Інтегрований курс. Всесвітня історія. Історія України. 6 клас.
Урок № _______ Дата ____________
Тема: Вплив природно-кліматичних умов на розвиток цивілізації в Індії. Індська цивілізація. Ведійська цивілізація.
Мета: познайомити учнів з природно-кліматичними умовами та географічним положенням Індії; дати уявлення про найдавніші цивілізації долини річки Інд; встановити зв’язок між природно-кліматичними умовами та заняттям населення; формувати в учнів навички самостійної роботи та сприяти розвиткові у них критичного мислення.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття: «веди».
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
-називати хронологічні межі утворення та розквіту цивілізацій Індії;
-показувати на карті долини Інду і Гангу, територіальні межі й основні центри давньої Індії;
-застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «веди»;
-описувати спосіб життя людей стародавньої Індії;
-наводити приклади впливу природно - географічних умов Індії на зародження держави і цивілізації;
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання на повторення
1. Що таке цивілізація?
2. Де виникли перші цивілізації? З чим це було пов’язано?
3. Назвіть найдавніші міста. Як вони виникли?
Вчитель підбиває підсумки бесіди: перші цивілізації виникали зазвичай у долинах річок. Життя на березі ріки означало наявність родючого ґрунту, який легко зрошувати й обробляти. Річкою легше, ніж сушею, перевозити вантажі. Саме тому в Єгипті люди селилися на березі Нілу, в Месопотамії - на берегах Тигру та Євфрату і, в Індії - в долині Інду.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Завдання
Спираючись на досвід вивчення історії інших країн Стародавнього світу, поставте запитання до теми сьогоднішнього уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Природно – географічні умови Стародавньої Індії
Працюємо з картою
1. За допомогою історичного атласу назвіть моря, що омивають береги півострова Індостан.
2. Назвіть найбільші річки Індії.
3. Який гірський хребет міститься на півночі Індії?
Спираючись на текст, зображення і карту, поміркуйте, як природні умови впливали на спосіб життя населення Стародавньої Індії.
Вчитель
За природними умовами землі Індії можна поділити на три райони. Індська область (північно-західна частина півострова) з долиною річки Інд і сусідніми гірськими районами. Тут переважно сухий клімат, дощі випадають рідко, але Інд широко розливається і несе разом із своїми водами на поля родючий мул.
Гангська область (північно-східна частина півострова) простягається вздовж долини річки Ганг. У цій області з червня до вересня йдуть дощі. розливами гангу наноситься родючий мул. Жаркий та вологий клімат сприяє розвиткові рослинності: ця область була вкрита джунглями - густими лісами та чагарниками, в яких жили слони, тигри, пантери, велика кількість птахів та змій.
Декан (Південна Індія) має складний рельєф, тут нерегулярно випадають дощі й немає великих річок.
Бажаний результат: розуміння учнями того, що до появи залізних знарядь найбільш сприятливими для життя була Індська область за умови розвитку іригаційного землеробства.
2. Індійська цивілізація
Самостійна робота за завданням
Опрацювати текст параграфа і скласти до нього 5 питань, що починаються словами «хто», «де», «коли», «чому». Наприклад: Коли виникли перші землеробські поселення в гірських районах Індської долини? Де виникла Індська цивілізація? та ін.
Самостійна робота за підручником
Прочитайте текст параграфа й складіть до нього п’ять запитань, які починаються словами хто, що, де, коли, чому.
Наприклад: Коли виникли перші землеробські поселення в гірських районах Індської долини? Де виникла Індська цивілізація? Що свідчить про високий рівень її розвитку?
Виконання завдання допоможе учням підготуватися до роботи зі складання плану параграфа.
Додаткова інформація
Мохенджо-Даро
У 1920 р. на території Пакистану була відкрита давня культура, що належить до кінця III - початку II тис. до н. е. Археологи відкрили місто, яке складалося з двох частин: цитаделі, спорудженої на височині - глиняній платформі, і «нижнього міста», де жили звичайні городяни. У цитаделі розкопаний великий будинок - очевидно, палац правителя. Місто було чітко розплановане, головні вулиці мали ширину до 10 метрів, існувала система водогону і стоку брудної води. Міські будинки споруджені з випаленої цегли. Багатство цієї цивілізації ґрунтувалося на рільництві: виявлено великі зерносховища.
Під час розкопок було знайдено низку витворів мистецтва: кам’яну і бронзову статуетки, а також печатки - прямокутні, із рельєфним зображенням тварин і богів та написами.
3. Прихід аріїв до Індії. Поява цивілізації в долині Ґанґу.
Розповідь учителя.
Не пізніше середини II тис. до н. е. почалося проникнення індоєвропейських племен до Індії. Прабатьківщиною цих племен уважають схід Центральної та Південну Європу або степові простори до півночі від Чорного і Каспійського морів. Початок розпаду індоєвропейської спільноти відносять до IV тис. до н. е. Відтоді племена, що говорили індоєвропейськими діалектами, ішли на південь - у Малу Азію (хетти, лувійці), на південний захід - на Балканський півострів (греки, фракійці), а також на схід (індоіранці). Серед індоіранців був широко розповсюдженим термін ар’я - «шляхетний». Ним називали себе, імовірно, члени племен, які займали керівне становище в племінних союзах, що існували в той час. Тому індоіранські за мовою племена в науці часто називають й рійськими.
Індоарійці були скотарсько-землеробськими патріархальними племенами. Вони розводили овець, корів, коней. Появу індоарійців в Індії ще не дуже давно було заведено пояснювати як завойовницьке вторгнення племен вищої раси, що частково винищили, частково поневолили й асимілювали місцеве населення. Відкриття Індської цивілізації у 20-х рр. ХІХ ст. довело, що культура доарійського населення північного заходу країни була вищою, ніж у прибульців; у руйнуванні ж індської цивілізації арії, очевидно, важливої ролі теж не відіграли. Звичайно, стосунки прибульців із місцевим населенням далеко не завжди були мирними, але в результаті етнічних пересувань і взаємних контактів відбувалося поглинання прибульців корінним населенням Індії; натомість прибульці передавали йому свою мову.
Найважливішим досягненням в історії Індії із середини II до середини I тис. до н. е. було господарське освоєння й заселення долини Ґанґу, яка до цього була джунглями. У середині I тис. до н. е. і в долині Ґанґу основною галуззю господарства стало рільництво. Головним знаряддям для оранки був плуг, у який запрягали волів, застосовувалося штучне зрошення. Вирощувалися ячмінь, пшениця, бобові, рис, бавовна, цукрова тростина, кунжут, льон. Зберігало важливе значення скотарство. Зі свійських тварин були відомі корови, буйволи, вівці, кози, віслюки, верблюди, коні. До цього періоду належить і формування держав у долині Ґанґу. Більшість із них були монархічними. Цар (раджа) був верховним розпорядником державного майна, командував військом, очолював управління. Держави на той час були невеликими, у середині I тис. до н. е. почався процес поглинання дрібних держав більш сильними.
4. Господарське та повсякденне життя.
Робота з підручником.
Опрацювати відповідний текст параграфа і дати відповіді на запитання.
1) Що складало основу господарського життя мешканців Давньої Індії?
2) Як у цей час розвивалася культура?
3. Ведійська цивілізація та держава Маур’їв
Опрацювати текст підручника та скласти план із 4 пунктів та переказати прочитане.
Додатковий матеріал
Характерні риси Стародавньої Індії
-Головні заняття - землеробство та скотарство. Вирощували пшеницю, ячмінь, горох, дині, рис, бавовник .Урожай збирали двічі на рік. Розводили овець, кіз, буйволів, слонів
-Ремісники вміли виплавляти бронзу, виготовляти скло, за допомогою гончарного кола робили глиняний і фаянсовий посуд, виготовляли ювелірні прикраси, тканини з бавовни. Високий розвиток будівельної справи: використовували у будівництві випалену цеглу
-У центрі МохенджоДаро розташовувалася фортеця, де були будинки знаті, адміністративні споруди і величезне зерносховище. Вулиці міста були прямими і широкими .Уздовж них стояли дво і триповерхові цегляні будинки. На перехрестях вулиць кути будинків були заокругленими, щоб не заважати руху людей. Був великий плавальний басейн із численними приміщеннями для відпочинку
-Відкрито понад 500 поселень. Основний будівельний матеріал - обпалена цегла з глини. У житлових будинках були ванні кімнати й туалети, існувала система каналізації. Дахи будинків були пласкими і в спекотні ночі використовувалися як спальні. Майже в кожному будинку була криниця
-Розвинута торгівля. Знайдені предмети з написами мовою шумерів, а в Стародавньому Шумері - предмети з берегів Інду
-Існувала писемність. У письмі було близько 400 знаків для позначення слів і складів. Знайдені тисячі надписів, які прочитати досі не вдалося
V. Закріплення знань учнів
Самостійна робота (додаток), ключ – 1.Б 2.В 3.Г 4.Б 5.В 6.Г 7.А 8.А 9.Б 10.Б
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал § 20
2. Письмово: домашнє завдання на с. 96.
Додаток до уроку №23
Самостійна робота ________________
(прізвище, ім’я учня)
1. Індія розташована на півострові?
А) Крим Б)Індостан В)Інішоуен Г) Лейчжоу
2. На півночі Індії розташовані найвищі у світі гори
А) Карпати Б) Кавказькі
В) Гімалаї Г) Анди
3. В Індії протікають дві великі річки —
А) Тигр та Інд Б) Євфрат та Ганг
В) Ганг та Ніл Г) Інд та Ганг
4. Близько 1500 року до н. е. до Індії вторглися
племена ...
А)Гексосів Б)Аріїв В)Скіфів Г)Дорійців
5. Одне із найдавніших міст Індії?
А) Ніневія Б) Фіви В) Хараппа Г) Вавилон
6. Джунглі – це …
А) Правитель Б) Індійська релігія
В) Назва річки Г) Тропічний ліс
7. Релігійні збірки священних гімнів - це
А)Веди Б) Бібл В) Санскрит Г) Варна
8. Мова аріїв – це …
А) Санскрит Б) Кирилиця В) Латиниця Г) Аріїця
9. Найвідоміший правитель держави Маур’їв?
А) Навуходоносор ІІ Б) Ашока
В) Дарій І Г) Хаммурапі
10. На якому континенті розташовувалася Давня Індія?
А) Європа Б) Азія
В) Австралія Г) Африка
_______
Додаток до уроку №23
Самостійна робота ________________
(прізвище, ім’я учня)
1. Індія розташована на півострові?
А) Крим Б)Індостан В)Інішоуен Г) Лейчжоу
2. На півночі Індії розташовані найвищі у світі гори
А) Карпати Б) Кавказькі
В) Гімалаї Г) Анди
3. В Індії протікають дві великі річки —
А) Тигр та Інд Б) Євфрат та Ганг
В) Ганг та Ніл Г) Інд та Ганг
4. Близько 1500 року до н. е. до Індії вторглися
племена ...
А)Гексосів Б)Аріїв В)Скіфів Г)Дорійців
5. Одне із найдавніших міст Індії?
А) Ніневія Б) Фіви В) Хараппа Г) Вавилон
6. Джунглі – це …
А) Правитель Б) Індійська релігія
В) Назва річки Г) Тропічний ліс
7. Релігійні збірки священних гімнів - це
А)Веди Б) Бібл В) Санскрит Г) Варна
8. Мова аріїв – це …
А) Санскрит Б) Кирилиця В) Латиниця Г) Аріїця
9. Найвідоміший правитель держави Маур’їв?
А) Навуходоносор ІІ Б) Ашока
В) Дарій І Г) Хаммурапі
10. На якому континенті розташовувалася Давня Індія?
А) Європа Б) Азія
В) Австралія Г) Африка
_______
Додаток до уроку №23
Самостійна робота ________________
(прізвище, ім’я учня)
1. Індія розташована на півострові?
А) Крим Б)Індостан В)Інішоуен Г) Лейчжоу
2. На півночі Індії розташовані найвищі у світі гори
А) Карпати Б) Кавказькі
В) Гімалаї Г) Анди
3. В Індії протікають дві великі річки —
А) Тигр та Інд Б) Євфрат та Ганг
В) Ганг та Ніл Г) Інд та Ганг
4. Близько 1500 року до н. е. до Індії вторглися
племена ...
А)Гексосів Б)Аріїв В)Скіфів Г)Дорійців
5. Одне із найдавніших міст Індії?
А) Ніневія Б) Фіви В) Хараппа Г) Вавилон
6. Джунглі – це …
А) Правитель Б) Індійська релігія
В) Назва річки Г) Тропічний ліс
7. Релігійні збірки священних гімнів - це
А)Веди Б) Бібл В) Санскрит Г) Варна
8. Мова аріїв – це …
А) Санскрит Б) Кирилиця В) Латиниця Г) Аріїця
9. Найвідоміший правитель держави Маур’їв?
А) Навуходоносор ІІ Б) Ашока
В) Дарій І Г) Хаммурапі
10. На якому континенті розташовувалася Давня Індія?
А) Європа Б) Азія
В) Австралія Г) Африка
_______
Додаток до уроку №23
Самостійна робота ________________
(прізвище, ім’я учня)
1. Індія розташована на півострові?
А) Крим Б)Індостан В)Інішоуен Г) Лейчжоу
2. На півночі Індії розташовані найвищі у світі гори
А) Карпати Б) Кавказькі
В) Гімалаї Г) Анди
3. В Індії протікають дві великі річки —
А) Тигр та Інд Б) Євфрат та Ганг
В) Ганг та Ніл Г) Інд та Ганг
4. Близько 1500 року до н. е. до Індії вторглися
племена ...
А)Гексосів Б)Аріїв В)Скіфів Г)Дорійців
5. Одне із найдавніших міст Індії?
А) Ніневія Б) Фіви В) Хараппа Г) Вавилон
6. Джунглі – це …
А) Правитель Б) Індійська релігія
В) Назва річки Г) Тропічний ліс
7. Релігійні збірки священних гімнів - це
А)Веди Б) Бібл В) Санскрит Г) Варна
8. Мова аріїв – це …
А) Санскрит Б) Кирилиця В) Латиниця Г) Аріїця
9. Найвідоміший правитель держави Маур’їв?
А) Навуходоносор ІІ Б) Ашока
В) Дарій І Г) Хаммурапі
10. На якому континенті розташовувалася Давня Індія?
А) Європа Б) Азія
В) Австралія Г) Африка
_______
|