Середа, 01.05.2024, 10:34
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя історії Мальованого В.Ф.

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Освітній проект
Освітній проект «На Урок»
Освітній портал
Шкільне життя
Всеосвіта

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Інтегрований курс. Всесвітня історія. Історія України 6 клас

№21 Тема: Практичне заняття. Історичні джерела про скіфів. Геродот про скіфський похід Дарія І.
[ Викачати з сервера (45.0 Kb) ] 12.12.2016, 23:16

Інтегрований курс. Всесвітня історія. Історія України. 6 клас.

 

Урок № _______                                                                     Дата ____________

 

Тема: Практичне заняття. Історичні джерела про скіфів. Геродот про скіфський похід Дарія І.

Мета: На основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації учні самостійно вирішують проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляють результати індивідуальної та колективної творчої діяльності, освоюють складніші способи вивчення історичного минулого. Формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково-дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації), спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати    аналітичне мислення; сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту. Забезпечити механізм розвитку критичного мислення дітей, уміння шукати шляхи  вирішення проблеми. Виховувати почуття любові до історії.

Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І.Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність.

Тип уроку:  урок практичного застосування знань, навичок і умінь.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

-описувати побут, природні умови Скіфії;

-розповідати про склад населення Скіфії, використовуючи історичні документи;

-робити аналіз та узагальнення користуючись текстом підручника;

-показувати на карті розселення скіфів;

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Самостійна робота, ключ – 1.В  2.Г  3.Б  4.В  5.Б  6.А  7.В  8.В  9.Б  10.Г

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Скіфи не знали писемності й не залишили після себе рукописних пам’яток. Утім, скіфська історія оживає в писемних творах інших народів, насамперед працях давньогрецького історика мандрівника Геродота.

Учні зачитують доповіді «Батько історії - Геродот»

ІV. Вивчення нового матеріалу

Практична робота

Об’єднайтесь у малі групи, оберіть фрагмент для вивчення. Прочитайте його, роздивіться ілюстрації й обговоріть відповіді на поставлені запитання. Представте класу результати роботи у вигляді опису вашої уявної подорожі Стародавньою Скіфією.

Методична порада – робота в малих групах

Робота в малих групах дозволяє набути навичок, які необхідні людині для спілкування та співпраці (співробітництва).

Після того як учитель об'єднав учні у малі групи і вони отримали завдання, група за короткий час повинна виконати це завдання та оголосити результати роботи своєї групи.

Правила роботи в малих групах, які допоможуть організувати їх роботу, які слід оголосити учням:

1. Швидко розподіліть ролі в групі:

Спікер (керівник групи):

-зачитує завдання групи;

-організовує порядок виконання;

-пропонує учасникам групи висловитись по черзі;

-заохочує групу до роботи;

-підводить підсумки роботи;

-за згодою всієї групи визначає доповідача.

Секретар:

-веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи: як член групи має бути готовим висловити думку групи при підведенні підсумків або допомогти доповідачеві.

Спостерігач (тайм-кіпер):

-слідкує за часом;

-заохочує групу до роботи

Доповідач:

-чітко висловлює думку групи;

-доповідає про результати роботи групи.

2. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.

3. Дотримуйтесь одного з правил активного слухання, головне не перебивайте один одного.

4. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, що висловили цю ідею.

5. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

6. Намагайтеся в групі дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.

Увага! Будьте готові до підвищеного робочого шуму, характерного для інтерактивних методів.

Життя і війни скіфів

Цей  численний  іраномовний народ  об’єднав  під  своєю  владою  залишки розгромлених  кіммерійців  та  інші  племена. Тепер  причорноморські  степи  стали  називати Скіфією, а їхніх мешканців скіфами.

«Батько історії» Геродот так описав спосіб життя  скіфів. «Вони  не  засновують  ані  міст, ані укріплень, але, будучи кінними стрільцями, возять  свої  будинки  із  собою,  здобуваючи  їжу не від плуга, а від розведення свійської худоби».

Житлом для скіфа був візок із критим верхом, а вірним товаришем скотаря-кочовика - кінь.  Скіфський цар Атей казав, що «іржання коня йому миліше за звуки флейти».

Наприкінці VII ст. до н. е. завершується формування Скіфії. На  межі  V-IV  ст.  до  н.  е.  деякі  скіфські племена  перейшли  до  напівкочового  способу

життя,  призвичаїлися  до  землеробства.  Вони вирощували  ячмінь  і  просо,  зручне  для  вироблення  твердих  кормів,  необхідних  під  час зимівлі  худоби.

Скіфи  освоїли  різні  ремесла: обробку  дерева,  прядіння,  ткацтво.  Виникли

скіфські села й городища - укріплені поселення  із  захищеними  місцями  торговищ  і  бродів.

Скіфи  поклонялися  богам,  які  уособлювали  могутні  сили природи  й  виступали  захисниками  різних  видів  діяльності  кочовиків.  Особливо  шанованими  в  скіфів  були  боги  небес,  полів, річок і війни. Становлення Скіфської держави збіглося в часі з появою давньогрецьких колоній на північному березі Чорного моря.

Велична  давньогрецька  цивілізація  чинила  на  скіфів  могутній вплив.  Греки  вели  жваву  торгівлю  з  цими  степовими  племенами. Вони купували в скіфів зерно, худобу, рабів.

Могутній  перський  цар Дарій I вирішив підкорити собі володіння гордих скіфів. У 514 р. до н. е. він очолив величезну армію, яку направив проти них.

Скіфи  вирішили  не  ставати  до  відкритого  бою  з  таким  військом.  Вони  відступали  все  далі  й  далі  вглиб  степів.  На  шляху проходження  перської  армії  скіфи  знищували  запаси  їжі,  випалювали  степ,  засипали  криниці.  Перси  ж  «воювали»  зі  спекою, спрагою  та  хворобами.  Лише  пил  на  обрії  та  тепле  вугілля  багать свідчили,  що  скіфи  десь  поруч.  Розгніваний  «цар  царів»  зажадав від  скіфів  «землі  й  води».  Скіфський  цар Іданфірс відповів,  що тільки втеча зможе врятувати загарбників від загибелі.

Перси були змучені виснажливим переслідуванням супротивника, який постійно вислизав. Великому Дарієві довелося втекти, кинувши  напризволяще  частину  війська,  хворих  та  поранених воїнів.

       Розквіт  Скіфської  держави припадає  на IV  ст.  до  н.  е. Сліди  скіфської  величі  вчені  знайшли на території від Криму аж до Києва й Харкова. Найбільш численні  й  сильні  скіфські  племена  продовжували  вести  кочовий  спосіб життя,  переганяючи  свою  худобу  неосяжними  степами  від  Дунаю  до  Дону.  Цю  країну називають Великою  Скіфією.  Її  царі  мали добре озброєне, дисципліноване кінне військо.

Несподівані  набіги  скіфів-кочовиків  наводили жах на сусідні народи й грецькі держави. Влада  царів  кочових  скіфів  була  необмеженою.  Вони  тримали  в  покорі  населення величезної  підвладної  території.  Усі  жителі

Скіфії вважалися рабами скіфських владик.

У IV ст. до н. е. Скіфська держава досягла найбільшої могутності. Античні  письменники  називали  простих скіфів «восьминогими» - це означало, що їхнє майно містилося в одному візку, який тягла пара биків.  Звичайного  скотаря  ховали  в  невеликій могилі,  насипавши  над  нею  невисокий  курган. У  могилі  залишали  все,  що  могло  знадобитися в  «країні  мертвих»: акінаки -  короткі  мечі, лук і стріли, списи, посуд і скромні прикраси. Величезних  розмірів  досягали  кургани над могилами скіфських царів і знаті. Іноді їх називають  «пірамідами»  українських  степів. У  деяких  випадках  висота  царських  курганів сягала  20  метрів.  Вони  здіймаються  в  пониззі Дніпра  й  у  Криму.  У  могилу  царя  спускали небачені  багатства  -  коштовну  зброю,  золоті

обладунки,  чарівні  прикраси.  До  «країни мертвих»  царя  супроводжували  дружина, воїни-охоронці,  конюхи,  слуги  й  раби.  Їх убивали  й  ховали  поруч  із  могилою  господаря.  Наприклад,  під  час  розкопок  кургану Чортомлик (Дніпропетровська  область)  учені знайшли  останки  тіл  царя,  цариці,  дев’яти

воїнів  і  слуг,  а  також  одинадцяти  коней.

Розкопки  скіфських  курганів  прославили  вітчизняних археологів на весь світ. Скарби царських курганів скіфів - надбання загальнолюдської культури.  Наприкінці III - на початку II ст. до н. е. скіфи  створили  своє  царство  в  Криму.  Велика Скіфія  стала  місцем  проживання сарматів - племен,  що  прийшли  зі  Сходу.  Сильні  й  безжалісні завойовники встановили своє панування в причорноморських степах.

Працюємо з ілюстрацією

Учні  мають  розглянути  зображення  пекторалі  й  виконати  завдання.

1.  Опишіть, що ви бачите на пекторалі.

2.  Опишіть за малюнком заняття скіфів.

3.  Які ще висновки можна зробити про життя скіфів з даного малюнка?

V.  Закріплення знань учнів

Вставте пропущені слова

Від Х ст. до н. е. у Північному Причорномор’ї жили племена ... (кіммерійців). Вони вели ... (кочовий) спосіб життя, вирощували ... (коней, рогату

худобу). У VII ст. до н. е. їх витіснили племена ... (скіфів), які панували тут майже 400 років. Наприкінці VI ст. до н. е. утворилася величезна держава ... (Скіфія), яка простяглася від Дону до Дунаю, від Чорного моря до Києва. Скіфи поділялися на ... (кочовиків та землеробів). У 513 році до н. е. до Скіфії вторглися війська перського царя ... (Дарія І), похід якого закінчився  ...  (поразкою).  У  ІІІ ст.  до н. е.  скіфів  починають  витісняти племена ... (сарматів).

Історичний диктант

1) Коли розпочалась залізна доба? (І тис. до н.е.)

2)  Які  найперші  племена  Північного  Причорномор’я  відомі?  (Кіммерійці)

3)  Чим займалися кіммерійці? (Скотарством)

4)  Який спосіб життя вели кіммерійці? (Кочовий)

5)  Хто витіснив кіммерійців зі степів Північного Причорномор’я? (Скіфи)

6)  Який  стиль  у  прикрасах  був  притаманний  скіфському  мистецтву? (Звіриний)

7)  За часів правління якого царя Скіфія набула найбільшої могутності? (Атея)

8)  Хто витіснив скіфів із Північного Причорномор’я? (Сармати)

9) Нагрудна прикраса, ознака влади у скіфів? (Пектораль)

10) Що в перекладі означає слово «савромати»? («Оперезані мечем»)

Закінчіть речення: « Після практичної роботи я знаю…; вмію …; розумію …»

 

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал § 19

2. Повторити §§ 15-18.

Додаток до уроку №21

Самостійна робота ________________

                                                         (прізвище, ім’я учня)                 

 

1

1.  Коли розпочалась залізна доба?

 

А) ІІІ тис. до н.е.       Б) ІІ тис. до н.е.              

В) І тис. до н.е.          Г) І ст. н.е.       

 

 

2

2. Які  найперші  племена  Північного 

 

Причорномор’я  відомі?

А) Скіфи        Б) Сармати   В) Слов’яни    Г) Кімерійці

 

 

3

3. Найвідоміший цар скіфів - це

 

А) Соломон    Б) Атей    В) Хаммурапі    Г) Дарія І

 

 

4

4. Основне заняття кімерійці?

 

А)  Землеробство   Б) Рибальство  

В) Скотарство        Г) Торгівля

 

 

5

5. Хто витіснив кіммерійців?

 

А) Сармати   Б) Скіфи   В) Слов’яни    Г) Перси

 

 

6

6. Нагрудна прикраса, ознака влади у скіфів?

 

А) Пектораль                    Б) Намисто

В) Золотий ланцюжок     Г) Хомут

 

 

7

7. Що в перекладі означає слово «савромати»?

 

А)  Непереможні          Б) Великі воїни   

В)  Оперезані мечем    Г) Вмілі лучники

 

 

8

8. Де були поховання скіфських царів?

 

А)  Печерах    Б) Пірамідах     В)  Курганах    Г) Їх спалювали

 

 

9

9. Який  стиль  у  прикрасах  був  притаманний 

 

скіфському  мистецтву?

А)  Рослинний    Б) Звіриний   В) Фігурний     Г) Ступінчатий

 

10. Хто витіснив скіфів з Причорномор’я скіфів?

 

  10

А) Слов’яни            Б) Гуни 

 

В) Готи                    Г) Сармати

 

_______

Додаток до уроку №21

Самостійна робота ________________

                                                         (прізвище, ім’я учня)                 

 

1

1.  Коли розпочалась залізна доба?

 

А) ІІІ тис. до н.е.       Б) ІІ тис. до н.е.              

В) І тис. до н.е.          Г) І ст. н.е.       

 

 

2

2. Які  найперші  племена  Північного 

 

Причорномор’я  відомі?

А) Скіфи        Б) Сармати   В) Слов’яни    Г) Кімерійці

 

 

3

3. Найвідоміший цар скіфів - це

 

А) Соломон    Б) Атей    В) Хаммурапі    Г) Дарія І

 

 

4

4. Основне заняття кімерійці?

 

А)  Землеробство   Б) Рибальство  

В) Скотарство        Г) Торгівля

 

 

5

5. Хто витіснив кіммерійців?

 

А) Сармати   Б) Скіфи   В) Слов’яни    Г) Перси

 

 

6

6. Нагрудна прикраса, ознака влади у скіфів?

 

А) Пектораль                    Б) Намисто

В) Золотий ланцюжок     Г) Хомут

 

 

7

7. Що в перекладі означає слово «савромати»?

 

А)  Непереможні          Б) Великі воїни   

В)  Оперезані мечем    Г) Вмілі лучники

 

 

8

8. Де були поховання скіфських царів?

 

А)  Печерах    Б) Пірамідах     В)  Курганах    Г) Їх спалювали

 

 

9

9. Який  стиль  у  прикрасах  був  притаманний 

 

скіфському  мистецтву?

А)  Рослинний    Б) Звіриний   В) Фігурний     Г) Ступінчатий

 

10. Хто витіснив скіфів з Причорномор’я скіфів?

 

  10

А) Слов’яни            Б) Гуни 

 

В) Готи                    Г) Сармати

 

_______

Додаток до уроку №21

Самостійна робота ________________

                                                         (прізвище, ім’я учня)                 

 

1

1.  Коли розпочалась залізна доба?

 

А) ІІІ тис. до н.е.       Б) ІІ тис. до н.е.              

В) І тис. до н.е.          Г) І ст. н.е.       

 

 

2

2. Які  найперші  племена  Північного 

 

Причорномор’я  відомі?

А) Скіфи        Б) Сармати   В) Слов’яни    Г) Кімерійці

 

 

3

3. Найвідоміший цар скіфів - це

 

А) Соломон    Б) Атей    В) Хаммурапі    Г) Дарія І

 

 

4

4. Основне заняття кімерійці?

 

А)  Землеробство   Б) Рибальство  

В) Скотарство        Г) Торгівля

 

 

5

5. Хто витіснив кіммерійців?

 

А) Сармати   Б) Скіфи   В) Слов’яни    Г) Перси

 

 

6

6. Нагрудна прикраса, ознака влади у скіфів?

 

А) Пектораль                    Б) Намисто

В) Золотий ланцюжок     Г) Хомут

 

 

7

7. Що в перекладі означає слово «савромати»?

 

А)  Непереможні          Б) Великі воїни   

В)  Оперезані мечем    Г) Вмілі лучники

 

 

8

8. Де були поховання скіфських царів?

 

А)  Печерах    Б) Пірамідах     В)  Курганах    Г) Їх спалювали

 

 

9

9. Який  стиль  у  прикрасах  був  притаманний 

 

скіфському  мистецтву?

А)  Рослинний    Б) Звіриний   В) Фігурний     Г) Ступінчатий

 

10. Хто витіснив скіфів з Причорномор’я скіфів?

 

  10

А) Слов’яни            Б) Гуни 

 

В) Готи                    Г) Сармати

 

_______

Додаток до уроку №21

Самостійна робота ________________

                                                         (прізвище, ім’я учня)                 

 

1

1.  Коли розпочалась залізна доба?

 

А) ІІІ тис. до н.е.       Б) ІІ тис. до н.е.              

В) І тис. до н.е.          Г) І ст. н.е.       

 

 

2

2. Які  найперші  племена  Північного 

 

Причорномор’я  відомі?

А) Скіфи        Б) Сармати   В) Слов’яни    Г) Кімерійці

 

 

3

3. Найвідоміший цар скіфів - це

 

А) Соломон    Б) Атей    В) Хаммурапі    Г) Дарія І

 

 

4

4. Основне заняття кімерійці?

 

А)  Землеробство   Б) Рибальство  

В) Скотарство        Г) Торгівля

 

 

5

5. Хто витіснив кіммерійців?

 

А) Сармати   Б) Скіфи   В) Слов’яни    Г) Перси

 

 

6

6. Нагрудна прикраса, ознака влади у скіфів?

 

А) Пектораль                    Б) Намисто

В) Золотий ланцюжок     Г) Хомут

 

 

7

7. Що в перекладі означає слово «савромати»?

 

А)  Непереможні          Б) Великі воїни   

В)  Оперезані мечем    Г) Вмілі лучники

 

 

8

8. Де були поховання скіфських царів?

 

А)  Печерах    Б) Пірамідах     В)  Курганах    Г) Їх спалювали

 

 

9

9. Який  стиль  у  прикрасах  був  притаманний 

 

скіфському  мистецтву?

А)  Рослинний    Б) Звіриний   В) Фігурний     Г) Ступінчатий

 

10. Хто витіснив скіфів з Причорномор’я скіфів?

 

  10

А) Слов’яни            Б) Гуни 

 

В) Готи                    Г) Сармати

 

_______

 

Категорія: Інтегрований курс. Всесвітня історія. Історія України 6 клас | Додав: Bo$$
Переглядів: 2532 | Завантажень: 94 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Календар свят. Мова, граматика, спілкування
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz