воно було придушене військами ЦР, але для цього довелось зняти війська з фронту, що відкрило дорогу більшовикам на Київ. Обороною напрямку вздовж залізничного перегону Бахмач-Ніжин керував полковник А. Гончаренко. У його розпорядженні були курінь Юнацької військової школи отамана Капкана (600 бійців, 20 старшин, 18 кулеметів), «червоні» й «чорні» гайдамаки під командуванням С. Петлюри та 1-ша сотня галицьких Січових стрільців Р. Сушка - усього до 3 тисяч бійців. Зранку 29 січня 1918 р. до станції Крути прибула наспіх сформована сотня отамана Омельченка з 130 нашвидку навченими студентами університету Св. Володимира та Академії Св. Кирила та Мефодія.

Повідомлення учня «Бій під Крутами» та його обговорення за методом «Мікрофон»

· Як ви вважаєте, бій під Крутами - це героїзм чи трагедія? Свою відповідь аргументуйте.

V. Узагальнення та систематизація знань

Завдання

1. Порівняйте чотири Універсали Центральної Ради і зробіть відповідні висновки. Який із Універсалів мав найбільше значення для державотворення в Україні?

2. Поміркуйте, чому військово-політичні події кінця 1917 - початку 1918 рр. розвивалися не на користь Центральної Ради.

3. Чому ЦР не змогла організувати і мобілізувати український народ і дати відсіч?

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати §17 підручника.

2. Підготувати повідомлення про лідерів української революції.

 

Категорія: Історія України 10 клас | Додав: Bo$$
Переглядів: 659 | Завантажень: 27 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz