Понеділок, 06.05.2024, 09:49
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Історія України 10 клас

№13 Тема. Розвиток революції у квітні – липні 1917 року.
[ Викачати з сервера (59.5 Kb) ] 17.12.2016, 22:09

Історія України 10 клас

Урок № _______                                                       Дата ________________

Тема. Розвиток революції у квітні – липні 1917 року.

Мета: Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

· визначати хронологічну послідовність подій Української революції; характеризувати взаємовідносини ЦР й Тимчасового уряду. На основі аналізу різних джерел інформації;

· порівнювати різні точки зору щодо діяльності УЦР у березні-листопаді 1917 р. та висловлювати власну позицію з цього питання; складати характеристики та політичні портрети видатних діячів української революції;

· аналізувати зміст І та II універсалів ЦР, визначати і порівнювати їх головні ідеї.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент уроку

II. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

1. Чи можна стверджувати, що події березня 1917 року в Україні мали характер національно-демократичної революції?

2. За яких обставин була утворена Українська Центральна Рада? Якою була мета її діяльності?

3. Назвіть склад ЦР та її видатних діячів.

4. Який статус мала ЦР? (Спочатку була осередком національно-демократичної революції, після Всеукраїнського Національного Конгресу (6-8 квітня) — представницьким органом влади українського народу.)

5. Чим можна пояснити, що в роки Української революції в Україні переважали автономістські, а не самостійницькі настрої в національному русі?

6. Пригадайте, якими були перші кроки формування української армії.

III. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Після утворення ЦР боротьба за автономію України розгортається з новою силою. Ця мета прозвучала у рішеннях Всеукраїнського національного конгресу та Українського військового з’їзду.

Виражаючи інтереси та революційні настрої українського народу, ЦР активніше починає вимагати від Тимчасового уряду автономії України. Виникає протистояння між ЦР і Тимчасовим урядом.

Центральна Рада

Тимчасовий уряд

Намагання домогтися автономії України.

Небажання вступати у військовий конфлікт з Тимчасовим урядом

Відмова у наданні автономії Україні. Збереження територіальної цілісності Росії.

Право на національно-культурну автономію України

— Як розгорталися події далі і чи було якось вирішено це протистояння? На ці запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці.

IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

І та II Універсали ЦР

Учитель. Центральна Рада в травні 1917 р. відрядила своїх представників до Петрограда для переговорів щодо надання автономії України. Після провалу переговорів у Петрограді ЦР наважилася на рішучий крок і 10 (23) червня 1917 р. прийняла І Універсал.

Робота в групах

1-ша група. Опрацюйте документ «З І Універсалу Української Центральної Ради «До українського народу на Україні й поза Україною сущого»« та складіть таблицю, де слід зазначити причини проголошення універсалу, основні положення та наслідки.

Орієнтовний вигляд таблиці

І Універсал (10 червня 1917 р.)

Причини проголошення

Відхилення Тимчасовим урядом вимог делегації УЦР на чолі з В. Винниченком про надання Україні автономії. Ініціювання II Військовим з’їздом проголошення автономії України без згоди Тимчасового уряду

Основні положення

  • Проголошення автономії України.
  • УЦР — вищий державний орган влади в Україні до скликання Всенародних Українських зборів.
  • Заклик до населення створювати підпорядковані УЦР органи влади на місцях.
  • Створення української державної скарбниці за рахунок спеціального податку з населення.
  • Участь представників усіх національностей у державотворчих процесах в Україні.
  • Необхідність розробки закону про землю, за яким право порядкувати землею належало б виключно народові України

Результати та наслідки

Фактичне перетворення УЦР на законодавчий орган. Створення першого українського уряду — Генерального Секретаріату, який складався з восьми секретарств (внутрішніх, продовольчих, військових, земельних, судових, міжнаціональних справ, фінансів, освіти). Голова — В. Винниченко

2-га група. На основі тексту підручника та уривка з документа «З II Універсалу Української Центральної Ради» складіть таблицю до якої включіть причини проголошення Універсалу, основні положення та наслідки.

Орієнтовний вигляд таблиці

II Універсал (3 липня 1917 р.)

Причини проголошення

Прибуття до Києва делегації Тимчасового уряду у складі міністрів О. Керенського, М. Терещенка та І. Церетелі з метою взяти під власний контроль ті процеси, що відбувалися в Україні

Основні положення

  • Визнання УЦР вищим органом влади в Україні;
  • затвердження Тимчасовим урядом складу Генерального Секретаріату;
  • поповнення УЦР представниками національних меншин;
  • відмова від самочинного проголошення автономії до Всеросійських Установчих зборів;
  • формування українських військових частин під контролем російського командування

Результати та наслідки

Досягнення компромісу між ЦР та Тимчасовим урядом. Вихід зі складу Тимчасового уряду кадетів на знак протесту проти визнання УЦР.

Виступ самостійників, невдоволених відмовою від авто номії, на чолі з М. Махновським 4-9 (17-22) липня 1917 р. (був придушений військами УЦР)

1. Порівняйте положення І та II Універсалів ЦР.

2. У чому полягав відступ ЦР від умов І Універсалу? Назвіть ці положення.

3. Чи можна назвати II Універсал компромісом між ЦР і Тимчасовим урядом? Чому?

Зміни у політичних настроях, економічному та соціальному становищі населення

Учитель. Започаткована II Універсалом криза Тимчасового уряду стала прологом до загальної політичної кризи в Росії, в основі якої були катастрофічні поразки на фронті, погіршення економічного становища, посилення міжпартійного протистояння. За цих обставин спроба більшовиків 3-5 липня розпочати збройне повстання в Петрограді проти Тимчасового уряду ще більше загострила й ускладнила ситуацію. Наслідками липневої кризи був новий склад Тимчасового уряду і посилення після придушення більшовицького повстання жорсткості у владних структурах. Саме ці фактори негативно позначилися на спробах української демократії не на словах, а на ділі вибороти політичну автономію.

Наростаюча криза та політична невизначеність ситуації підштовхнули до активних дій самостійників. 4-6 липня у Києві відбувся збройний виступ полку ім. II. Полуботка, який мав на меті встановити цілковитий контроль над Києвом і примусити Центральну Раду проголосити самостійність України. Полуботківців готові були підтримати українізовані військові частини в Одесі, Кременчуку, Чернігові та інших містах. Проте спільними діями збройних формувань Центральної Ради і Тимчасового уряду цей виступ було придушено.

Завдання

Чи мав даний план шанси на успіх?

Визначте причини поразки самостійників.

Загострення конфлікту Центральної Ради з Тимчасовим урядом Росії. «Тимчасова інструкція для Генерального секретаріату»

Учитель. Дотримуючи узятих на себе зобов’язань та домовленості з представниками Тимчасового уряду, Центральна Рада приймає до складу Ради і Генерального секретаріату 30 % представників національних меншин, а 16 липня 1917 р. приймає «Статут вищого управління України», в якому визначає обов’язки, права та межі компетенції Генерального секретаріату. Фактично це була основа конституції, що базувалася на принципах автономного устрою. Проте Тимчасовий уряд не затвердив цього документа, а сам 4 серпня

1917 р. видав «Тимчасову інструкцію для Генерального секретаріату», яка суттєво обмежувала права України:

Генеральний Секретаріат мав стати органом Тимчасового уряду;

  • Центральна Гада позбавлялася законодавчих прав;
  • до складу Генерального Секретаріату входили не 14, а лише 7 секретарів, до того ж 4 з них мали бути представниками меншин;
  • українська територія обмежувалась 5 губерніями (Київською, Волинською, Подільською, Полтавською, Чернігівською).

В. Винниченко назвав «Інструкцію» «миршавим клаптиком паперу», а більшість Центральної Гади зустріла її з обуренням. Але Центральною Радою все ж була прийнята резолюція, яка не ухвалювала і не відкидала «Інструкцію», а «брала її до відома». Утім, це не означало перемогу Тимчасового уряду, оскільки цей документ так і залишився клаптиком паперу. Його основні положення, які фактично мали на меті перетворити Україну на провінцію Росії, так і не були зреалізовані . Склалася дивна ситуація: Центральна Гада не мала реальної сили, щоб відкрито виступити проти «Інструкції», а Тимчасовий уряд був не в змозі реалізувати її положення на практиці. Цілком зрозуміло, що така ситуація не сприяла нормалізації відносин між Радою і урядом. Конфлікт не був розв’язаний, а ніби відкладався на певний час.

V. Узагальнення та систематизація знань

Робота з термінами

Поясніть значення термінів: революція, І Універсал, II Універсал, автономія, республіка, федеративна республіка, унітарна республіка, Генеральний секретаріат, «Тимчасова інструкція для Генерального секретаріату».

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати  §§ 14-15 /пп. 1-2/ підручника.

 

 

 

Категорія: Історія України 10 клас | Додав: Bo$$ | Теги: Тема. Розвиток революції у квітні –
Переглядів: 603 | Завантажень: 25 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz