Історія України. Всесвітня історія /інтегрований курс/ 6 клас
Урок ______ Дата _______________
Тема: Трипільська культура.
Мета: сформувати уявлення про життя і культуру трипільців, ознайомитися з їхніми релігійними віруваннями; продовжити роботу над поняттями, формувати навички роботи з картою, хронологічні вміння; складати порівняльні таблиці та розповідь за планом, здобувати історичну інформацію, працюючи з ілюстраціями; висловлювати власні думки; робити висновки; виховувати в учнів повагу до минулого.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: роздавальний матеріал, ілюстрації, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».
Поняття: «Трипілля», «археологічна культура», «кочове скотарство».
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Історичний диктант: учні мають дати відповідь на запитання «так» чи «ні».
1. Неоліт - це середній кам’яний вік.
2. З часом народи, що обрали для себе головним видом господарювання землеробство, стають кочовиками.
3. Народи, які обрали для себе головним заняттям скотарство, стають кочовиками.
4. Землеробство і скотарство належать до привласнювального типу господарства.
5. Час, коли людство перейшло від привласнювального до відтворювального господарства, називається льодовиковим часом.
6. Першим металом, який почала обробляти людина, була мідь.
7. Енеоліт - це пізньокам’яний вік.
8. Види ремесла:
• гончарство;
• ткацтво;
• мотичне землеробство;
• відгінне скотарство;
• торгівля.
9. У період енеоліту:
• виникає нерівність між людьми;
• з’являються знать і заможні верстви населення.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
У ч и т е л ь. У листопаді 2008 р. в історичному музеї м. Торонто (Канада) було відкрито виставку «Невідома трипільська культура». Чим же пояснити ту цікавість, що її виявили жителі Канади до такого надзвичайного явища в нашій історії, як трипільська культура?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель розповідає про відкриття трипільської культури Вікентієм Хвойкою, характеризує основні заняття трипільців.
Працюємо з підручником.
Поділити клас на групи. Кожна група отримує завдання: прочитати необхідний текст у підручнику, скласти розповідь за допомогою опорних слів.
Група 1. «Трипільська культура на теренах України»;
Опорні слова: «експедиція Вікентія Хвойки»; «село Трипілля на Київщині»; «культура землеробів», «6–2 тис. до н. е.»; «Майданецьке, Доброводи, Тальянки — поселення трипільців»; «трипільські міста-гіганти».
Група 2. «Житло трипільців»
Опорні слова: «планування поселень у формі сонця»; «протоміста»,«дерево і глина - основний будівельний матеріал»; «інтер’єр»; «залишені селища».
Група 3. «Основні заняття»
Опорні слова: «основне заняття — землеробство»; «ячмінь, жито, пшениця, горох»; «свійські тварини - кози, вівці, свині, корови, бики»; «культура мальованої кераміки».
Група 4. «Вірування трипільців»
Опорні слова: «обожнення сил природи»; «богиня - Матір - Земля»; «шанування сім’ї та роду»; «змія - символ весни, води».
Група 5. «Скотарі степу»
Опорні слова: «скотарі-кочовики»; «примітивні ремісництво і побут»; «кургани - пам’ятки скотарів»; «Маріупольський могильник»; «Азово-Дніпровська, нижньомихайлівська, середньостогівська, хвалівська археологічні культури скотарів».
Перед роботою в групах слід нагадати правила роботи в групах: початок і закінчення роботи за сигналом учителя, повага одне до одного; увага; активність. у групах повинні бути: організатор, таймер, доповідач, доповнював - всі вони є активними учасниками роботи.
V. Підбиття підсумків.
Запитання
Як на ваш розсуд, у чому ж полягає неповторність трипільської культури?
VI. Домашнє завдання.
1. Опрацювати § 9 підручника.
2. Користуючись зображеннями трипільської «мальованої кераміки», спробуйте «прочитати» зміст малюнка.
3. Повторити §§ 1-8.
|