Середа, 01.05.2024, 06:02
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Інтегрований курс. Всесвітня історія. Історія України 6 клас

№24 Тема: Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії.
[ Викачати з сервера (147.0 Kb) ] 12.12.2016, 23:22

Інтегрований курс. Всесвітня історія. Історія України. 6 клас.

 

Урок № _______                                                                     Дата ____________

 

Тема: Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії.

Мета: ознайомити  учнів  із  найдавнішими  культами  та  культурою Давньої Індії; дати уявлення про особливості суспільного ладу Індії; показати внесок староіндійської культури в розвиток світової науки і культури; удосконалювати навички роботи з історичною картою та підручником; засвоїти поняття; виховувати  пошану  до історії та культури країн світу.

Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014, наочність.

Тип уроку:  комбінований.

Основні поняття: «Брахма», «Вішну», «Крішна брахманізм», «Будда», «буддизм»,  «індуїзм».

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «Брахма», «Вішну», «Крішна брахманізм», «Будда», «буддизм», «індуїзм».
  • характеризувати суспільний устрій, релігійні погляди і культурні здобутки мешканців давньої Індії;
  • оцінювати внесок цивілізацій Індії у світову культуру.

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1 – варіант проведення

Самостійна робота (додаток), ключ – 1.Б  2.В  3.Г  4.Б  5.В  6.Г  7.А  8.А  9.Б  10.Б

2 – варіант проведення

Евристична бесіда

1.  Охарактеризуйте природні умови Стародавньої Індії.

2.  Яка цивілізація в Індії була найдавнішою? Який народ її заснував?

3.  Охарактеризуйте Хараппську цивілізацію.

4.  Назвіть найбільш відомих правителів Індії.

5. Поміркуйте, чому найдавніші цивілізації на планеті утворилися в долинах великих річок.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Важко уявити арифметику без десяткової системи числення, яку придумали індійці. Саме вони для зручності лічби ввели нуль і ще дев’ять цифр. Це геніальне рішення через кілька століть запозичили араби, а вже в них - європейці. Тому винайдені індійцями цифри, якими користується весь світ, називають арабськими.

Індійський народ залишив нам яскравий культурний  спадок. Їхніми винаходами ми користуємось і зараз.

Саме про культуру, суспільний устрій та релігію сьогодні буде йти мова на уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Суспільний устрій Стародавньої Індії

Індійці вважали, що бог Брахма, створюючи людей, розділив їх на чотири групи - варни. «Варна» в перекладі означає «доля, визначена богами». Значно пізніше в Індії виникло багато каст. У земному житті люди не можуть змінити свою варну - долю. Які ж варни створив Брахма?

Зі своїх вуст він створив брахманів - жерців і вчених. Оскільки це були найкращі створіння бога, які навіть носили його ім’я, вони мали бути мудрими, чесними й справедливими. 

Зі своїх рук бог створив кшатріїв (давньо-індійською кшатра - це панування, влада).  До варни кшатріїв-воїнів належали раджі, полководці, царська гвардія, що воювали верхи на конях або бойових слонах. Кшатріїв Брахма наділив військовою доблестю, відвагою, силою й щедрістю. 

Зі стегон Брахма створив вайшіїв - варну хліборобів, скотарів, торговців. Щоб вайшії могли добре виконувати свою роботу, Брахма наділив їх працьовитістю і старанністю. 

Зі ступнів бога вийшли шудри - безправні слуги, залежні хлібороби й ремісники. Брахма наділив шудр смиренністю й покорою вищим варнам.

Брахмани стверджували, що людина могла змінити «долю, визначену богами», тільки в наступному народженні. Якщо сумлінно виконувати свої обов’язки, бути слухняним і ґречним, то в наступному житті можна посісти місце серед представників більш високих варн.

До двох вищих варн належали тільки арії. Закон обмежував спілкування між цими групами: наприклад, шудра не мав права наближатися до брахмана, щоб не осквернити мудреця. За це, як і за будь-яку іншу «провину», шудру могли вбити. Але, навіть розділені на варни, індійці могли бути і вільними, і рабами. Так, захопленого в полон кшатрія могли продати в рабство. Наскільки корисним був поділ на варни? Синові не треба було вибирати собі заняття: він знав, що успадкує заняття батька. Талановита дитина з нижчої варни ніколи не могла стати відомим полководцем або мудрим ученим. Тому індійське суспільство розвивалося повільніше за інші цивілізації.

Варни - великі групи людей, які відрізняються своїми  правами, обов’язками та становищем у суспільстві.

Каста - група людей, які відрізнялися від інших своїм місцем у суспільстві, заняттями, вірою тощо.

З приходом аріїв починається ведійський період історії Індії. Свою назву цей період одержав від назви священних індійських текстів – Вед, що є головним джерелом наших знань про цю епоху. У текстах Вед зібрані численні гімни богам і заклинання, що дозволяють скласти уявлення про релігію, обряди, суспільне життя, побут і культуру Індії.

Згодом ведична релігія привела до виникнення в VI – II ст. до н.е. нової релігії – брахманізму.

Отож брахманізм – це одна з релігій світу, що склалася на основі ведизму.

Давньоарійські боги:

Індра - бог грози і блискавки. Рудра - бог бурі. Варуна - бог неба. Сур’я - бог сонця. Яма - бог мертвих. Агні - бог вогню.

       Найдавнішими джерелами наших знань з історії Давньої Індії є «Веди» -  збірка  священних  гімнів,  наспівувань  жертовних  молитов. Згодом ведична релігія призвела до виникнення в VI–II ст. до н. е. нової релігії - брахманізму. Головний бог Брахма поділяв людей на нерівні групи, призначивши кожній з них заняття на все життя.

Головним богом цієї релігії вважається Брахма.

Пізніше, у І тис. до н.е. розвиток брахманізму привів до появи в Індії релігії під назвою індуїзм, яка визнає сансару. Сансара – віра у переселення душ померлих у інші тіла. Ким стане людина внаслідок сансари, визначалося доброчинністю або гріховністю поведінки в попередньому житті. Священною книгою індуїстів є книга „Бхагавадгіта”.

Робота з джерелом

Прочитайте уривок із священної  книги  індуїзму „Бхагавадгіта”

„Той, хто народився, обов’язково помре, і після смерті обов’язково знову народиться. Тому не слід віддаватися скорботі, виконуючи свій обов’язок”.

Про що розповідає цей уривок із священної книги індуїзму?

Верховними богами індуїзму є – Брахма, Шива, Вішну. Індуїсти вшановували священних тварин: корову, змію, обожнювали річку Ганг. У давніх мистецьких творах часто зображували лотос – водяну рослину з великими гарними квітками. Сьгодні індуїзм сповідують близько 700 млн. осіб, які переважно живуть в Індії.

1)Яку релігію сповідували в Стародавній Індії?

2)Назвіть верховних богів індуїзму?

3)Яких тварин вшановують в Індії?

2. Варни і касти

Робота із схемою

Учні розглядають схему „Варни в Стародавній Індії”

 

 
  Скругленный прямоугольник: Брахмани - жерці

 

 

 

      

Скругленный прямоугольник: Варни в Стародавній Індії

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя

Головний бог Брахма поділив людей на нерівні групи, надавши кожній з них заняття на все життя.

Так із власних вуст Брахма створив жерців – брахманів, які здійснювали жертвоприношення, спілкувалися з богами та зверталися до людей від їхнього імені.

Із рук своїх Брахма створив воїнів – кшатріїв на чолі з царем.

Зі стегон Брахми були створені селяни, призначені все життя працювати на землі (вайші); зі стоп – служники (шудри), найнижчі верстви населення.

Була в Індії і п’ята група людей, яка не належала до жодної з варн – недоторканні (чандали), позбавлені будь-яких прав.

Таким чином склався поділ суспільства в Індії на варни.

Варни – замкнені стани, які різняться за своїм місцем у суспільстві. Все життя людини проходило у одній із варн, діти успадковували заняняття на все життя від батьків. Перехід до інших варн було заборонено. Такий поділ закріплював нерівність у суспільстві.

Варни Індії:

•  Брахмани - жерці (походять із вуст Брахми);

•  кшатрії - воїни (походять із рук Брахми);

•  вайші - землероби і ремісники (походять зі стегон Брахми);

•  шудри - слуги (походять зі ступень Брахми);

•  чандали - «недоторканні».

Чи вважаєте такий поділ суспільства в Індії справедливим? Чому?

За Ашоки в межах варн та разом з ними почали виникати касти. У касти об’єднувалися люди переважно однієї пофесії. Діти належали до касти батьків.

Каста – суспільна група, яка має обмежену кількість і чітко визначений склад групи населення, утворені з людей однієї професії.

Отож, що таке варни?

Хто поділив населення Стародавньої Індії на варни?

Які варни ви запам’ятали?

Що таке касти?

3. Буддизм

У 261 р. до н.е. за царя Ашоки державною релігією, що мала згуртувати всі племена й народи Індії, був проголошений буддизм, що виник ще в VІ ст. до н.е., головною ідеєю якого було досягнення нірвани.

На основі  уривку відеомультфільму „Будда. Народження легенди” учні складають перелік основних правил буддизму . Він може бути таким:

1.    Говорити завжди правду.

2.    Не брати чужого.

3.    Здійснювати тільки добрі вчинки.

4.    Ні до кого не відчувати злоби та заздрощів.

5.    Відмовитися від багатства.

6.    Не вбивати.

7.    Звільнитися від численних бажань.

8.    Не прагнути в житті лише задоволень.

9.    Любити людей.

Висловіть судження щодо вашого особистісного сприйняття основних правил буддизму? Чи співпадають вони з вашими морально-етичними нормами?

Відпрацювання понять за схемою  

Учні разом з учителем послідовно відповідають на питання, конструюючи поняття.

1.„Що?” (релігія).

2.Ознака релігії „Яка?” (світова),

3. Місце знаходження „Де?” (у Стародавній Індії),

4. Час виникнення: „Коли?” (VІ – V ст. до н.е.)

Буддизм – світова релігія, яка виникла у Стародавній Індії у VI – V ст. до н.е.

               Нірвана

1.Що? (загальний стан)

2.Який  виражається у чому? (у звільненні)

3.     Для чого? (для досягнення щастя й повного заспокоєння)

 Нірвана – загальний стан людини, який виражається у звільненні для досягнення щастя й повного заспокоєння.

 Робота за таблицею

Розгляньте таблицю „Кількість віруючих у деяких релігіях світу за 2011 р.” Буддизм є однією з найвпливовіших сучасних світових релігій (поряд із християнством та ісламом), а індуїзм – однією з найбільш масштабних за кількістю  послідовників:

Кількість віруючих у деяких релігіях світу (2011)

Християнство (православні, католики)

2,1 млрд

Іслам (суніти, шиїти)

1,3 млрд

Індуїзм

900 млн

Буддизм

376 млн

 

І саме ті відомі люди, яких ми бачили на початку уроку на презентації сповідують буддизм.   

Працюємо з таблицею

Скласти порівняльну таблицю «Порівняння релігій Індії»

Релігія

Спільне

Відмінне

Індуїзм

 

 

Буддизм

 

 

3. Повсякденне життя, наука та культура Стародавньої Індії

Вправа «Чиста дошка»

1. У чому особливості житла й одягу у давніх індійців?

2. Якими науковими відкриттями уславилася Стародавня Індія?

Додатковий матеріал

Прочитайте розповідь фінікійського моряка і спробуйте здогадатись, що так вразило іноземців в Індії?

« Ми пристали до зеленого берега і вступили в благоуханний край. Там пахне все: повітря, дерева і особливо їжа, в яку жителі кидають різнокольорові кульки і порошки - гіркі, кислі, солодкуваті. Зі звичайного борошна вони можуть зробити сто коржів різного смаку. І борошно у них незвичайне: вони розтирають його із зерен, вирощених ними на зелених кущах по коліно у воді.

У цьому краї все чудернацьке: люди збирають з кущів білі легкі грудки і потім одягаються в них; мед у них твердий, як грудка з піску, і так само хрумтить на зубах. Корови заходять у будь-який будинок, їдять чужу їжу, і ніхто їх не проганяє.

Найголовніші воїни у них зростом не менше трьох метрів, розумні й віддані, з шкірою, міцною як залізо. А полководці такі сильні і впевнені, що, програвши битву, сміються. Один каже іншому: «Ти дуже швидко зробив хід своїм офіцером і слоном, тому мій король не зміг врятуватися. Наступного разу я буду обережний ».

Писемність

У ІІІ тис. до н. е. стародавні індійці мали писемність з ієрогліфів, яка залишається нерозгаданою. У VI ст .до н . е .в Індії з’явився перший алфавіт. Він мав назву «кхарошті» й не мав букв для позначення голосних .Індійці писали на листі пальми. Зрізане листя висушували, розгладжували, вирізали з нього прямокутні листи. Із краю листів пробивали отвори, протягували крізь них шнур і зв’язували аркуші в пачки .Писали чорнилами, виготовленими із соку цукрової тростини і сажі.

Наукові знання й винаходи

Індійські астрономи знали, що Земля - це куля, котра обертається навколо сво­єї осі. Вони розробили досить точний календар. Створювалися наукові трактати. Учений Паніні в IV ст.до н. е. написав перше наукове дослідження санскриту - мови давніх аріїв. Найвідомішим є давньоіндійський трактат з права «Артхашастра», створений у вигляді рекомендацій царя, як управляти державою.

Великими були досягнення індійських математиків. Винайшли цифру «нуль» і десяткову систему лічби. Цифри, якими ми користуємося і називаємо «арабськими», були запозичені в індійців арабами.

Близько 1400 р .тому індійці створили гру «гатуранга», від якої походять сучасні шахи. Індійці першими навчилися виготовляти з цукрової тростини цукор.

Архітектура і мистецтво

Індійці будували храми з випаленої цегли і вирубували їх у скелях. Буддійський храм (ступа) у Санчі збудований в ІІ-І ст. до н.е. Він оточений огорожею, на якій зображені сюжети буддійських легенд. Усередині храми прикрашалися скульптурами й розписами. Збереглося чимало скульптурних зображень індуїстських богів та Будди.

Складання таблиці за роздатковим матеріалом

Працюючи за текстом роздаткового матеріалу учні самостійно заповнюють таблицю з пропусками

              „Найважливіші досягнення давньоіндійської культури ”.

Галузі

Пам’ятка/

досягнення

Коротка характеристика

І. Література

1. ……………

 

 

 

2. Поема „Махабхарта”

 

3. ………………..

 

1. Збірник священних гімнів та заклинань, створених аріями           3 тис. років тому

2..………………..

 …………………

3. Розповідь про життя принца Рами

ІІ. Математика

Цифри, що отримали назву арабських; нуль

………………….

…………………..

ІІІ. Астрономія

………………….

Відкрили її будову

 

ІV. Винаходи

1. Писемність, санскрит

2………………….

 

1. ………………….

 

2.Інтелектуальна гра, популярна й досі

V. Архітектура та скульптура

1. „Колони Ашоки”

 2 ……………………

 

 

1.……………………

2. Служили прикрасами для храмів та палаців стародавніх міст

V.  Закріплення знань учнів

Зробіть підрахунки

1)  Гаутама  Сіддхартха  (Будда)  народився  в  560  році  до н. е.,  а  помер у 483 році до н. е. Скільки років прожив Гаутама Сіддхартха (Будда)?

2)  Скільки років виповнилося Будді цього року?

Історичний диктант

1)  Із якого бога виникли люди різних варн? (Брахма)

2)  Яка священна тварина була в індусів? (Корова)

3)  Кого вважають засновником буддизму? (Сіддхартха Гаутама (Буд-ду))

4)  Яку  цифру  запропонували  індійські  математики  для  позначення

«пустоти»? (Нуль)

5)  Що перейняли арабські математики, а потім і весь світ в індійців?

(Цифри)

6)  Яку логічну гру винайшли в Індії? (Шахи)

7) Яка релігія стала державною за часів правління Ашоки? (Буддизм)

8)  Як називаються групи людей, на які ділилося індійське суспільство?

(Варни)

9) Який бог розподілив людей на варни? (Брахма)

10) Як називалися люди, які виникли з уст бога? (Брахмани)

11) До якої варни належав раджа (правитель індійців)? (До кшатріїв)

12) Як називали слуг? (Шудри)

13) Як називали групу людей, які виконували найтяжчу та брудну роботу?

(«Недоторкані» (парії))

VІ. Підсумок уроку

       Формулювання  висновків:

1. Релігійне  та культурне життя стародавньої Індії мали свої особливості та своєрідність.

2. Однією з перших відомих нам індійських релігій був брахманізм.

3. Головними богами брахманізму, які потім перейшли в одну з найпоширеніших релігій світу – індуїзм, визнавалися Брахма, Вішну й Шива.

4. За царя Ашоки державною релігією, покликаною  об’єднати всі племена й народи в єдину державу, став буддизм.

5. Головні правила буддизму, проголошені Буддою, були спрямовані на людяність, добро й справедливість.

6. Найвідомішими творами індійської літератури були „Рігведа”, „Махабхарата” та „Рамаяна”.

7. Індійці поповнили світову скарбницю багатьма відкриттями: десятковою системою цифр, введенням в обіг цифри нуль; відкриттям у медицині та астрономії, винайденням шахів.

VІІ. Домашнє завдання

1.  Опрацювати матеріал § 21

 

 

Додаток до уроку №24

Самостійна робота ________________

                                                         (прізвище, ім’я учня)                 

 

1

1.  Індія розташована на півострові?

 

А) Крим      Б)Індостан        В)Інішоуен         Г) Лейчжоу

 

 

2

2. На півночі Індії розташовані найвищі у світі гори

 

А) Карпати                           Б) Кавказькі

В) Гімалаї                             Г) Анди

 

 

3

3. В Індії протікають дві великі річки —

 

А) Тигр та Інд                    Б) Євфрат та Ганг

В) Ганг та Ніл                    Г) Інд та Ганг

 

 

4

4. Близько 1500 року до н. е. до Індії вторглися

 

племена ...

А)Гексосів  Б)Аріїв   В)Скіфів    Г)Дорійців

 

 

5

5. Одне із найдавніших міст Індії?

 

А) Ніневія    Б) Фіви   В)  Хараппа    Г) Вавилон

 

 

6

6. Джунглі – це …

 

А) Правитель         Б) Індійська релігія

В) Назва річки       Г) Тропічний ліс

 

 

7

7. Релігійні збірки священних гімнів - це

 

А)Веди    Б) Бібл    В)  Санскрит    Г) Варна

 

 

8

8. Мова аріїв – це …

 

А)  Санскрит    Б) Кирилиця     В)  Латиниця    Г) Аріїця

 

 

9

9. Найвідоміший правитель держави Маур’їв?

 

А)  Навуходоносор ІІ     Б) Ашока  

В)  Дарій І                        Г) Хаммурапі

 

10. На якому континенті розташовувалася Давня Індія?

 

  10

А)  Європа            Б) Азія   

 

В) Австралія         Г) Африка

 

_______

Категорія: Інтегрований курс. Всесвітня історія. Історія України 6 клас | Додав: Bo$$
Переглядів: 1957 | Завантажень: 65 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz